De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Het huidige kader dateert van 2009 en is aan een update toe. In 2021 werd door het CBS een nieuw kader goedgekeurd.
Er werd onderzocht of de Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen door onze organisatie kon gevolgd worden. Ondertussen is de organisatie klaar voor een eerste zelfevaluatie op grond van het nieuwe kader. Dit moet nu goedgekeurd worden door de raden.
DLB, de artikelen 217-220
De raad keurt de beleidsnota organisatiebeheersing en de implementatie van de Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen goed als kader voor het organisatiebeheersingssysteem van ons bestuur.
De gemeente Heers is bezig met het digitaliseren en in kaart brengen van de kerkhoven op het grondgebied van Heers.
Werkgroep WOI & WOII Groot-Heers heeft contact genomen met het gemeentebestuur in het kader van hun toekomstplannen rond het digitaliseren en archiveren van de kerkhoven en wens om dit te ontsluiten via hun website cfr. het project "Versteende Getuigenissen".
Zij hadden gehoord van de stappen die de administratie al had gezet met betrekking tot het digitaliseren en in kaart brengen van de kerkhoven en hebben de vraag gesteld of hier een vorm van samenwerking mogelijk is waardoor enerzijds het praktische werk voor de gemeentelijke administratie wordt verlicht en anderzijds voor de Werkgroep WOI & WOII kan vertrokken worden van duidelijk in kaart gebrachte informatie betreffende de ligging van de graven op de diverse kerkhoven op ons grondgebied.
Beide partijen erkennen het belang van een goed georganiseerd en toegankelijk archief voor historische en administratieve doeleinden.
Leden van de Werkgroep WOI & WOII krijgen toegang tot onze archieven voor hun opzoekingswerk en zullen de administratie helpen bij het digitaliseren van de gevonden informatie
Er zijn 2 mogelijkheden om dit aan te pakken: via Remmicom of via GEO-IT "Versteende getuigenissen".
Na onderzoek en overleg voldoet het programma "Versteende getuigenissen" van GEO-IT het best aan onze wensen.
Het administratieve gedeelte wat interessant is voor het opvolgen van de concessies kan gebeuren in het programma waar we nu al in werken (geo-it/gis).
Werkgroep WOI/WOII wil ons ook ondersteunen in dit laatste en het digitaliseren en up tot date houden van de concessies voor haar rekening nemen.
De ICT-dienst zal het nodige budget voorzien om de programma's aan te kopen die nodig zijn om deze informatie op een efficiënte en duidelijke manier te verzamelen en te ontsluiten.
Om deze samenwerking in goede banen te leiden, is het nodig om hierrond de nodige afspraken te maken zowel met betrekking tot het archiveren van de kerkhoven, het gebruik van onze programma's en het waarborgen van de bescherming van persoonsgegevens.
Decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst die integraal deel uitmaakt van dit besluit goed.
De gemeente Heers is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
Op donderdag 7 november 2024 om 16 uur vindt de algemene vergadering van Cipal plaats.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
De Raad van Bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 bevat volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal;
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Op donderdag 7 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg plaats.
De gemeente Heers is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 18 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 om 18 uur plaatsheeft in "PXL-NeXT, Elfde Liniestraat 24 in Hasselt.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Limburg.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten
4. Statutaire benoemingen
5. Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Op dinsdag 19 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van s-Lim plaats.
De gemeente Heers werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van s-Lim die op 19 november 2024 om 18 uur plaatsvindt in Hasselt, Herkenrodesingel 14.
De gemeente Heers is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg 's-Lim').
De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 met de volgende agendapunten:
Documenten en toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ('DLB') en in het bijzonder artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 26 inzake de samenstelling van de van de algemene vergadering.
Artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
AGENDA
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim van 19 november 2024:
MANDAATVERLENING
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
KENNISGEVING
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
Op dinsdag 26 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij Creat Services dv.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 om 14.30 uur in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Creat Services dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
Elke gemeenteraad dient in haar begroting de gemeentelijke dotatie te voorzien aan de hulpverleningzone Zuid-West Limburg.
De verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad van 2 september 2024.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
De raming van de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2025 voor de hulpverleningszone Zuid-West Limburg werd door de zoneraad
van 10 oktober 2024 vastgelegd op 20.908.512,76 euro.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68, 120 en volgende.
De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.
Het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
Gelet op de verdeelsleutel van de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2025 wordt de gemeentelijke dotatie 2025 van de gemeente Heers vastgelegd op 290.154,43 euro.
De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien in het meeerjarenplan 2020-2027 onder budgetsleutel 649020/04/0410.
In de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.
Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.
Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - wordt een som toegekend van € 1.000 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.
Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE35 7350 5369 4437
Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.
In de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.
Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.
Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - wordt een som toegekend van € 990 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.
Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE 24 7350 5369 4538
Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.
Voor de veiligheid en het welzijn van de kinderen, het personeel, vrijwilligers en alle externen ( vb : ouders en grootouders aan de schoolpoort ) schenkt de gemeente aan de 3 scholen op grondgebied Heers een AED-toestel ( met kinderelectroden) in bruikleen.
Dit levensreddend apparaat is van onschatbare waarde in noodsituaties en kan levens redden in het geval van een hartstilstand.
Het personeel van de Heerse scholen krijgen een opleiding levensreddend handelen en reanimatie.
Tijdens deze opleiding wordt het (veilig) gebruik van deze AED-toestellen uitgelegd.
De scholen ontvangen het toestel voor de opleiding aanvangt. Hierdoor kan de uitleg specifiek toegepast worden op het aanwezige toestel.
De drie scholen zijn :
- GO! Basisshool De Bilter
- Vrije basisschool Kers en Pit ( Heers )
- Vrije basisschool Kers en Pit ( Mechelen-Bovelingen )
Het AED-toestel zal in het schoolgebouw aanwezig zijn.
De uitleen van deze AED-toestellen wordt vastgelegd in een reglement.
De gemeenteraad bekrachtigd de door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde besluit in zitting 7 oktober 2024.
Voetbalclub R.C. Horpmaal diende op 1 oktober 2024 een aanvraag in voor de terugbetaling van een aantal facturen in kader van de jaarlijkse infrastructuursubsidie voor sportlokalen.
Als bewijsstuk werd bij de aanvraag de facturen toegevoegd. Zie bijlage.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekening en op de aanwending van sommige toelagen.
Aan voetbalclub R.C. Horpmaal wordt een infrastructuursubsidie van € 1.300 toegekend.
Deze som is voorzien onder MJP 000471 649010/03/0742.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan voetbalclub R.C. Horpmaal.
Op dd. 10.09.2024 vond er een overleg plaats met de vereniging Animal Rescue Service VZW.
De VZW Animal Rescue Service is vanaf 2019 bezig met het helpen van dieren in nood. De vereniging kan niet rekenen op subsidies van de hogere overheid maar op 5 jaar tijd is er een enorme vraag naar interventies m.b.t. jonge wilde dieren, aangereden reeën, loslopende schapen of paarden en zelfs ontsnapte exotische dieren van zowel particulieren, politie, brandweer en gemeentes.
Uit het overzicht voor de gemeente Borgloon blijkt dat er vanaf 2019 een 40-tal interventies per jaar zijn op vraag van zowel gemeente als particulieren.
Tot nu toe gebeurde dit kosteloos, behalve voor eigenaars van dieren maar dit kan niet meer in de toekomst. Om deze samenwerking met de gemeente verder te zetten kan er een contract worden afgesloten met volgende mogelijkheden :
Basis Pakket: € 0,15 per inwoner (= € 1.200 per jaar)
- Vangen/transporteren gekwetste wilde dieren (24/7)
- Vangen/transporteren ontsnapte huisdieren zoals paarden, schapen,… (24/7)
- Vangen/transporteren ontsnapte exotische dieren zoals slangen, hagedissen,… (24/7)
- Bijstand politie/brandweer indien nodig bij gevaarlijke situatie met dieren of voor (tijdelijk) veiligstellen van dieren (huiszoeking, overlijden,…) (24/7)
Volledig Pakket: € 0,25 per inwoner
- Ophalen kadavers na de uren van de gemeentediensten (Indien er een plaats is waar kadavers kunnen gelegd worden in een gemeenteloods) (24/7)
- Bijstand aan politie i.v.m. vangen en/of transporteren van (agressieve) honden (24/7)
- Uitlezen van chipnummer (24/7)
- Bijscholing (ophalen kadavers -> veiligheidsmaatschriften)
- Wegvangen van stadsduiven (indien nodig)
- Wegvangen van waterschildpadden (indien nodig)
Animal Rescue Service kan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 gecontacteerd worden om gekwetste dieren op te halen. Er bestaat geen andere organisatie die deze service kan aanbieden.
De gemeenteraad beslist om de basisovereenkomst met ARS VZW af te sluiten voor € 0,15/inwoner/jaar.
Het nodige krediet wordt voorzien bij de aanpassing van het meerjarenplan.
Voor het regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid dient er een akte opgemaakt te worden. Deze is opgemaakt door de Vlaamse Overheid - Vlaamse Belastingsdienst - Afdeling Juridische Dienstverlening -Dienst Vastgoedtransacties Oost, Koning Albert II-laan 15 bus 395, 1210 Brussel.
De akte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt hierbij het ontwerp van akte voor het regulariseren van gronden van bestaande distributiecabines ten openbaar nut en vestiging erfdienstbaarheid, opgesteld door de dienst Vastgoedtransacties goed en geeft volmacht aan de Vlaams Commissaris om in naam van de gemeente Heers de akte te ondertekenen. Eveneens wordt volmacht gegeven aan de Vlaams Commissaris om het verlenen van kwijting voor de prijs.
De gemeenteraad ontslaat de AAPD uitdrukkelijk tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte.