Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/10/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00104 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00104 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_GR_00104 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_GR_00104 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.

2.

2024_GR_00116 - Organisatiebeheersing: beleidsnota en leidraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00116 - Organisatiebeheersing: beleidsnota en leidraad - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00116 - Organisatiebeheersing: beleidsnota en leidraad - Goedkeuring

2024_GR_00116 - Organisatiebeheersing: beleidsnota en leidraad - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige kader dateert van 2009 en is aan een update toe. In 2021 werd door het CBS een nieuw kader goedgekeurd.

Argumentatie

Er werd onderzocht of de Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen door onze organisatie kon gevolgd worden. Ondertussen is de organisatie klaar voor een eerste zelfevaluatie op grond van het nieuwe kader. Dit moet nu goedgekeurd worden door de raden.

Juridische grond

DLB, de artikelen 217-220

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 7° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 7° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 219

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de beleidsnota organisatiebeheersing en de implementatie van de Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen goed als kader voor het organisatiebeheersingssysteem van ons bestuur.


 

3.

2024_GR_00107 - Samenwerkingsovereenkomst met Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers in kader van archiveren en digitaliseren van de kerkhoven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00107 - Samenwerkingsovereenkomst met Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers in kader van archiveren en digitaliseren van de kerkhoven - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_GR_00107 - Samenwerkingsovereenkomst met Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers in kader van archiveren en digitaliseren van de kerkhoven - Goedkeuring

2024_GR_00107 - Samenwerkingsovereenkomst met Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers in kader van archiveren en digitaliseren van de kerkhoven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente Heers is bezig met het digitaliseren en in kaart brengen van de kerkhoven op het grondgebied van Heers.

Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers heeft contact genomen met het gemeentebestuur in het kader van hun toekomstplannen rond het digitaliseren en archiveren van de kerkhoven en wens om dit te ontsluiten via hun website cfr. het project "Versteende Getuigenissen". 

Zij hadden gehoord van de stappen die de administratie al had gezet met betrekking tot het digitaliseren en in kaart brengen van de kerkhoven en hebben de vraag gesteld of hier een vorm van samenwerking mogelijk is waardoor enerzijds het praktische werk voor de gemeentelijke administratie wordt verlicht en anderzijds voor de Werkgroep WOI & WOII kan vertrokken worden van duidelijk in kaart gebrachte informatie betreffende de ligging van de graven op de diverse kerkhoven op ons grondgebied.
Beide partijen erkennen het belang van een goed georganiseerd en toegankelijk archief voor historische en administratieve doeleinden.

Leden van de Werkgroep WOI & WOII krijgen toegang tot onze archieven voor hun opzoekingswerk en zullen de administratie helpen bij het digitaliseren van de gevonden informatie

Er zijn 2 mogelijkheden om dit aan te pakken: via Remmicom of via GEO-IT "Versteende getuigenissen".

Na onderzoek en overleg voldoet het programma "Versteende getuigenissen" van GEO-IT het best aan onze wensen.

Het administratieve gedeelte wat interessant is voor het opvolgen van de concessies kan gebeuren in het programma waar we nu al in werken (geo-it/gis).

Werkgroep WOI/WOII wil ons ook ondersteunen in dit laatste en het digitaliseren en up tot date houden van de concessies voor haar rekening nemen.

De ICT-dienst zal het nodige budget voorzien om de programma's aan te kopen die nodig zijn om deze informatie op een efficiënte en duidelijke manier te verzamelen en te ontsluiten.

Argumentatie

Om deze samenwerking in goede banen te leiden, is het nodig om hierrond de nodige afspraken te maken zowel met betrekking tot het archiveren van de kerkhoven, het gebruik van onze programma's en het waarborgen van de bescherming van persoonsgegevens.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst die integraal deel uitmaakt van dit besluit goed. 

4.

2024_GR_00102 - Cipal dv: vaststelling mandaat afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00102 - Cipal dv: vaststelling mandaat afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00102 - Cipal dv: vaststelling mandaat afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00102 - Cipal dv: vaststelling mandaat afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente Heers is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").

Op donderdag 7 november 2024 om 16 uur vindt de algemene vergadering van Cipal plaats.

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.

De Raad van Bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.

Argumentatie

De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 bevat volgende  agendapunten: 

  1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal;

Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren. 

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.

De statuten van Cipal.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

5.

2024_GR_00105 - Fluvius Limburg: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00105 - Fluvius Limburg: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00105 - Fluvius Limburg: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00105 - Fluvius Limburg: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op donderdag 7 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg plaats.

De gemeente Heers is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.

Argumentatie

De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 18 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 om 18 uur plaatsheeft in "PXL-NeXT, Elfde Liniestraat 24 in Hasselt.

De  documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Limburg.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:

1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025

2. Vaststelling  uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV

3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten

4. Statutaire benoemingen

5. Statutaire mededelingen

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de  Buitengewone Algemene Vergadering  van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

6.

