Terug
Gepubliceerd op 15/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 19:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Agendapunten

19.30 uur: Defusie - Personeelsformatie nieuwe politiezone: toelichting door korpschef Geert Luypaert

Behandeld

19.30 uur: Defusie - Personeelsformatie nieuwe politiezone: toelichting door korpschef Geert Luypaert

19.30 uur: Defusie - Personeelsformatie nieuwe politiezone: toelichting door korpschef Geert Luypaert
1.

2024_GR_00064 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00064 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 11
Bart Stevens, Benny Schroyen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 4
Mieke Smolders, Erika Princen, Evi Lennertz, Daniel Medarts
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_GR_00064 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_GR_00064 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.

2.

2024_GR_00063 - Nuhma CV: goedkeuring inbreng in natura tegen uitgifte A-aandelen, goedkeuring statutenwijziging, goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00063 - Nuhma CV: goedkeuring inbreng in natura tegen uitgifte A-aandelen, goedkeuring statutenwijziging, goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00063 - Nuhma CV: goedkeuring inbreng in natura tegen uitgifte A-aandelen, goedkeuring statutenwijziging, goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00063 - Nuhma CV: goedkeuring inbreng in natura tegen uitgifte A-aandelen, goedkeuring statutenwijziging, goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op dinsdag 8 oktober 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Nuhma CV plaats.

De gemeente Heers is aandeelhouder van Nuhma CV.

Argumentatie

De gemeente Heers werd per elektronisch bericht, daar de gemeente Heers haar gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe heeft  bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging..

Bij deze oproepingsbrief was een dossier met documentatiestukken gevoegd: 

  • Bijlage 1: Agenda van de buitengewone algemene vergadering 
  • Bijlage 2: Nota inzake de voornaamste wijzigingen in de statuten
  • Bijlage 3: Nota inzake Transactie Publi-T en de inbreng in natura
  • Bijlage 4: Model beraadslaging
  • Bijlage 5: Volmachtformulier voor de buitengewone algemene vergadering
  • Bijlage 6: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 WVV
  • Bijlage 7: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de wijziging van de rechten verbonden aan de soorten van aandelen, opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 WVV
  • Bijlage 8: Verslag van de commissaris, Moore Audit BV, vertegenwoordigd door mevrouw Ingrid Vosch, bedrijfsrevisor, met betrekking tot de wijziging van de rechten verbonden aan de soorten van aandelen, opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:87 WVV
  • Bijlage 9: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen, opgesteld overeenkomstig artikel 6:108 §2, eerste lid juncto artikel 6:110 §1, eerste lid WVV
  • Bijlage 10: Verslag van de commissaris, Moore Audit BV, vertegenwoordigd door mevrouw Ingrid Vosch, bedrijfsrevisor, met betrekking tot bovenvermelde inbreng, opgesteld overeenkomstig artikel 6:110, § 1 juncto artikel 6:108, §2 WVV betreffende de inbreng in natura
  • Bijlage 11: Statuten Nuhma CV met de voorgestelde wijzigingen.
  • Bijlage 12: Ontwerp akte buitengewone algemene vergadering Nuhma CV
    A.    Project Transactie Publi-T

    VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).

    VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen. 

    In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met  NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).

    Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”). 

    Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.

    Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.

    B.    Statutenwijziging Nuhma

    Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.

    Naar aanleiding van de statutenwijzing:

    -    wordt de bestaande omschrijving van het voorwerp van NUHMA (in de huidige statuten, het “doel”) aangevuld met de gebruikelijke algemene bepalingen; en

    -    worden de voorwaarden voor de terugname van de soort A aandelen en de waardering van het scheidingsaandeel per soort A aandeel aangepast; 

    -    worden de bepalingen van toepassing op de soort B aandelen verduidelijkt en verfijnd zodoende in lijn te zijn met de huidige praktijk;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Project Transactie Publi-T 

De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien. 

Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Heers van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Heers, te weten ten belope van 1.034.728,47 euro. 

Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering: 

(i) het deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg dat uitgekeerd werd aan de gemeente Heers, wetende een schuldvordering van 1.034.728,47 euro ten opzichte van NUHMA AC (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het vermogen van NUHMA in ruil voor 27.403 nieuwe A-aandelen uitgegeven door NUHMA; en  

(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.

Artikel 2

Statutenwijziging 

Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.

Artikel 3

Agenda

De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:

1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:

- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:108 §2 juncto 6:110 §1 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ook genoemd “het WVV”) inzake de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen (hierna ook genoemd “de Inbreng”);

- het verslag opgesteld door de commissaris van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:110 §1 van het WVV inzake de Inbreng;

2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd “de Inbrengers”), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:

- de Inbreng wordt gewaardeerd op een bedrag van honderd vijfenzestig miljoen driehonderd vierenvijftig duizend negen honderd dertig euro (165.354.930,00 EUR) mits uitgifte van vier miljoen driehonderd negenenzeventig duizend honderd en vier (4.379.104) nieuwe door de Vennootschap uit te geven A-aandelen, met een uitgifteprijs van zevenendertig euro en zevenenzestig cent (37,76 EUR), waardoor het onbeschikbare eigen vermogen van de Vennootschap gebracht zal worden op tweehonderd zesenzeventig miljoen negenhonderd zeventien duizend zeshonderd vijftig euro (276.917.650,00 EUR).

