De defusie van de politiezone kanton Borgloon.
Volgende terminologie is toepasselijk voor onderhavig besluit:
De politiezone(s) waarvan het ambtsgebied voordien door de Koning werd vastgelegd, in casu de politiezone Alken/Borgloon/Heers/Kortessem/Wellen (met als code 5379 en met specifieke zonenaam politiezone kanton Borgloon) en de politiezone Tongeren/Herstappe (met als code 5380);
De ingerichte nieuwe politiezone ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones, in casu de nieuwe politiezone ingericht ingevolge de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe;
Gelet op volgende huidige personeelsformaties van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de politiezone Tongeren/Herstappe (zoals vastgelegd bij besluit van de politieraad van 26/04/2021 en goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van 20/05/2021) en van de politiezone kanton Borgloon (zoals vastgelegd bij besluit van de politieraad van 03/10/2019 en goedgekeurd bij besluit van de gouverneur van 07/11/2019):
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| PZ Tongeren/ Herstappe | PZ kanton Borgloon |
OPERATIONEEL KADER
| ||
Officierenkader | ||
Hoofdcommissaris van politie | 1 | 1 |
Commissaris van politie | 3 | 4 |
Middenkader | ||
Hoofdinspecteur van politie | 16 | 14 |
Basiskader | ||
Inspecteur van politie | 52 | 50 |
Kader van agenten van politie | ||
Agent van politie | 1 | 0 |
TOTAAL | 73 | 69 |
TOTAAL GEZAMENLIJK | 142 |
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| PZ Tongeren/ Herstappe | PZ kanton Borgloon |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| ||
Niveau A | ||
Adviseur klasse A2 (gemene graad) | 0 | 1 |
Adviseur klasse A3 (gemene graad) | 1 | 0 |
ICT-adviseur klasse A2 (bijzondere graad) | 0 | 1 |
Niveau B | ||
Consulent (gemene graad) | 3 | 2 |
ICT-consulent (bijzondere graad) | 1 | 0 |
Maatschappelijk assistent (bijzondere graad) | 1 | 1 |
Boekhouder (bijzondere graad) | 0 | 1 |
Communicatieconsulent (bijzondere graad) | 0 | 0 |
Niveau C | ||
Assistent (gemene graad) | 5 | 10 |
Assistent (militair) | 1 | 0 |
ICT-assistent (bijzondere graad) | 0 | 0 |
Niveau D | ||
Bediende (gemene graad) | 2 | 0 |
TOTAAL | 14 | 16 |
TOTAAL GEZAMENLIJK | 30 |
CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE
| PZ Tongeren/ Herstappe | PZ kanton Borgloon |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| ||
Niveau A | ||
Adviseur klasse A1 (gemene graad) (8 uren/week) | 1 | 0 |
Niveau D | ||
Hulpkracht (gemene graad) | 0 | 4 |
Arbeider (gemene graad) | 5 | 1 |
TOTAAL | 6 | 5 |
TOTAAL GEZAMENLIJK | 11 |
Gelet op volgende bevolkingscijfers op 01/01/2024 van de politiezone Tongeren/Herstappe, van de politiezone kanton Borgloon en van de nieuwe politiezone (Op basis van de statistieken van de bevolking zoals aangeleverd door de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene directie identiteit en burgerzaken. De statistiek geeft het bevolkingscijfer per administratieve eenheid in België op volgende observatiedatum van het rijksregister: 27/01/2024. In deze statistiek worden de personen opgenomen die zijn ingeschreven in het bevolkings- en het vreemdelingenregister van een Belgische gemeente. Er wordt geen rekening gehouden met de personen die zijn ingeschreven in het wachtregister.):
Gelet op volgende totale effectieven voorzien binnen de huidige statutaire personeelsformaties van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de politiezone Tongeren/Herstappe en van de politiezone kanton Borgloon:
Gelet op de hieruit voortvloeiende verhouding van het voorziene aantal effectieven per 10.000 inwoners voor de politiezone Tongeren/Herstappe en voor de politiezone kanton Borgloon:
Overwegende dat de operationele of organisatorische meerwaarde die het gevolg is van de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe dient gegarandeerd te blijven overeenkomstig artikel 91/11 WGP;
Dat het derhalve noodzakelijk voorkomt om hoger genoemde verhouding van de politiezone Tongeren/Herstappe te handhaven voor de bepaling van de totale effectieven te voorzien binnen de vast te leggen statutaire personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone;
Overwegende dat aldus volgende totale effectieven dienen voorzien te worden binnen de vast te leggen statutaire personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone, rekening houdende met hoger genoemde verhouding van de politiezone Tongeren/Herstappe en in voorkomend geval afgerond tot de hoger eenheid:
Overwegende dat evenwel de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe leidt tot een schaalvergroting van het lokaal politiekorps;
Dat het ingevolge deze schaalvergroting opportuun voorkomt dat de nieuwe politiezone een ruimere, professionelere en slagkrachtigere basispolitiezorg zal aanbieden aan haar inwoners; Enerzijds een basispolitiezorg met ruimte voor specialisatie en projectwerking teneinde te kunnen inspelen op nieuwe fenomenen en maatschappelijke ontwikkelingen; Anderzijds een basispolitiezorg met een sterke lokale verankering en een democratisch bestuursmodel waarbij de zeggenschap van de burgemeester over de bestuurlijke politie verzekerd is teneinde een laagdrempelige, zichtbare en aanspreekbare politiewerking te kunnen garanderen;
Dat een politiezone ten dienste dient te staan van haar overheden, haar stakeholders, haar partners en haar bevolking;
Dat de wetgever heeft voorzien dat een politiezone is opgebouwd uit verschillende basisfunctionaliteiten teneinde haar taken performant te kunnen uitvoeren; Dat er wettelijke normen en verhoudingen zijn vastgelegd voor elk van die basisfunctionaliteiten, doch dat niets de politiezone ervan weerhoudt om deze minimumnormen uit te breiden en een eigen invulling te geven aan haar organisatiestructuur teneinde een nog effectievere en efficiëntere dienstverlening te kunnen aanbieden;
Overwegende dat de korpschef, die conform artikel 44 WGP onder andere instaat voor de organisatie en de verdeling van de taken binnen het lokaal politiekorps en de uitvoering van het beheer van dit korps, maximaal wenst gebruik te maken van de efficiëntiewinsten en synergiën die op personeelsvlak kunnen geboekt worden ingevolge onderhavige schaalvergroting van het lokaal politiekorps;
Dat de korpsleiding door middel van dergelijke doorgedreven optimalisatie van de organisatiestructuur en van de personeelsinzet binnen het lokaal politiekorps eveneens wenst blijk te geven van een zekere mate van budgettaire terughoudendheid en aldus een verantwoordelijke besteding van de beschikbaar gestelde financiële middelen zal garanderen;
Dat de korpsleiding aldus na onderzoek tot de conclusie is gekomen dat het niet noodzakelijk voorkomt om over te gaan tot bepaling van een statutaire personeelsformatie van het operationeel kader van de nieuwe politiezone waarin hoger genoemde totale effectieven worden weerhouden (zijnde 134 voor het operationeel personeel);
Overwegende dat het aldus aangewezen is om over te gaan tot bepaling van volgende personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone, teneinde enerzijds een moderne, transparante en efficiënte organisatiestructuur te kunnen voorzien binnen het lokaal politiekorps en anderzijds een ruimere, professionelere en slagkrachtigere basispolitiezorg te kunnen aanbieden:
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
OPERATIONEEL KADER
| |
Officierenkader | |
Hoofdcommissaris van politie | 1 |
Commissaris van politie | 6 |
Middenkader | |
Hoofdinspecteur van politie | 25 |
Basiskader | |
Inspecteur van politie | 97 |
Kader van agenten van politie | |
Agent van politie | 0 |
TOTAAL | 129 |
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| |
Niveau A | |
Adviseur klasse A2 (gemene graad) | 2 |
Adviseur klasse A3 (gemene graad) | 0 |
ICT-adviseur klasse A2 (bijzondere graad) | 0 |
Niveau B | |
Consulent (gemene graad) | 4 |
ICT-consulent (bijzondere graad) | 1 |
Maatschappelijk assistent (bijzondere graad) | 2 |
Boekhouder (bijzondere graad) | 1 |
Communicatieconsulent (bijzondere graad) | 1 |
Niveau C | |
Assistent (gemene graad) | 15 |
Assistent (militair) | 0 |
ICT-assistent (bijzondere graad) | 1 |
Niveau D | |
Bediende (gemene graad) | 0 |
TOTAAL | 27 |
CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| |
Niveau A | |
Adviseur klasse A1 (gemene graad) (8 uren/week) | 0 |
Niveau D | |
Hulpkracht (gemene graad) | 6 |
Arbeider (gemene graad) | 1 |
TOTAAL | 7 |
Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone voldoet aan de minimumnormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 05/09/2001 en geëxtrapoleerd zoals hoger omschreven;
Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone garandeert dat er kan worden voldaan aan de organisatie- en werkingsnormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 17/09/2001;
Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone voldoet aan de formatienormen zoals vastgelegd bij voornoemd KB van 07/12/2001;
Overwegende dat de voorlopige toewijzing van klasse A2 aan de functies van adviseur niveau A (gemene graad) in onderhavige personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone geschiedt onder voorbehoud van latere goedkeuring ervan door de bevoegde overheid;
Gelet op het besluit van burgemeester Kristof Pirard van 11/06/2024 (datum) houdende voorstel tot bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone (gezien tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan het politiecollege gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones);
Overwegende dat de gemeenteraad ervan overtuigd is dat de nodige personeelscapaciteit dient te worden voorzien teneinde een goede werking van de politiediensten, een optimale politionele dienstverlening aan de bevolking en een algemeen welbevinden van de personeelsleden duurzaam te kunnen garanderen binnen de nieuwe politiezone;
Dat het hiertoe aangewezen is om over te gaan tot bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone zoals hoger omschreven;
Betreffende de wijziging van de grenzen van de politiezones:
Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid de bepalingen inzake de vrijwillige samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VII, de bepalingen inzake de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VIII, de bepalingen inzake de gevolgen van de samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk V en de bepalingen inzake de modaliteiten en gevolgen van de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk VI;
Gelet op het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 6 waarbij de gemeenten Tongeren en Herstappe worden gedefinieerd als een politiezone en artikel 14 waarbij de gemeenten Alken, Borgloon, Heers, Kortessem en Wellen worden gedefinieerd als een politiezone;
Gelet op de gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag van 23/12/2023 van de gemeenteraden van de gemeenten die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones tot defusie van de politiezone kanton Borgloon en tot aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie;
Gelet op het KB van 07/05/2024 tot wijziging van het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, inzonderheid artikel 1 tot invoeging van artikel 6bis in het oorspronkelijk besluit waarbij de gemeenten Tongeren, Herstappe, Borgloon, Heers en Wellen worden gedefinieerd als één politiezone met ingang van 21/05/2024;
Overwegende dat conform artikel 91/11 WGP de wijziging van de grenzen van de politiezones aanleiding geeft tot de gelijktijdige inrichting van verscheidene nieuwe politiezones ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones. Die wijziging moet een operationele of organisatorische meerwaarde hebben;
Overwegende dat conform artikel 257quinquies/11 juncto 257quinquies/5 WGP de Koning de lokale politie van de nieuwe politiezone instelt, op de eerste dag van een trimester, wanneer Hij vaststelt dat de volgende voorwaarden zijn vervuld:
Overwegende dat het aldus ingevolge de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe aangewezen is om over te gaan tot de bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone;
Overwegende dat conform artikel 257quinquies/17 WGP, voor vrijwillige samensmeltingen en andere wijzigingen van de grenzen van de politiezones welke tegelijkertijd zijn gekoppeld aan één of meerdere samenvoegingen van gemeenten (in casu een samenvoeging van de stad Tongeren en de stad Borgloon en een samenvoeging van de stad Hasselt en de gemeente Kortessem per 01/01/2025), in afwijking van artikel 257quinquies/4 WGP en tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan de politieraad bedoeld in de artikelen 91/3 gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden en de bevoegdheden toegekend aan het politiecollege bedoeld in artikel 91/6 gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters;
Betreffende het minimaal effectief, de organisatie- en werkingsnormen en de formatienormen van de lokale politie:
Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 3, 44, 47 en 142;
Gelet op de wet van 26/04/2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten (verder Exoduswet genoemd), en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 30/03/2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (verder RPPol genoemd), en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 05/09/2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 17/09/2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 07/12/2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie, en latere wijzigingen;
Gelet op het MB van 05/06/2007 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, en latere wijzigingen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 10 van 09/10/2001 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;
Gelet op de omzendbrief GPI 60 van 05/06/2007 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten;
Overwegende dat conform artikel 3, lid 2 WGP de lokale politie op het lokale niveau de basispolitiezorg verzekert, meer bepaald alle opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die nodig zijn voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die zich voordoen op het grondgebied van de politiezone, evenals het vervullen van sommige politieopdrachten van federale aard;
Overwegende dat conform artikel 47 WGP de politieraad de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokaal politiekorps bepaalt, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimumnormen;
Overwegende dat conform artikel 142 WGP de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de organisatie en werkingsnormen van de politiediensten bepaalt teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;
Overwegende dat conform artikels 1 en 2 juncto bijlagen 1 en 2 van voornoemd KB van 05/09/2001 de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de politiezone Tongeren/Herstappe en van de politiezone kanton Borgloon door de politieraad wordt bepaald, overeenkomstig volgende minimumnormen:
Overwegende dat aldus de formatie van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel van de nieuwe politiezone wordt bepaald door extrapolatie van de minimumnormen als volgt (op basis van de optelsom van hoger vermelde minimumnormen van de politiezone Tongeren/Herstappe en hoger vermelde minimumnormen van de politiezone kanton Borgloon ten belope van het aandeel van het personeelsbestand dat wordt overgeheveld naar de nieuwe politiezone, zijnde 55,76%, in voorkomend geval afgerond tot de hoger eenheid):
Overwegende dat conform artikel 1 van voornoemd KB van 17/09/2001 de lokale politie een minimale dienstverlening verzekert ten gunste van de bevolking. Deze dienstverlening vertaalt zich in het bijzonder in de volgende functies:
De andere dan de in dit besluit bedoelde organisatie- en werkingsregels van het lokaal politiekorps en de taken die eruit voortvloeien dragen bij tot de optimale uitoefening van voornoemde functies;
Overwegende dat conform voornoemde ministeriële omzendbrief PLP 10 van 09/10/2001 de basis van voornoemd KB van 17/09/2001 de wettelijke bepaling is dat de bevolking recht heeft op een “gelijkwaardige minimale dienstverlening”. Met andere woorden moeten tenminste die 7 functies die in het KB worden vermeld, worden verzekerd ten gunste van alle burgers in het ganse land, op de wijze zoals ze daarin worden beschreven.
Als maatstaf voor de minimaal vereiste 7 functies werd uitgegaan van de (veronderstelde) noden en verwachtingen van de bevolking.
Het is evident dat elk lokaal politiekorps daarenboven de vereiste capaciteit moet voorzien voor en investeren in ondersteunende activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze 7 functies op een kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en uit te voeren. Het geheel van taken die niet onmiddellijk van rechtstreeks belang zijn voor het publiek zijn niet opgenomen in het KB.
Aangezien dergelijke visie de grondslag vormt van het KB, hoeft het geen betoog dat het effectief, nodig om een politiezone werkbaar te maken, geen optelsom kan en mag zijn van de in het KB opgenomen functies. Ten eerste worden in het KB absoluut minimale normen opgelegd, aan te passen naar gelang van de noodwendigheden van iedere zone. Ten tweede wordt in de bijkomende – maar hoogst noodzakelijke – activiteiten niet voorzien.
De in onderhavige omzendbrief becommentarieerde regelgeving beoogt vandaar in geen geval enige aanwijzing te geven over de globale capaciteit aan mensuren die een korps van lokale politie nodig heeft;
Overwegende dat conform artikel 1 van voornoemd KB van 07/12/2001 de politieraad de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokale politiekorps bepaalt:
De politieraad bepaalt eveneens het totaal aantal betrekkingen van officieren van het operationeel kader bekleed met de graad van hoofdcommissaris van politie.
De bij toepassing van dit besluit berekende formatienormen worden tot de hoger eenheid afgerond.
Onverminderd de graad waarmee de korpschef is bekleed, is zijn betrekking begrepen in het aantal betrekkingen dat, in toepassing van het eerste lid, is vastgesteld voor het operationeel kader;
Overwegende dat tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan de politieraad van de nieuwe politiezone – in casu betreffende de bepaling van de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone – gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones;
Adviezen:
Overwegende dat een simulatie van de personeelskosten voortvloeiend uit onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone ter advies werd voorgelegd aan bijzondere rekenplichtige Rudi DIELS van de politiezone Tongeren/Herstappe en aan bijzondere rekenplichtige Hilde THONON van de politiezone kanton Borgloon;
Dat bijzondere rekenplichtige Rudi DIELS een gunstig advies heeft verleend op 11/06/2024;
Dat bijzondere rekenplichtige Hilde THONON een gunstig advies heeft verleend op 11/06/2024;
Overwegende dat onderhavige personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone ter overleg werd voorgelegd aan het basisoverlegcomité van de politiezone kanton Borgloon (BOC Pol 126) en aan het basisoverlegcomité van de politiezone Tongeren/Herstappe (BOC Pol 127) in gezamenlijke vergadering van 04/06/2024;
Dat het basisoverlegcomité van de politiezone kanton Borgloon een unaniem gunstig advies heeft verleend op 04/06/2024;
Dat het basisoverlegcomité van de politiezone Tongeren/Herstappe een unaniem gunstig advies heeft verleend op 04/06/2024;Er wordt goedkeuring verleend aan volgende personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone:
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
OPERATIONEEL KADER
| |
Officierenkader | |
Hoofdcommissaris van politie | 1 |
Commissaris van politie | 6 |
Middenkader | |
Hoofdinspecteur van politie | 25 |
Basiskader | |
Inspecteur van politie | 97 |
TOTAAL | 129 |
STATUTAIRE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| |
Niveau A | |
Adviseur klasse A2 (gemene graad) | 2 |
Niveau B | |
Consulent (gemene graad) | 4 |
ICT-consulent (bijzondere graad) | 1 |
Maatschappelijk assistent (bijzondere graad) | 2 |
Boekhouder (bijzondere graad) | 1 |
Communicatieconsulent (bijzondere graad) | 1 |
Niveau C | |
Assistent (gemene graad) | 15 |
ICT-assistent (bijzondere graad) | 1 |
TOTAAL | 27 |
CONTRACTUELE PERSONEELSFORMATIE
| Nieuwe politiezone |
ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER
| |
Niveau D | |
Hulpkracht (gemene graad) | 6 |
Arbeider (gemene graad) | 1 |
TOTAAL | 7 |
De toewijzing van klasse A2 aan de functies van adviseur niveau A (gemene graad) in onderhavige personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone geschiedt onder voorbehoud van latere goedkeuring ervan door de bevoegde overheid.
De personeelsformatie voor het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone zal ingevuld worden, rekening houdend met het gunstig advies van de beide rekenplichtigen. Dit houdt met name in dat de invulling afhankelijk is van de budgettaire situatie van de nieuwe Politiezone in 2025. Deze budgettaire situatie wordt mede bepaald door de te realiseren exploitatieontvangsten uit de federale dotaties, de exploitatiebijdrage per inwoner van de steden en gemeenten die deel uitmaken van de nieuwe politiezone en de efficiëntiewinsten en synergiën die op personeelsvlak kunnen worden geboekt ingevolge de schaalvergroting.