2024_GR_00108 - s-Lim dv: buitengewone algemene vergadering van 19 november 2024 - goedkeuring agenda, begroting, te ontwikkelen initiatieven en strategie over 2025 en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00108 - s-Lim dv: buitengewone algemene vergadering van 19 november 2024 - goedkeuring agenda, begroting, te ontwikkelen initiatieven en strategie over 2025 en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00108 - s-Lim dv: buitengewone algemene vergadering van 19 november 2024 - goedkeuring agenda, begroting, te ontwikkelen initiatieven en strategie over 2025 en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente - Goedkeuring

2024_GR_00108 - s-Lim dv: buitengewone algemene vergadering van 19 november 2024 - goedkeuring agenda, begroting, te ontwikkelen initiatieven en strategie over 2025 en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op dinsdag 19 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van s-Lim plaats.

De gemeente Heers werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van s-Lim die op 19 november 2024 om 18 uur plaatsvindt in Hasselt, Herkenrodesingel 14.

Argumentatie

De gemeente Heers is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg 's-Lim').

De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 met de volgende agendapunten: 

  1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
  2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Documenten en toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ('DLB') en in het bijzonder artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.

De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 26 inzake de samenstelling van de  van de algemene vergadering.

Artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

AGENDA

Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim van  19 november 2024: 

  1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
  2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Artikel 2

MANDAATVERLENING

De vertegenwoordiger van de gemeente Heers wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

KENNISGEVING

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.

7.

2024_GR_00100 - Creat Services dv: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00100 - Creat Services dv: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00100 - Creat Services dv: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00100 - Creat Services dv: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op dinsdag 26 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv plaats.

De gemeente Heers is aangesloten bij Creat Services dv.

Argumentatie

De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024  opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 om 14.30 uur in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

De statuten van Creat Services dv.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

1. Wijziging van vermogen 

2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

5. Actualisering presentievergoeding

6. Statutaire benoemingen 

Varia 

Artikel 2

De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

  • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv,  p/a Intercommunaal Beheer,  Stropstraat 1 te 9000 Gent, 
  • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126AV@farys.be
8.

2024_GR_00115 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00115 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00115 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2025 - Goedkeuring

2024_GR_00115 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elke gemeenteraad dient in haar begroting de gemeentelijke dotatie te voorzien aan de hulpverleningzone Zuid-West Limburg.

Argumentatie

De verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad van 2 september 2024.

De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.

De raming van de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2025 voor de hulpverleningszone Zuid-West Limburg werd door de zoneraad 

van 10 oktober 2024 vastgelegd op 20.908.512,76 euro.

Juridische grond

De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68, 120 en volgende.

De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.

Het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gelet op de  verdeelsleutel van de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2025 wordt de gemeentelijke dotatie 2025 van de gemeente Heers vastgelegd op 290.154,43 euro.

Artikel 2

De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien in het meeerjarenplan 2020-2027 onder budgetsleutel 649020/04/0410.

9.

2024_GR_00112 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Heers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00112 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Heers - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00112 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Heers - Goedkeuring

2024_GR_00112 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Heers - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.

Argumentatie

Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - wordt een som toegekend van € 1.000 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.

Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE35 7350 5369 4437

Artikel 2

Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.

10.

2024_GR_00113 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00113 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_GR_00113 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - Goedkeuring

2024_GR_00113 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.

Argumentatie

Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - wordt een som toegekend van € 990 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.

Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE 24 7350 5369 4538

Artikel 2

Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.

11.

2024_GR_00114 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging Gemeenschapsschool De Bilter - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2024_GR_00114 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging Gemeenschapsschool De Bilter - Goedkeuring

2024_GR_00114 - Tussenkomst in de werkingskosten van de oudervereniging Gemeenschapsschool De Bilter - Goedkeuring
12.

2024_GR_00110 - Uitleenreglement voor de nieuwe AED-toestellen voor scholen op grondgebied Heers - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00110 - Uitleenreglement voor de nieuwe AED-toestellen voor scholen op grondgebied Heers - Bekrachtiging
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2024_GR_00110 - Uitleenreglement voor de nieuwe AED-toestellen voor scholen op grondgebied Heers - Bekrachtiging

2024_GR_00110 - Uitleenreglement voor de nieuwe AED-toestellen voor scholen op grondgebied Heers - Bekrachtiging

Motivering

Aanleiding en context

Voor de veiligheid en het welzijn van de kinderen, het personeel, vrijwilligers en alle externen ( vb : ouders en grootouders aan de schoolpoort ) schenkt de gemeente aan de 3 scholen op grondgebied Heers een AED-toestel ( met kinderelectroden) in bruikleen.

Dit levensreddend apparaat is van onschatbare waarde in noodsituaties en kan levens redden in het geval van een hartstilstand.

Het personeel van de Heerse scholen krijgen een opleiding levensreddend handelen en reanimatie.
Tijdens deze opleiding wordt het (veilig) gebruik van deze AED-toestellen uitgelegd.
De scholen ontvangen het toestel voor de opleiding aanvangt. Hierdoor kan de uitleg specifiek toegepast worden op het aanwezige toestel.

De drie scholen zijn :

- GO! Basisshool De Bilter

- Vrije basisschool Kers en Pit ( Heers ) 

- Vrije basisschool Kers en Pit ( Mechelen-Bovelingen )


Het AED-toestel zal in het schoolgebouw aanwezig zijn.