De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.

Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt: 

(i)    A-aandelen: van 11.156.272 naar 15.535.376;

(ii)    Totaal A- en B-aandelen: van 13.816.034 naar 18.195.138.

- de Inbreng wordt geboekt op de onbeschikbare eigen vermogensrekening.

3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.

4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen.  Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.

5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:

“De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen: 

(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten; 

(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semi-publiek karakter hebben; 

(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan; 

(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen. 

De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen. 

De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier. 

De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin. 

Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen."

En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.

De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.

6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.

En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.

Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.

Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV.  Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.

7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.

8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.

Artikel 4

Bijzondere volmacht - vaststelling mandaat vertegenwoordiger 

De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Heers, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad. 

Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be.

3.

2024_GR_00066 - Vastlegging toekomstperspectieven politiezone – Wijziging van de grenzen van de politiezones (Defusie politiezone kanton Borgloon en aansluiting gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij politiezone Tongeren/Herstappe) – Personeelsformatie operationeel kader en administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – Goedkeuring - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00066 - Vastlegging toekomstperspectieven politiezone – Wijziging van de grenzen van de politiezones (Defusie politiezone kanton Borgloon en aansluiting gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij politiezone Tongeren/Herstappe) – Personeelsformatie operationeel kader en administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – Goedkeuring - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_GR_00066 - Vastlegging toekomstperspectieven politiezone – Wijziging van de grenzen van de politiezones (Defusie politiezone kanton Borgloon en aansluiting gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij politiezone Tongeren/Herstappe) – Personeelsformatie operationeel kader en administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – Goedkeuring - Goedkeuring

2024_GR_00066 - Vastlegging toekomstperspectieven politiezone – Wijziging van de grenzen van de politiezones (Defusie politiezone kanton Borgloon en aansluiting gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij politiezone Tongeren/Herstappe) – Personeelsformatie operationeel kader en administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – Goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De defusie van de politiezone kanton Borgloon.


Volgende terminologie is toepasselijk voor onderhavig besluit:

  • De vorige politiezone(s): 

De politiezone(s) waarvan het ambtsgebied voordien door de Koning werd vastgelegd, in casu de politiezone Alken/Borgloon/Heers/Kortessem/Wellen (met als code 5379 en met specifieke zonenaam politiezone kanton Borgloon) en de politiezone Tongeren/Herstappe (met als code 5380);

  • De nieuwe politiezone: 

De ingerichte nieuwe politiezone ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones, in casu de nieuwe politiezone ingericht ingevolge de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe;

Argumentatie

Gelet op volgende huidige personeelsformaties van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de politiezone Tongeren/Herstappe (zoals vastgelegd bij besluit van de politieraad van 26/04/2021 en goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van 20/05/2021) en van de politiezone kanton Borgloon (zoals vastgelegd bij besluit van de politieraad van 03/10/2019 en goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van 07/11/2019):

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

PZ Tongeren/ Herstappe

PZ kanton Borgloon

OPERATIONEEL KADER

 

Officierenkader

Hoofdcommissaris van politie

1

1

Commissaris van politie

3

4

Middenkader

Hoofdinspecteur van politie

16

14

Basiskader

Inspecteur van politie

52

50

Kader van agenten van politie

Agent van politie

1

0

TOTAAL

73

69

TOTAAL GEZAMENLIJK

142

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

PZ Tongeren/ Herstappe

PZ kanton Borgloon

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau A

Adviseur klasse A2 (gemene graad)

0

1

Adviseur klasse A3 (gemene graad)

1

0

ICT-adviseur klasse A2 (bijzondere graad)

0

1

Niveau B

Consulent (gemene graad)

3

2

ICT-consulent (bijzondere graad)

1

0

Maatschappelijk assistent (bijzondere graad)

1

1

Boekhouder (bijzondere graad)

0

1

Communicatieconsulent (bijzondere graad)

0

0

Niveau C

Assistent (gemene graad)

5

10

Assistent (militair)

1

0

ICT-assistent (bijzondere graad)

0

0

Niveau D

Bediende (gemene graad)

2

0

TOTAAL

14

16

TOTAAL GEZAMENLIJK

30

 

 

 

CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE 

 

PZ Tongeren/ Herstappe

PZ kanton Borgloon

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau A

Adviseur klasse A1 (gemene graad) (8 uren/week)

1

0

Niveau D

Hulpkracht (gemene graad)

0

4

Arbeider (gemene graad)

5

1

TOTAAL

6

5

TOTAAL GEZAMENLIJK

11

 

Gelet op volgende bevolkingscijfers op 01/01/2024 van de politiezone Tongeren/Herstappe, van de politiezone kanton Borgloon en van de nieuwe politiezone (Op basis van de statistieken van de bevolking zoals aangeleverd door de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene directie identiteit en burgerzaken. De statistiek geeft het bevolkingscijfer per administratieve eenheid in België op volgende observatiedatum van het rijksregister: 27/01/2024. In deze statistiek worden de personen opgenomen die zijn ingeschreven in het bevolkings- en het vreemdelingenregister van een Belgische gemeente. Er wordt geen rekening gehouden met de personen die zijn ingeschreven in het wachtregister.):

  • Politiezone Tongeren/Herstappe:
  • Tongeren:                  32.116
  • Herstappe:                        76
  • TOTAAL:                 32.192
  • Politiezone kanton Borgloon:
  • Alken:                       11.914
  • Borgloon:                  11.571
  • Heers:                          7.588
  • Kortessem:                  8.754
  • Wellen:                        7.488
  • TOTAAL:                 47.315
  • Nieuwe politiezone:
  • Tongeren-Borgloon:  43.687
  • Heers:                          7.588
  • Herstappe:                        76
  • Wellen:                        7.488
  • TOTAAL:                 58.839

 

Gelet op volgende totale effectieven voorzien binnen de huidige statutaire personeelsformaties van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de politiezone Tongeren/Herstappe en van de politiezone kanton Borgloon:

  • Politiezone Tongeren/Herstappe:
  • Operationeel:                  73
  • CALog:                            14
  • TOTAAL:                         87
  • Politiezone kanton Borgloon:
  • Operationeel:                    69
  • CALog:                              16
  • TOTAAL:                           85

 

Gelet op de hieruit voortvloeiende verhouding van het voorziene aantal effectieven per 10.000 inwoners voor de politiezone Tongeren/Herstappe en voor de politiezone kanton Borgloon:

  • Politiezone Tongeren/Herstappe:
  • Operationeel:              22,68
  • CALog:                         4,35
  • TOTAAL:                    27,03
  • Politiezone kanton Borgloon:
  • Operationeel:              14,58
  • CALog:                         3,38
  • TOTAAL:                     17,96

 Overwegende dat de operationele of organisatorische meerwaarde die het gevolg is van de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe dient gegarandeerd te blijven overeenkomstig artikel 91/11 WGP;

Dat het derhalve noodzakelijk voorkomt om hoger genoemde verhouding van de politiezone Tongeren/Herstappe te handhaven voor de bepaling van de totale effectieven te voorzien binnen de vast te leggen statutaire personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone;

 Overwegende dat aldus volgende totale effectieven dienen voorzien te worden binnen de vast te leggen statutaire personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone, rekening houdende met hoger genoemde verhouding van de politiezone Tongeren/Herstappe en in voorkomend geval afgerond tot de hoger eenheid:

  • Nieuwe politiezone:
  • Operationeel:                 134   (133,45 afgerond tot de hoger eenheid)
  • CALog:                            26     (25,59 afgerond tot de hoger eenheid)
  • TOTAAL:                      160   (159,04 afgerond tot de hoger eenheid)

 

Overwegende dat evenwel de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe leidt tot een schaalvergroting van het lokaal politiekorps;

Dat het ingevolge deze schaalvergroting opportuun voorkomt dat de nieuwe politiezone een ruimere, professionelere en slagkrachtigere basispolitiezorg zal aanbieden aan haar inwoners; Enerzijds een basispolitiezorg met ruimte voor specialisatie en projectwerking teneinde te kunnen inspelen op nieuwe fenomenen en maatschappelijke ontwikkelingen; Anderzijds een basispolitiezorg met een sterke lokale verankering en een democratisch bestuursmodel waarbij de zeggenschap van de burgemeester over de bestuurlijke politie verzekerd is teneinde een laagdrempelige, zichtbare en aanspreekbare politiewerking te kunnen garanderen;

Dat een politiezone ten dienste dient te staan van haar overheden, haar stakeholders, haar partners en haar bevolking;

Dat de wetgever heeft voorzien dat een politiezone is opgebouwd uit verschillende basisfunctionaliteiten teneinde haar taken performant te kunnen uitvoeren; Dat er wettelijke normen en verhoudingen zijn vastgelegd voor elk van die basisfunctionaliteiten, doch dat niets de politiezone ervan weerhoudt om deze minimumnormen uit te breiden en een eigen invulling te geven aan haar organisatiestructuur teneinde een nog effectievere en efficiëntere dienstverlening te kunnen aanbieden;

 Overwegende dat de korpschef, die conform artikel 44 WGP onder andere instaat voor de organisatie en de verdeling van de taken binnen het lokaal politiekorps en de uitvoering van het beheer van dit korps, maximaal wenst gebruik te maken van de efficiëntiewinsten en synergiën die op personeelsvlak kunnen geboekt worden ingevolge onderhavige schaalvergroting van het lokaal politiekorps;

Dat de korpsleiding door middel van dergelijke doorgedreven optimalisatie van de organisatiestructuur en van de personeelsinzet binnen het lokaal politiekorps eveneens wenst blijk te geven van een zekere mate van budgettaire terughoudendheid en aldus een verantwoordelijke besteding van de beschikbaar gestelde financiële middelen zal garanderen;

Dat de korpsleiding aldus na onderzoek tot de conclusie is gekomen dat het niet noodzakelijk voorkomt om over te gaan tot bepaling van een statutaire personeelsformatie van het operationeel kader van de nieuwe politiezone waarin hoger genoemde totale effectieven worden weerhouden (zijnde 134 voor het operationeel personeel);

 

Overwegende dat het aldus aangewezen is om over te gaan tot bepaling van volgende personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone, teneinde enerzijds een moderne, transparante en efficiënte organisatiestructuur te kunnen voorzien binnen het lokaal politiekorps en anderzijds een ruimere, professionelere en slagkrachtigere basispolitiezorg te kunnen aanbieden:

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

OPERATIONEEL KADER

 

Officierenkader

Hoofdcommissaris van politie

1

Commissaris van politie

6

Middenkader

Hoofdinspecteur van politie

25

Basiskader

Inspecteur van politie

97

Kader van agenten van politie

Agent van politie

0

TOTAAL

129

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau A

Adviseur klasse A2 (gemene graad)

2

Adviseur klasse A3 (gemene graad)

0

ICT-adviseur klasse A2 (bijzondere graad)

0

Niveau B

Consulent (gemene graad)

4

ICT-consulent (bijzondere graad)

1

Maatschappelijk assistent (bijzondere graad)

2

Boekhouder (bijzondere graad)

1

Communicatieconsulent (bijzondere graad)

1

Niveau C

Assistent (gemene graad)

15

Assistent (militair)

0

ICT-assistent (bijzondere graad)

1

Niveau D

Bediende (gemene graad)

0

TOTAAL

27

 

CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau A

Adviseur klasse A1 (gemene graad) (8 uren/week)

0

Niveau D

Hulpkracht (gemene graad)

6

Arbeider (gemene graad)

1

TOTAAL

7

 

Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone voldoet aan de minimumnormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 05/09/2001 en geëxtrapoleerd zoals hoger omschreven;

Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone garandeert dat er kan worden voldaan aan de organisatie- en werkingsnormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 17/09/2001;

Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone voldoet aan de formatienormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 07/12/2001;

Overwegende dat de voorlopige toewijzing van klasse A2 aan de functies van adviseur niveau A (gemene graad) in onderhavige personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone geschiedt onder voorbehoud van latere goedkeuring ervan door de bevoegde overheid;

Gelet op het besluit van burgemeester Kristof Pirard  van 11/06/2024 (datum) houdende voorstel tot bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone (gezien tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan het politiecollege gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones);

Overwegende dat de gemeenteraad ervan overtuigd is dat de nodige personeelscapaciteit dient te worden voorzien teneinde een goede werking van de politiediensten, een optimale politionele dienstverlening aan de bevolking en een algemeen welbevinden van de personeelsleden duurzaam te kunnen garanderen binnen de nieuwe politiezone;

Dat het hiertoe aangewezen is om over te gaan tot bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone zoals hoger omschreven;

Juridische grond

Betreffende de wijziging van de grenzen van de politiezones:

Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid de bepalingen inzake de vrijwillige samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VII, de bepalingen inzake de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VIII, de bepalingen inzake de gevolgen van de samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk V en de bepalingen inzake de modaliteiten en gevolgen van de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk VI;

Gelet op het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 6 waarbij de gemeenten Tongeren en Herstappe worden gedefinieerd als een politiezone en artikel 14 waarbij de gemeenten Alken, Borgloon, Heers, Kortessem en Wellen worden gedefinieerd als een politiezone;

Gelet op de gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag van 23/12/2023 van de gemeenteraden van de gemeenten die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones tot defusie van de politiezone kanton Borgloon en tot aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie;

Gelet op het KB van 07/05/2024 tot wijziging van het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, inzonderheid artikel 1 tot invoeging van artikel 6bis in het oorspronkelijk besluit waarbij de gemeenten Tongeren, Herstappe, Borgloon, Heers en Wellen worden gedefinieerd als één politiezone met ingang van 21/05/2024;

Overwegende dat conform artikel 91/11 WGP de wijziging van de grenzen van de politiezones aanleiding geeft tot de gelijktijdige inrichting van verscheidene nieuwe politiezones ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones. Die wijziging moet een operationele of organisatorische meerwaarde hebben;

Overwegende dat conform artikel 257quinquies/11 juncto 257quinquies/5 WGP de Koning de lokale politie van de nieuwe politiezone instelt, op de eerste dag van een trimester, wanneer Hij vaststelt dat de volgende voorwaarden zijn vervuld:

  • Het territoriaal ambtsgebied van de politiezone is vastgesteld overeenkomstig artikel 91/2 WGP;
  • De personeelsformatie is bepaald;
  • Het bedrag van de gemeentedotaties op de begroting van de nieuwe politiezone is conform met artikel 91/9 WGP;
  • De eindrekening is opgemaakt en goedgekeurd overeenkomstig artikel 257quinquies/9, § 1 WGP.

 

Overwegende dat het aldus ingevolge de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe aangewezen is om over te gaan tot de bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone;

Overwegende dat conform artikel 257quinquies/17 WGP, voor vrijwillige samensmeltingen en andere wijzigingen van de grenzen van de politiezones welke tegelijkertijd zijn gekoppeld aan één of meerdere samenvoegingen van gemeenten (in casu een samenvoeging van de stad Tongeren en de stad Borgloon en een samenvoeging van de stad Hasselt en de gemeente Kortessem per 01/01/2025), in afwijking van artikel 257quinquies/4 WGP en tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan de politieraad bedoeld in de artikelen 91/3 gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden en de bevoegdheden toegekend aan het politiecollege bedoeld in artikel 91/6 gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters;

 

Betreffende het minimaal effectief, de organisatie- en werkingsnormen en de formatienormen van de lokale politie:

Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 3, 44, 47 en 142;

Gelet op de wet van 26/04/2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten (verder Exoduswet genoemd), en latere wijzigingen;

Gelet op het KB van 30/03/2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (verder RPPol genoemd), en latere wijzigingen;

Gelet op het KB van 05/09/2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie, en latere wijzigingen;

Gelet op het KB van 17/09/2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren, en latere wijzigingen;

Gelet op het KB van 07/12/2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie, en latere wijzigingen;

Gelet op het MB van 05/06/2007 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, en latere wijzigingen;

Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 10 van 09/10/2001 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;

Gelet op de omzendbrief GPI 60 van 05/06/2007 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten;

Overwegende dat conform artikel 3, lid 2 WGP de lokale politie op het lokale niveau de basispolitiezorg verzekert, meer bepaald alle opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die nodig zijn voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die zich voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het vervullen van sommige politieopdrachten van federale aard;

Overwegende dat conform artikel 47 WGP de politieraad de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokaal politiekorps bepaalt, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimumnormen;

Overwegende dat conform artikel 142 WGP de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de organisatie en werkingsnormen van de politiediensten bepaalt teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;

Overwegende dat conform artikels 1 en 2 juncto bijlagen 1 en 2 van voornoemd KB van 05/09/2001 de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de politiezone Tongeren/Herstappe en van de politiezone kanton Borgloon door de politieraad wordt bepaald, overeenkomstig volgende minimumnormen:

  • Politiezone Tongeren/Herstappe:
  • Minimaal effectief van het operationeel personeel: 68;
  • Minimaal effectief van het administratief en logistiek personeel: 5;
  • Politiezone kanton Borgloon:
  • Minimaal effectief van het operationeel personeel: 58;
  • Minimaal effectief van het administratief en logistiek personeel: 5;

 

Overwegende dat aldus de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de nieuwe politiezone wordt bepaald door extrapolatie van de minimumnormen als volgt (op basis van de optelsom van hoger vermelde minimumnormen van de politiezone Tongeren/Herstappe en hoger vermelde minimumnormen van de politiezone kanton Borgloon ten belope van het aandeel van het personeelsbestand dat wordt overgeheveld naar de nieuwe politiezone, zijnde 55,76%, in voorkomend geval afgerond tot de hoger eenheid):

  • Nieuwe politiezone:
  • Minimaal effectief van het operationeel personeel: 68 + 33 = 101;
  • Minimaal effectief van het administratief en logistiek personeel: 5 + 3 = 8;

 

Overwegende dat conform artikel 1 van voornoemd KB van 17/09/2001 de lokale politie een minimale dienstverlening verzekert ten gunste van de bevolking. Deze dienstverlening vertaalt zich in het bijzonder in de volgende functies:

  • Wijkwerking;
  • Onthaal;
  • Interventie;
  • Politionele slachtofferbejegening;
  • Lokale opsporing en lokaal onderzoek;
  • Handhaving van de openbare orde;
  • Verkeer.

De andere dan de in dit besluit bedoelde organisatie- en werkingsregels van het lokaal politiekorps en de taken die eruit voortvloeien dragen bij tot de optimale uitoefening van voornoemde functies;

Overwegende dat conform voornoemde ministeriële omzendbrief PLP 10 van 09/10/2001 de basis van voornoemd KB van 17/09/2001 de wettelijke bepaling is dat de bevolking recht heeft op een “gelijkwaardige minimale dienstverlening”. Met andere woorden moeten tenminste die 7 functies die in het KB worden vermeld, worden verzekerd ten gunste van alle burgers in het ganse land, op de wijze zoals ze daarin worden beschreven.

Als maatstaf voor de minimaal vereiste 7 functies werd uitgegaan van de (veronderstelde) noden en verwachtingen van de bevolking.

Het is evident dat elk lokaal politiekorps daarenboven de vereiste capaciteit moet voorzien voor en investeren in ondersteunende activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze 7 functies op een kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en uit te voeren. Het geheel van taken die niet onmiddellijk van rechtstreeks belang zijn voor het publiek zijn niet opgenomen in het KB.

Aangezien dergelijke visie de grondslag vormt van het KB, hoeft het geen betoog dat het effectief, nodig om een politiezone werkbaar te maken, geen optelsom kan en mag zijn van de in het KB opgenomen functies. Ten eerste worden in het KB absoluut minimale normen opgelegd, aan te passen naar gelang van de noodwendigheden van iedere zone. Ten tweede wordt in de bijkomende – maar hoogst noodzakelijke – activiteiten niet voorzien.

De in onderhavige omzendbrief becommentarieerde regelgeving beoogt vandaar in geen geval enige aanwijzing te geven over de globale capaciteit aan mensuren die een korps van lokale politie nodig heeft;

Overwegende dat conform artikel 1 van voornoemd KB van 07/12/2001 de politieraad de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokale politiekorps bepaalt:

  • Zonder dat het totaal aantal betrekkingen in de formatie van de hulpagenten van politie hoger is dan 15 procent van de formatie van het operationeel kader;
  • Zonder dat het totaal aantal betrekkingen in het middenkader lager is dan 25 procent en hoger is dan 33 procent van de formatie van het basiskader van het operationeel kader;
  • Zonder dat het totaal aantal betrekkingen van het officierenkader lager is dan 25 procent en hoger is dan 33 procent van de formatie van het middenkader van het operationeel kader;
  • Zonder dat het totaal aantal betrekkingen van niveau A van het administratief en logistiek kader lager is dan 3 procent van de formatie van de personeelsleden van niveau B, C en D van het administratief en logistiek kader.

De politieraad bepaalt eveneens het totaal aantal betrekkingen van officieren van het operationeel kader bekleed met de graad van hoofdcommissaris van politie.

De bij toepassing van dit besluit berekende formatienormen worden tot de hoger eenheid afgerond.

Onverminderd de graad waarmee de korpschef is bekleed, is zijn betrekking begrepen in het aantal betrekkingen dat, in toepassing van het eerste lid, is vastgesteld voor het operationeel kader;

Overwegende dat tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan de politieraad van de nieuwe politiezone – in casu betreffende de bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones;


Adviezen:

Overwegende dat een simulatie van de personeelskosten voortvloeiend uit onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone ter advies werd voorgelegd aan bijzondere rekenplichtige Rudi DIELS van de politiezone Tongeren/Herstappe en aan bijzondere rekenplichtige Hilde THONON van de politiezone kanton Borgloon;

Dat bijzondere rekenplichtige Rudi DIELS een gunstig advies heeft verleend op 11/06/2024;

Dat bijzondere rekenplichtige Hilde THONON een gunstig advies heeft verleend op 11/06/2024;

 

Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone ter overleg werd voorgelegd aan het basisoverlegcomité van de politiezone kanton Borgloon (BOC Pol 126) en aan het basisoverlegcomité van de politiezone Tongeren/Herstappe (BOC Pol 127) in gezamenlijke vergadering van 04/06/2024;

Dat het basisoverlegcomité van de politiezone kanton Borgloon een unaniem gunstig advies heeft verleend op 04/06/2024;

Dat het basisoverlegcomité van de politiezone Tongeren/Herstappe een unaniem gunstig advies heeft verleend op 04/06/2024;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt goedkeuring verleend aan volgende personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone:

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

OPERATIONEEL KADER

 

Officierenkader

Hoofdcommissaris van politie

1

Commissaris van politie

6

Middenkader

Hoofdinspecteur van politie

25

Basiskader

Inspecteur van politie

97

TOTAAL

129

 

STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau A

Adviseur klasse A2 (gemene graad)

2

Niveau B

Consulent (gemene graad)

4

ICT-consulent (bijzondere graad)

1

Maatschappelijk assistent (bijzondere graad)

2

Boekhouder (bijzondere graad)

1

Communicatieconsulent (bijzondere graad)

1

Niveau C

Assistent (gemene graad)

15

ICT-assistent (bijzondere graad)

1

TOTAAL

27

 

CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE 

 

Nieuwe politiezone

ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER

 

Niveau D

Hulpkracht (gemene graad)

6

Arbeider (gemene graad)

1

TOTAAL

7

 

 

Artikel 2

De toewijzing van klasse A2 aan de functies van adviseur niveau A (gemene graad) in onderhavige personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone geschiedt onder voorbehoud van latere goedkeuring ervan door de bevoegde overheid.

Artikel 3

De personeelsformatie voor het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone zal ingevuld worden, rekening houdend met het gunstig advies van de beide rekenplichtigen. Dit houdt met name in dat de invulling afhankelijk is van de budgettaire situatie van de nieuwe Politiezone in 2025. Deze budgettaire situatie wordt mede bepaald door de te realiseren exploitatieontvangsten uit de federale dotaties, de exploitatiebijdrage per inwoner van de steden en gemeenten die deel uitmaken van de nieuwe politiezone en de efficiëntiewinsten en synergiën die op personeelsvlak kunnen worden geboekt ingevolge de schaalvergroting.

4.

2024_GR_00067 - Verkoop oud schoolgebouw Veulen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00067 - Verkoop oud schoolgebouw Veulen - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 11
Bart Stevens, Benny Schroyen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Mieke Smolders, Erika Princen, Evi Lennertz, Daniel Medarts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00067 - Verkoop oud schoolgebouw Veulen - Goedkeuring

2024_GR_00067 - Verkoop oud schoolgebouw Veulen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door de verhuis van de Academie Haspengouw naar het BASS staat het oude schoolgebouw van Veulen leeg.

Dit gebouw kan nu verkocht worden.

Argumentatie

Het gemeentebestuur heeft het oude schoolgebouw niet meer nodig voor haar werking.

Er werd een schattingsverslag opgemaakt: de geschatte prijs bedraagt 268.150 euro.

Dit aanbod tot verkoop moet  aan een zo breed mogelijk publiek bekend gemaakt worden. Dit kan best via een vastgoedplatform.

Juridische grond

DLB, art. 293

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het oude schoolgebouw van Veulen, gelegen aan de Nieuwe steenweg 141 in 3870 Heers en kadastraal gekend als Heers, 4e afdeling, B869m wordt te koop aangeboden.

Dit gebeurt via Biddit. De minimale vraagprijs is de schattingsprijs.

Artikel 2

Het College van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

5.

2024_GR_00070 - Herinrichting N3 - fase 1 Verzoek om goedkeuring en vastlegging medefinancier - goedkeuring prijsverhoging - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00070 - Herinrichting N3 - fase 1 Verzoek om goedkeuring en vastlegging medefinancier - goedkeuring prijsverhoging - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00070 - Herinrichting N3 - fase 1 Verzoek om goedkeuring en vastlegging medefinancier - goedkeuring prijsverhoging - Goedkeuring

2024_GR_00070 - Herinrichting N3 - fase 1 Verzoek om goedkeuring en vastlegging medefinancier - goedkeuring prijsverhoging - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Dit dossier werd op oktober 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad.


Argumentatie

Doordat het Vlaams Gewest de termijn van aanbesteding heeft laten verstrijken heeft de aannemer het recht om een prijsverhoging te vragen.

Het aandeel van de gemeente is hierdoor met €9.335,26 excl.btw. toegenomen; en bedraagt dus €325.415,18 excl.btw. in plaats van €316.079,92 excl.btw. 

Het gemeentebestuur is het  niet eens  met deze gang van zaken en vraagt uitdrukkelijk uitleg waarom dit dossier is blijven aanslepen met deze prijsverhoging als gevolg.

Om dit dossier echter niet verder te hypothekeren wordt de gemeenteraad toch verzocht  om akkoord te gaan met de prijsverhoging.


Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad  neemt kennis van het verzoek tot goedkeuring van deze prijsverhoging en keurt ze goed.

6.

2024_GR_00065 - Kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks: rekening 2023 - Advies

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00065 - Kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks: rekening 2023 - Advies
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00065 - Kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks: rekening 2023 - Advies

2024_GR_00065 - Kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks: rekening 2023 - Advies

Motivering

Aanleiding en context

De jaarrekening 2023 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.

Argumentatie

De rekening 2023 werd op 5 april 2024 door de kerkraad OLV Tenhemelopneming Heks als volgt goedgekeurd:

- overschot exploitatie € 13710.37

- tekort investeringen - € 4842.64

- exploitatietoelage € 7800

Op 28 mei 2024 werd de jaarrekening 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.

De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur Heers en de gemeente Heers.
Juridische grond

Het decreet over het Lokaal Bestuur.

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.

De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rekening 2023 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks, wordt gunstig geadviseerd.

Artikel 2

Deze beslissing over te maken aan:

- de gouverneur 

- het Centraal Kerkbestuur Heers

- de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks

7.

2024_GR_00056 - Gecoördineerde aankoop van gas en electriciteit door het VEB voor lokale besturen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00056 - Gecoördineerde aankoop van gas en electriciteit door het VEB voor lokale besturen - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00056 - Gecoördineerde aankoop van gas en electriciteit door het VEB voor lokale besturen - Goedkeuring

2024_GR_00056 - Gecoördineerde aankoop van gas en electriciteit door het VEB voor lokale besturen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige energieovereenkomst die door Proclim werd onderhandeld met VEB loopt dit jaar teneinde.

Het gemeentebestuur moet nu kiezen bij welke maatschappij er een nieuwe overeenkomst wordt afgesloten: VEB of S-LIM.

Argumentatie

Het voorstel dat VEB geeft voor aankoop elektrische energie en gas is marktconform en door een onafhankelijk expert van Proclim goed bevonden waarna zij dit dan ook aanraden. De aankoop via deze “ gedeeltelijke klikstrategie” heeft baat bij het spreiden van de kliks om zo het risico te verlagen van alles aan te kopen op het einde van het jaar waar er potentieel hogere prijzen zijn.

Onze ervaring met VEB is goed gebleken in het voorgaande contract. En door de formule die er nu voorgesteld wordt is er een goede balans tussen risicospreiding en toch nog de mogelijkheid om in te zetten op marktfluctuaties (flexibiliteit: Laadinfra, batterijen,...) om zo investeringen in hernieuwbare energie optimaal te kunnen benutten in ons gevarieerd patrimonium.

Het is aangewezen dat de gemeente Heers gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

    • Het optreden als één energiegemeenschap voor afname en injectie :
      • Alle volumes (afname) samen met de injectie op kwartuurbasis worden allemaal samengenomen om de aankoopstrategie te bepalen. De facturatie van de volumes in MWh wordt nog altijd op EAN-niveau gedaan met de fysieke metering.
      • Bij een injectie op dit fysieke punt (EAN) heb je de keuze om deze te delen via energiedelen van Fluvius of je kan deze injectie gaan verkopen aan een andere entiteit in ons portfolio aan een vaste prijs (energiedelen 2.0). 
    • Budgetzekerheid en de nodige flexibiliteit voor de toekomst
    • Uiterst competitieve prijzen
    • Risicospreiding belangrijker
    • Focus op indekken van gemiddelde energieprijzen
    • VEB biedt bijkomende diensten voor vastklikken energieprijzen aan zoals budgetramingstool e.d. 
    • SPOT markt blijft behouden om te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden
    • Maximale ontzorging

De leveringen zijn voorzien voor de jaren 2025, 2026 en 2027.

Overwegende dat de gemeente Heers, gelet op de hogergenoemde overwegingen, wenst aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale.

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017.

Gelet op de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Gelet op het Bestuursdecreet van 07.12.2018.

Gelet op de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.

Gelet op het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017, en latere wijzigingen.

Gelet op het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Gelet op de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat de gemeente Heers het nodige doet om zich te kunnen aansluiten en beroepen op de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten (gas + groene elektriciteit) voor de gemeente Heers.

Artikel 2

De gemeenteraad van Heers geeft aan het College van Burgemeester en Schepenen mandaat om met VEB contracten te sluiten voor de levering van groene elektriciteit en gas voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 01/01/2025.

Artikel 3

De financiering van de te plaatsen opdrachten zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2025 en de volgende jaren op verschillende budgetsleutels.

8.

2024_GR_00058 - Intergemeentelijke samenwerking met Stebo: goedkeuring van het jaarverslag (budget en activiteiten 2023) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00058 - Intergemeentelijke samenwerking met Stebo: goedkeuring van het jaarverslag (budget en activiteiten 2023) - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Ivo Carlens
Stemmen voor 15
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Daniel Medarts, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00058 - Intergemeentelijke samenwerking met Stebo: goedkeuring van het jaarverslag (budget en activiteiten 2023) - Goedkeuring

2024_GR_00058 - Intergemeentelijke samenwerking met Stebo: goedkeuring van het jaarverslag (budget en activiteiten 2023) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overwegende dat een financieel jaarverslag moet worden opgesteld ter verantwoording van de uitgaven; dat een inhoudelijk jaarverslag moet worden opgesteld ter verantwoording van de activiteiten; dat beide jaarverslagen ter goedkeuring moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad

Overwegende dat deze verantwoordingsstukken moeten worden bezorgd aan de subsidiërende hogere overheden;

Overwegende dat het voorliggend financieel jaarverslag en het inhoudelijk jaarverslag werden goedgekeurd op het beheerscomité;  

Argumentatie

Overwegende dat conform artikel 15 uit de statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband, het jaarverslag moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad;

Juridische grond

Gelet op het decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijk samenwerking;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 21 september 2007 houdende subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;

Gelet op het provinciaal reglement voor projecten die het lokaal woonbeleid ondersteunen;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 waarbij de samenwerking tussen de gemeente en Stebo vzw werd verdergezet door de goedkeuring van het project lokaal woonbeleid. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het financieel jaarverslag en het inhoudelijk jaarverslag over het kalenderjaar 2023 (bijlagen met bestandsnamen :  _RAP_HaspengouwWest_2023_aanvullingen na stuurgroep.pdf en _IGS Haspengouw-West Saldering 2023.pdf), die aan dit besluit zijn gehecht, met betrekking tot de werking en het budget van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid Haspengouw wordt goedgekeurd.

9.

2024_GR_00068 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen – sociaal groepswoningbouwproject – Sportstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2024_GR_00068 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen – sociaal groepswoningbouwproject – Sportstraat - Goedkeuring

2024_GR_00068 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen – sociaal groepswoningbouwproject – Sportstraat - Goedkeuring