Argumentatie

De uitleen van deze AED-toestellen wordt vastgelegd in een reglement.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigd de door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde besluit in zitting 7 oktober 2024.

13.

2024_GR_00111 - Infrastructuursubsidie 2024 voor sportlokalen uitgevoerd door R.C. Horpmaal Heers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00111 - Infrastructuursubsidie 2024 voor sportlokalen uitgevoerd door R.C. Horpmaal Heers - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2024_GR_00111 - Infrastructuursubsidie 2024 voor sportlokalen uitgevoerd door R.C. Horpmaal Heers - Goedkeuring

2024_GR_00111 - Infrastructuursubsidie 2024 voor sportlokalen uitgevoerd door R.C. Horpmaal Heers - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voetbalclub R.C. Horpmaal diende op 1 oktober 2024 een aanvraag in voor de terugbetaling van een aantal facturen in kader van de jaarlijkse infrastructuursubsidie voor sportlokalen.

Argumentatie

Als bewijsstuk werd bij de aanvraag de facturen toegevoegd. Zie bijlage.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekening en op de aanwending van sommige toelagen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan voetbalclub R.C. Horpmaal wordt een infrastructuursubsidie van € 1.300 toegekend.

Deze som is voorzien onder MJP 000471 649010/03/0742.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan voetbalclub R.C. Horpmaal.

14.

2024_GR_00103 - Werking Animal Rescue Service - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00103 - Werking Animal Rescue Service - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2024_GR_00103 - Werking Animal Rescue Service - Goedkeuring

2024_GR_00103 - Werking Animal Rescue Service - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op dd. 10.09.2024 vond er een overleg plaats met de vereniging Animal Rescue Service VZW.

Argumentatie

De VZW Animal Rescue Service is vanaf 2019 bezig met het helpen van dieren in nood. De vereniging  kan niet rekenen op subsidies van de hogere overheid maar op 5 jaar tijd is er een enorme vraag naar interventies m.b.t. jonge wilde dieren, aangereden reeën, loslopende schapen of paarden en zelfs ontsnapte exotische dieren van zowel particulieren, politie, brandweer en gemeentes.

Uit het overzicht voor de gemeente Borgloon blijkt dat er vanaf 2019 een 40-tal interventies per jaar zijn op vraag van zowel gemeente als particulieren.

Tot nu toe gebeurde dit kosteloos, behalve voor eigenaars van dieren maar dit kan niet meer in de toekomst. Om deze samenwerking met de gemeente verder te zetten kan er een contract worden afgesloten met volgende mogelijkheden :

 Basis Pakket: € 0,15 per inwoner  (=  € 1.200 per jaar) 

- Vangen/transporteren gekwetste wilde dieren (24/7) 

- Vangen/transporteren ontsnapte huisdieren zoals paarden, schapen,… (24/7) 

- Vangen/transporteren ontsnapte exotische dieren zoals slangen, hagedissen,… (24/7) 

- Bijstand politie/brandweer indien nodig bij gevaarlijke situatie met dieren of voor (tijdelijk) veiligstellen van dieren (huiszoeking, overlijden,…) (24/7) 

 

Volledig Pakket:  € 0,25 per inwoner

- Ophalen kadavers na de uren van de gemeentediensten (Indien er een plaats is waar kadavers kunnen gelegd worden in een gemeenteloods) (24/7) 

- Bijstand aan politie i.v.m. vangen en/of transporteren van (agressieve) honden (24/7) 

- Uitlezen van chipnummer (24/7) 

- Bijscholing (ophalen kadavers -> veiligheidsmaatschriften) 

- Wegvangen van stadsduiven (indien nodig) 

- Wegvangen van waterschildpadden (indien nodig) 

Animal Rescue Service kan 24 uur op 24  en 7 dagen op 7 gecontacteerd worden om gekwetste dieren op te halen. Er bestaat geen andere organisatie die deze service kan aanbieden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de basisovereenkomst met ARS VZW af te sluiten voor € 0,15/inwoner/jaar.

Artikel 2

Het nodige krediet wordt voorzien bij de aanpassing van het meerjarenplan.

15.

2024_GR_00109 - Akte regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00109 - Akte regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 16
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
15.

2024_GR_00109 - Akte regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid - Goedkeuring

2024_GR_00109 - Akte regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid dient er een akte opgemaakt te worden. Deze is opgemaakt door de Vlaamse Overheid - Vlaamse Belastingsdienst -  Afdeling Juridische Dienstverlening  -Dienst Vastgoedtransacties Oost, Koning Albert II-laan 15 bus 395, 1210 Brussel.

Argumentatie

De akte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt hierbij het ontwerp van akte voor het regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid, opgesteld door de dienst Vastgoedtransacties goed en geeft volmacht aan de Vlaams Commissaris om in naam van de gemeente Heers de akte te ondertekenen. Eveneens wordt volmacht gegeven aan de Vlaams Commissaris om het verlenen van kwijting voor de prijs.
De gemeenteraad ontslaat de AAPD uitdrukkelijk tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte.