De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Op woensdag 13 november 2024 vindt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 2 september 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 13 november 2024 plaatsvindt om 18.30 uur.
Aan de gemeente werd een dossier met documentatiestukken overgemaakt per brief van 2 september 2024.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 13 november 2024 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025
2. Statutaire benoemingen
3. Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de provinciegouverneur van de personeelsformatie van de politiezone Tongeren-Borgloon-Herstappe-Heers-Wellen.
Gelet op volgende terminologie toepasselijk voor onderhavig besluit:
De politiezone(s) waarvan het ambtsgebied voordien door de Koning werd vastgelegd, in casu volgende politiezones:
(met als code 5379 en met specifieke zonenaam politiezone kanton Borgloon);
De ingerichte nieuwe politiezone(s) ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones, in casu volgende politiezones:
Overwegende dat het in het kader van de nakende instelling van de nieuwe politiezone noodzakelijk voorkomt om de nodige voorbereidende handelingen te stellen, waaronder de bepaling van de zonenaam en de vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone;
Overwegende dat de Federale Politie - Algemene directie van het middelenbeheer en de informatie - Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen - Business unit local working onze diensten alvast heeft meegedeeld dat volgende code van toepassing zal zijn voor de nieuwe politiezone: 5962 (onder voorbehoud van latere bekrachtiging bij koninklijk besluit); Dat voornoemde code op zichzelf niet overkomt als memorabel noch onderscheidend, waardoor louter deze code niet geschikt voorkomt om de visuele identiteit van de nieuwe politiezone op te baseren (door vermelding op briefwisseling en stukken allerhande, sociale media, naamplaatjes van politieambtenaren, politievoertuigen, ...);
Overwegende dat ingevolge hoger genoemd KB van 07/05/2024 tot vaststelling van het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezone volgende generieke benaming van toepassing zal zijn voor de nieuwe politiezone: “Politiezone Tongeren- Borgloon/Herstappe/Heers/Wellen”;
Dat voornoemde generieke benaming overkomt als langdradig, omslachtig en onaantrekkelijk, waardoor deze benaming eveneens niet geschikt voorkomt om de visuele identiteit van de nieuwe politiezone op te baseren (door vermelding op briefwisseling en stukken allerhande, sociale media, naamplaatjes van politieambtenaren, politievoertuigen, ...);
Overwegende dat het derhalve opportuun voorkomt om over te gaan tot bepaling van volgende specifieke complementaire zonenaam van de nieuwe politiezone, als aanvulling van voornoemde code en voornoemde generieke benaming: “Politiezone Haspengouw”;
Dat onderhavige naamkeuze wordt gerechtvaardigd door volgende motieven:
De politiezone is gelegen in het kerngebied van de regio Haspengouw, dat zich uitstrekt over het zuiden van de provincie Limburg.
Door verschillende actoren wordt al jaar en dag promotie gevoerd voor de toeristische troeven van de regio Haspengouw – met name de natuur- en landbouwbeleving (de regio wordt gekenmerkt door een glooiend landschap met vruchtbare gronden, doorspekt met holle wegen, hoogstamboomgaarden, kleine landschapselementen, etc., waarbij de streek vooral bekendheid geniet als dé fruitstreek van België met haar uitgebouwd bloesemtoerisme), de erfgoedbeleving (de regio heeft een bijzonder rijk Romeins en middeleeuws verleden, waarvan verschillende tijdslagen nog bijzonder zichtbaar zijn in het landschap) en de cultuurbeleving (de regio omvat tal van bezienswaardigheden zowel in de compacte kerkdorpen omgeven door landschappen waar de symbiose tussen landbouw en natuur duidelijk wordt, als in de stedelijke centra waar een aanbod van musea, kunst, antiek, gastronomie, etc. vorm geeft aan de typische Haspengouwse gastvrijheid) – waardoor de regio van een grote bekendheid geniet zowel bij de lokale bevolking als bij de talrijke toeristen die deze regio van heinde en ver bezoeken.
Daarenboven werd het kerngebied van de regio Haspengouw in oktober 2023 door de Vlaamse Regering erkend als landschapspark, enerzijds een kwaliteitslabel dat deze regio extra aantrekkelijk zal maken voor bezoekers, bewoners en beleidsmakers en anderzijds een erkenning die een verfrissende dynamiek op gang zal brengen die fungeert als motor voor verdere regionale ontwikkeling op vlak van recreatie, natuur, erfgoed, landbouw, wonen, bedrijvigheid, toerisme, identiteit en internationale uitstraling.
Overwegende dat het eveneens opportuun voorkomt om over te gaan tot vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone te 3840 Borgloon, Ervaertstraat 2;
Dat onderhavige locatie wordt gerechtvaardigd door volgende motieven:
Overeenkomstig artikel 257quinquies/13, § 1 WGP zal het betreffende politiecommissariaat, eigendom van de vorige politiezone kanton Borgloon, worden overgedragen naar de nieuwe politiezone Tongeren-Borgloon/Herstappe/Heers/Wellen, op wiens grondgebied het onroerend goed zich bevindt, met overname door de nieuwe politiezone van de rechten, plichten en lasten betreffende dit onroerend goed. Gezien de nieuwe politiezone zowel de eigendom van dit gebouw als het resterend saldo van de erop rustende lening zal overnemen, komt het evident voor om een gedegen invulling toe te kennen aan dit politiecommissariaat.
Het betreffende politiecommissariaat werd relatief recent gerealiseerd (omstreeks 2017), waardoor dit gebouw voldoet aan de huidige normen inzake veiligheid, comfort, klimaatdoelstellingen, etc. en aldus de noden van een modern politiekorps ondersteunt, zowel op operationeel als op administratief en logistiek vlak.
Het betreffende politiecommissariaat geniet van een centrale ligging binnen het territoriaal ambtsgebied van de nieuwe politiezone, waardoor dit gebouw zowel een ideale uitvalsbasis kan bieden van waaruit een politionele operationele dienstverlening door bepaalde functionaliteiten kan gegarandeerd worden, alsook een geschikte huisvesting kan bieden aan bepaalde administratieve en logistieke diensten binnen het korps.
Overwegende dat het sociaal secretariaat (SSGPI - Satelliet Noord) heeft verzocht om uiterlijk omstreeks september 2024 te kunnen beschikken over de benaming en het adres van de nieuwe politiezone alsook het bankrekeningnummer, het ondernemingsnummer (en vestigingsnummer(s)) en het RSZ-aansluitingsnummer van de nieuwe politiezone, teneinde een correcte opmaak door hun diensten in de weddecyclus van december 2024 van de loonbestanden van de voorafbetaalde personeelsleden die zullen worden overgeheveld naar de nieuwe politiezone per 01/01/2025 te kunnen garanderen;
Dat aldus onderhavige bepaling van de zonenaam en onderhavige vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone bij hoogdringendheid dienden te gebeuren ingevolge voornoemd verzoek van het sociaal secretariaat;
Dat er echter kortelings geen vergadering van de gemeenteraad meer zou plaats vinden (tot de instelling van de nieuwe politiezone worden de bevoegdheden toegekend aan de politieraad gezamenlijk uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones);
Overwegende dat derhalve
bij burgemeestersbesluit van 03/09/2024 het volgende
werd beslist (tot de
instelling van de nieuwe politiezone worden de bevoegdheden toegekend aan het
politiecollege gezamenlijk uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters, zoals
hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de
politiezones):
- Er wordt overgegaan tot bepaling van volgende specifieke complementaire zonenaam van de nieuwe politiezone, als aanvulling van de zonecode en de generieke benaming: "Politiezone Haspengouw"
- Een gemotiveerde aanvraag tot gebruik van voornoemde zonenaam wordt ter voorafgaandelijke toestemming voorgelegd aan de minister van Binnenlandse Zaken.
- Er wordt overgegaan tot vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone te 3840 Borgloon, Ervaertstraat 2.
- Onderhavig besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd tijdens de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Betreffende de wijziging van de grenzen van de politiezones:
Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid de bepalingen inzake de vrijwillige samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VII, de bepalingen inzake de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel II hoofdstuk VIII, de bepalingen inzake de gevolgen van de samensmelting van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk V en de bepalingen inzake de modaliteiten en gevolgen van de wijziging van de grenzen van de politiezones zoals vervat in titel VIII hoofdstuk VI;
Gelet op het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 6 waarbij de gemeenten Tongeren en Herstappe worden gedefinieerd als een politiezone en artikel 14 waarbij de gemeenten Alken, Borgloon, Heers, Kortessem en Wellen worden gedefinieerd als een politiezone;
Gelet op de gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag van 23/12/2023 van de gemeenteraden van de gemeenten die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones tot defusie van de politiezone kanton Borgloon en tot aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie;
Gelet op het KB van 07/05/2024 tot wijziging van het KB van 27/12/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones, inzonderheid artikel 1 tot invoeging van artikel 6bis in het oorspronkelijk besluit waarbij de gemeenten Tongeren, Herstappe, Borgloon, Heers en Wellen worden gedefinieerd als een politiezone met ingang van 21/05/2024;
Overwegende dat conform artikel 91/11 WGP de wijziging van de grenzen van de politiezones aanleiding geeft tot de gelijktijdige inrichting van verscheidene nieuwe politiezones ingevolge de splitsing van één of meer vorige meergemeentepolitiezones. Die wijziging moet een operationele of organisatorische meerwaarde hebben;
Overwegende dat conform artikel 257quinquies/11 juncto 257quinquies/5 WGP de Koning de lokale politie van de nieuwe politiezone instelt, op de eerste dag van een trimester, wanneer Hij vaststelt dat de volgende voorwaarden zijn vervuld:
Overwegende dat het aldus ingevolge de defusie van de politiezone kanton Borgloon en de aansluiting van de gemeenten Borgloon, Heers en Wellen bij de politiezone Tongeren/Herstappe aangewezen is om over te gaan tot de nodige handelingen waarvan de instelling van de nieuwe politiezone afhankelijk is gesteld;
Overwegende dat conform artikel 257quinquies/17 WGP, voor vrijwillige samensmeltingen en andere wijzigingen van de grenzen van de politiezones welke tegelijkertijd zijn gekoppeld aan één of meerdere samenvoegingen van gemeenten (in casu een samenvoeging van de stad Tongeren en de stad Borgloon en een samenvoeging van de stad Hasselt en de gemeente Kortessem per 01/01/2025) tot 01/01/2025 zijnde de datum van instelling van de nieuwe politiezone de volgende specifieke regels gelden: in afwijking van artikel 257quinquies/4 WGP en tot de instelling van de nieuwe politiezone worden de bevoegdheden toegekend aan de politieraad bedoeld in artikel 91/3 gezamenlijk uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden en worden de bevoegdheden toegekend aan het politiecollege bedoeld in artikel 91/6 gezamenlijk uitgeoefend door alle betrokken burgemeesters;
Betreffende de benaming van de politiezones:
Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (verder WGP genoemd), en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 141;
Gelet op het KB van 24/10/2001 houdende de benaming van de politiezones, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 1 t.e.m. 4 en bijlage 1 waarbij de politiezone Alken/Borgloon/Heers/Kortessem/Wellen wordt geïdentificeerd door code 5379 en de politiezone Tongeren/Herstappe wordt geïdentificeerd door code 5380;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 14 van 24/10/2001 betreffende de benaming van de politiezones;
Overwegende dat conform artikel 1 van voornoemd KB van 24/10/2001 iedere politiezone wordt geïdentificeerd door een code bestaande uit vier cijfers;
Overwegende dat conform artikel 2 van voornoemd KB van 24/10/2001 de code de officiële identificatie van de politiezone is.
De code moet op de processen-verbaal herhaald worden.
De code moet worden aangebracht op alle niet-anonieme voertuigen en mag vermeld worden op ander materiaal;
Overwegende dat conform artikel 3, § 1 van voornoemd KB van 24/10/2001 het gebruik van een specifieke “zonenaam” als aanvulling van de code bedoeld in artikel 1 onderworpen is aan de voorafgaandelijke toestemming van de minister van Binnenlandse Zaken.
Deze specifieke zonenaam moet aangebracht worden, overeenkomstig het normenboek, op de visuele identiteit van de geïntegreerde politie, op alle niet anonieme voertuigen en op het naamplaatje van de politieambtenaren.
Dat conform artikel 3, § 2 van voornoemd KB van 24/10/2001 de aanvraag hiertoe de specifieke naam moet vermelden, gemotiveerd moet zijn en de keuze en de betekenis van de voorgestelde specifieke naam moet rechtvaardigen. De voorgestelde aanvullende naam mag maximum 24 lettertekens bevatten.
Dat conform artikel 3, § 3 van voornoemd KB van 24/10/2001 de aanvraag per aangetekend schrijven door de politieraad of de gemeenteraad van de politiezone wordt gericht aan de minister van Binnenlandse Zaken.
Dat conform artikel 3, § 4 van voornoemd KB van 24/10/2001 de minister van Binnenlandse Zaken uitspraak doet over de aanvraag binnen een termijn van 30 dagen ingaande bij ontvangst van de aanvraag. Eenmaal deze termijn verstreken, wordt de toestemming als verworven beschouwd.
Dat conform artikel 3, § 5 van voornoemd KB van 24/10/2001 de weigering door de minister van Binnenlandse Zaken aan de betrokken politieraad of gemeenteraad wordt meegedeeld. Deze laatste beschikt over 30 dagen, beginnende vanaf de ontvangst van de weigering, om een nieuwe aanvraag in te dienen overeenkomstig §§ 2 en 3. Nadien spreekt de minister van Binnenlandse Zaken er zich definitief over uit, overeenkomstig § 4;
Overwegende dat tot de instelling van de nieuwe politiezone de bevoegdheden toegekend aan de politieraad van de nieuwe politiezone –in casu betreffende de bepaling van de zonenaam en de vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone – gezamenlijk worden uitgeoefend door alle betrokken gemeenteraden, zoals hoger omschreven in het kader van de wijziging van de grenzen van de politiezones;
Er wordt overgegaan tot bekrachtiging van het burgemeestersbesluit van 03/09/2024 houdende bepaling van de zonenaam en vestiging van de maatschappelijke zetel van de nieuwe politiezone.
De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit betreffende de goedkeuring van het organogram van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone.
De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit van 03/09/2024 betreffende de goedkeuring van de functiebeschrijvingen en functieprofielen van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de nieuwe politiezone.
Er werden investeringswerken uitgevoerd in de klaslokalen van Kers & Pit Heers.
Het gemeentebestuur heeft hiervoor een budget ter beschikking van max. 15.000 euro op MJP000875.
Voor deze investeringen kan het oudercomité Kers&Pit Heers rekenen op een subsidie van maximum 15000 euro.
Decreet lokaal bestuur.
Aan oudercomité Kers&Pit Heers wordt een investeringssubsidie toegekend voor een bedrag van maximum 15000 euro voor investeringswerken uitgevoerd op het schooldomein.
De facturen van de uitgevoerde werken moeten aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd en zullen nadien aan het oudercomité worden terugbetaald.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan oudercomité Kers&Pit Heers.
De huidige ICT-raamovereenkomst (Bestek nr. CSMRTINFRA19 ) van C-SMART is dit jaar afgelopen.
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot de raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening – Bestek nr. CSMRTINFRA23.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente Heers.
De Vlaamse Overheid heeft als grootste aandeelhouder van VVM De Lijn aan Thesaurie De Lijn gevraagd om in 2024 ook over te gaan tot een vervroegde terugbetaling van de inschrijving op het openstaande kapitaal. De vorming van deze kapitalen was nodig voor de aanleg van de spoorlijnen voor de buurtspoorwegen (NMVB) tussen de jaren 1885 en 1954 en was aflosbaar in 90 jaar.
Dit voorstel is een administratieve vereenvoudiging voor beide partijen en als compensatie werd afgesproken om enkel de intrestkost van 2025 mee te verrekenen.
De Lijn heeft hetzelfde voorstel gedaan aan de 5 Vlaamse provincies, en ook deze hebben ingestemd om in 2024 hun annuïteiten vervroegd terugbetalen volgens dezelfde regeling.
Omdat een paar gemeenten De Lijn deze vraag ook reeds gesteld hadden in het verleden, heeft de Lijn nu eenzelfde regeling aan de VVSG voorgesteld voor de lokale besturen.
Als de gemeenteraad ingaat op hun voorstel tot vervroegde terugbetaling van de annuïteiten voor de boekjaren 2025 en volgende, dan bedraagt het nog te volstorten kapitaal 174,55 euro, vermeerderd met de intresten van 2025 zijnde 7,40 euro in totaal 181,95 euro.
De kwijtgescholden intresten voor de volgende jaren bedragen 3,71 euro*.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van De Lijn tot vervroegde terugbetaling van de annuïteiten voor de boekjaren 2025 en 2026.
Er zal hiervoor krediet verschoven worden van MJP000021 naar MJP 000877 voor de aflossing. Het krediet voor de intresten is beschikbaar op MJP 000020.
De kerkraad Sint-Martinus Vechmaal heeft het investeringskrediet voor de werken aan de kerk in een budgetwijziging 1-2024 aangepast aan de recente cijfers.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2024 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 0.
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen
De kerkraad Sint-Martinus Vechmaal heeft het investeringskrediet voor de noodstutting van het plafond van de Hornekapel in een budgetwijziging 2-2024 aangepast aan de recente cijfers.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 2-2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 0.
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers werd op 18 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 17.499,40 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Heers
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks werd op 27 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 7.796,5 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal werd op 27 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 0 euro
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen werd op 31 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 2.600 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen werd op 18 juli door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 13.100,00 euro.
Er wordt een investeringstoelage voor dringende restauratiewerken voorzien van 10.000 euro
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven werd op 18 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 3.000 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers werd op 18 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 0 euro.
Er is een investeringstoelage van 2000 euro voorzien voorrenovatiekosten van de kerkdeur
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon werd op 27 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 0 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal werd op 18 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 0 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
Het budget 2025 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen werd op 27 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen.
De exploitatietoelage voor 2025 bedraagt 14.700 euro.
Er wordt een investeringssubsidie van 29.642,98 euro ingeschreven.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen
In het kader van de opdracht “Asfalteren toplaag Klein-Gelmenstraat / Groeneschild ” werd een bestek met nr. 2024-059 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56 500,00 excl. btw of € 68 365,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 21 oktober 2024 om 10.00 uur voorgesteld.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 2024-059 en de raming voor de opdracht “Asfalteren toplaag Klein-Gelmenstraat / Groeneschild ”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 56 500,00 excl. btw of € 68 365,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 oktober 2024 om 10.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000514.
In het kader van de opdracht “Asfalteren toplaag Opheersstraat” werd een bestek met nr. 2024-064 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 122 065.00 excl. btw of € 147 698.65 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 23 oktober 2024 om 10.00 uur voorgesteld.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 2024-064 en de raming voor de opdracht “Asfalteren toplaag Opheersstraat”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 122 065.00 excl. btw of € 147 698.65 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 23 oktober 2024 om 10.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000514.
Voetbalclub Kon. Heers VV diende op 1 augustus 2024 een aanvraag in voor een infrastructuursubsidie voor de plaatsing van Ledverlichting.
Als bewijsstuk werd bij de aanvraag de factuur toegevoegd. Zie bijlage.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekening en op de aanwending van sommige toelagen.
Aan voetbalclub Kon. Heers VV wordt een infrastructuursubsidie van € 1.300 toegekend.
Deze som is voorzien onder MJP 000471 649010/03/0742.
Voor de veiligheid en het welzijn van de wielertoeristenverenigingen schenkt de gemeente aan twee wielertoeristenclubs een AED-toestel in bruikleen.
Dit levensreddend apparaat kan van onschatbare waarde zijn in noodsituaties en kan levens redden in het geval van een plotselinge hartstilstand.
De twee wielertoeristenclubs zijn: WTC De Hijgers en WTC De Zwaluw Heers.
Het AED-toestel wordt meegenomen tijdens de fietsritten van de wielertoeristenclubs.
De uitleen van deze AED-toestellen wordt vastgelegd in een reglement.
De gemeenteraad gaat akkoord met het uitleenreglement van de AED-toestellen aan de twee wielertoeristenclubs.
Gemeente Heers maakt deel uit van de Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Academie Haspengouw Beeld en Podium. Deze deelname brengt o.a. een vaste bijdrage in de personeelskosten met zich mee en een variabele bijdrage in functie van het aantal klassen in de lokale vestiging. Deze bijdrages staan jaarlijks ingeschreven in het meerjarenplan onder MJP000594.
Het budget dat in 2024 voorzien is onder MJP000594 is echter onvoldoende om de bijdrages te betalen. Het gaat over een tekort van 861,90 euro. Dit komt enerzijds omdat er een extra klas is bijgekomen bij de afdeling Beeld (op maandag) en dit niet ingecalculeerd was bij de opmaak van het meerjarenplan en anderzijds omdat de indexering hoger is dan ingecalculeerd.
Voorstel is om het tekort van 861,90 euro te verschuiven van MJP000591 (werkingskosten AH) naar MJP000594.
Er wordt 861,90 euro verschoven van MJP000591 naar MJP000594 om de bijdrages voor de Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Academie Haspengouw Beeld en Podium te betalen.
De stad Borgloon en de stad Tongeren hebben besloten te fusioneren tot de stad Tongeren-Borgloon. Dit is goedgekeurd door de gemeenteraden van Borgloon en Tongeren op 17 oktober 2023. De fusie treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 2.32 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 omschrijft de impact en werkwijzen van een gemeentefusie op een bestaande IGS-werking.
De stad Borgloon werkt voor het lokaal woonbeleid samen met de gemeenten Gingelom, Heers en Wellen in het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haspengouw-West gedurende de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Deze intergemeentelijke samenwerking verloopt via een interlokale vereniging van onbepaalde duur, beschreven in de statuten.
De stad Tongeren heeft een intergemeentelijke samenwerking met de gemeente Herstappe voor haar woonbeleid.
De fusie van 1 januari 2025 heeft gevolgen voor het laatste werkingsjaar 2025 voor beide intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Door de fusie dienen de gemeenten een keuze te maken over de verdere deelname of stopzetting van de samenwerking aan één van de twee intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De impact van de fusie op het intergemeentelijk samenwerkingsverband werd besproken op het beheerscomité van de interlokale vereniging op 6 november 2023 en 18 maart 2024. De mogelijke scenario’s en financiële impact werden besproken: Borgloon stapt uit het IGSW Haspengouw West, de fusiegemeente treedt toe tot dit IGS of de fusiegemeente blijft lid van het IGS Tongeren-Herstappe. De fusie heeft geen impact op de gemeentelijke financiële bijdragen die werden afgesloten voor de periode 2020-2025. De gemeenten Gingelom, Heers en Wellen gaven aan de keuze hierover bij de fusiegemeente te laten.
De steden Borgloon en Tongeren voerden hierover gesprekken op 14 december 2023 en 24 april 2024 met de projectuitvoerder Stebo.
De stad Borgloon heeft, in overleg met de stad Tongeren, besloten vanaf 1 januari 2025 uit te treden uit het IGSW Haspengouw West. De drie overige deelnemende IGS-gemeenten – Gingelom, Heers en Wellen – dienen bij gewone meerderheid in het CBS eveneens akkoord te gaan met de beslissing van de stad Borgloon om uit te treden.
De uittreding uit het IGS heeft ook een aanpassing van de statuten in de interlokale vereniging tot gevolg. (zie artikel 4) Bijgevolg dient deze keuze ook voorgelegd aan de gemeenteraad.
De stad Borgloon wil het aangegane engagement van 6 jaar t.a.v. de partnergemeenten in het IGSW Haspengouw West en Stebo vzw volbrengen en de voorziene gemeentelijke financiering behouden voor de uitvoering van woonbeleidstaken door Stebo vzw in 2025.
Het decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titel 7 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 3, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titels 8 en 9, over de samenvoeging van gemeenten.
Het gemeenteraadbesluit van 24 juni 2019 tot oprichting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Haspengouw West volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, met als werkingsgebied Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen en als projectuitvoerder vzw Stebo.
De oprichting van de interlokale vereniging IGSW Haspengouw West op 3 juli 2019.
Het gemeenteraadbesluit van 24 juni 2019 waarin het projectplan IGS Haspengouw West wordt goedgekeurd, later goedgekeurd door de Minister van Wonen op 19 december 2019.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, titel 4, betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid. In het bijzonder hoofdstuk 6 over de fusies van gemeenten en artikel 2.32 over de impact van de gemeentefusies van 1 januari 2025 op het laatste werkingsjaar 2025 van de bestaande IGS projecten.
De respectievelijke gemeenteraadbesluiten van 17 oktober 2023 tot samenvoeging van de stad Tongeren en de stad Borgloon.
De gemeente Heers gaat akkoord met de uittreding van de stad Borgloon uit het IGSW Haspengouw West vanaf 01/01/2025.
De gemeente Heers geeft goedkeuring aan de aanpassing van de statuten van het IGSW Haspengouw West zoals hieronder opgenomen.
WIJZIGING STATUTEN IGS 2020-2025, met ingang van 1/1/2025
IGSW Haspengouw West
Tussen de ondergetekenden
De stad Borgloon, Speelhof 10 te 3840 Borgloon, vertegenwoordigd door de heer Danny Deneuker, voorzitter gemeenteraad en de mevrouw Vera Leemans, algemeen directeur, handelend in naam en voor de rekening van de stad Borgloon.
De gemeente Gingelom, Sint-Pieterstraat 1 te 3890 Gingelom, vertegenwoordigd door de heer Patrick Lismont, burgemeester en mevrouw Kim Peters, algemeen directeur, handelend in naam en voor de rekening van de gemeente Gingelom.
De gemeente Heers, Paardskerkhofstraat 20 te 3870 Heers, vertegenwoordigd door mevrouw Carina Volont, voorzitter gemeenteraad en de heer Ivo Carlens, algemeen directeur, handelend in naam en voor de rekening van de gemeente Heers.
De gemeente Wellen, Dorpsstraat 25 te 3830 Wellen, vertegenwoordigd door mevrouw Els Robeyns, burgemeester en de heer Chiel Herbots, algemeen directeur wnd., handelend in naam en voor de rekening van de gemeente Wellen.
De projectuitvoerder vzw Stebo, Windekestraat 1 te 3600 Genk, vertegenwoordigd door de heer Olivier Dubois, voorzitter en mevrouw Carien Neven, bestuurder, handelend in naam en voor de rekening van de vzw Stebo.
HOOFDSTUK 1: Naam, zetel, doel, duur en opzegmogelijkheden
Artikel 1
De hierboven vermelde lokale overheden en Stebo vzw richten samen een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid op onder de vorm van een interlokale vereniging. Deze interlokale vereniging draagt de naam ‘IGSW Haspengouw West’. Zij wordt geregeld door de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, houdende de intergemeentelijke samenwerking en door het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, van 16/11/2018 (en eventuele latere wijzigingen) alsook door deze overeenkomst met statutaire draagkracht.
Artikel 2
De zetel van de vereniging is gevestigd in de Windekestraat 1 te 3600 Genk.
Artikel 3
De interlokale vereniging heeft tot doel de participerende gemeenten te ondersteunen in activiteiten met het oog op een ambitieus lokaal woonbeleid, zowel gemeentelijk als intergemeentelijk.
Artikel 4
De interlokale vereniging werd opgericht met ingang van 03/07/2019 voor onbepaalde duur en voor een minimumperiode van 6 jaar.
Leden kunnen enkel uit de interlokale vereniging stappen na elke projectperiode en dit op voorwaarde dat het lid, minstens 9 maanden voor de start van de volgende projectperiode een schriftelijke opzeg heeft gedaan naar het adres van de maatschappelijke zetel.
Omwille van de fusie van de stad Borgloon met de stad Tongeren, maakt de stad Borgloon per 01/01/2025 geen deel meer uit van deze interlokale vereniging. De stad engageert zich ertoe alle formaliteiten die voortvloeien uit de projectwerking 2024 uit te voeren, conform de vigerende regelgeving en de statutaire bepalingen.
HOOFDSTUK 2: samenstelling beheerscomité, benoeming en ontslagen van beheerders en werking van de organisatie
Artikel 5
Er is een beheerscomité opgericht dat wordt samengesteld uit één stemgerechtigd lid per gemeente, aangesteld door de respectievelijke gemeenteraden en bij voorkeur de schepen belast met het beleidsdomein huisvesting en ruimtelijke ordening. Elke gemeente duidt eveneens een plaatsvervanger aan. De projectuitvoerder neemt deel aan het beheerscomité als stemgerechtigd lid en wordt aangesteld door de raad van bestuur van vzw Stebo. Het comité kan uitgebreid worden met niet stemgerechtigde leden, zijnde een gemeentelijke deskundige per gemeente, een vertegenwoordiging van de provincie Limburg en van de projectuitvoerder. Naast deze leden kunnen ook externe deskundigen worden uitgenodigd.
De gemandateerden in de interlokale vereniging worden ten laatste binnen de 3 maanden na de ondertekening van de intergemeentelijke overeenkomst aangesteld of ten laatste binnen de 3 maanden na de aanstelling van de gemeenteraad.
Het beheerscomité duidt onder haar leden de voorzitter en ondervoorzitter aan.
Artikel 6
De stemgerechtigde leden van het beheerscomité worden benoemd voor de periode van een gemeentelijke bestuurslegislatuur en voor zover zij verantwoordelijk blijven voor de beleidsdomeinen huisvesting/ruimtelijke ordening.
Het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt beëindigd indien de gemeenteraad die zij/hij vertegenwoordigt, zijn/haar mandaat intrekt en een vervanger aanduidt.
Alle stemgerechtigde leden zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat. De mandaten in het beheerscomité worden beëindigd of herbevestigd, ten laatste drie maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Artikel 7
De leden van het beheerscomité of een plaatsvervanger, vertegenwoordigen in principe hun respectieve gemeente in de projectstuurgroep die verplicht minstens 2 maal per jaar samenkomt, zoals bepaald in het BVR d.d. 16 november 2018, met het oog op de opvolging en evaluatie van het projectprogramma. Het beheerscomité kan in zijn werkzaamheden geadviseerd worden door diverse deskundigen.
Artikel 8
Het beheerscomité kan slechts rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien minstens de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Elk stemgerechtigd beheerder beschikt over één stem.
Het beheerscomité streeft consensus na. Indien geen consensus wordt bereikt, wordt een beslissing genomen bij 2/3 meerderheid.
Artikel 9
Het beheerscomité vergadert minstens twee keer per jaar: een eerste keer ter goedkeuring van de jaarcijfers van het afgelopen werkjaar en het inhoudelijk jaarrapport, een tweede keer voor de vaststelling van het budget en het werkplan van het volgende werkjaar.
Via het voeren van een analytische projectboekhouding legt de projectuitvoerder deze financiële stukken voor.
Artikel 10
Tot de bevoegdheden van het beheerscomité behoren:
- het overleg over de wijze waarop onderhavige overeenkomst wordt uitgevoerd;
- het vaststellen van het programma, het budget en de financiële modaliteiten volgens de afgesproken verdeelsleutels per projectperiode en per werkjaar;
- het goedkeuren van het jaarverslag;
- het vaststellen van de jaarrekening van de interlokale vereniging;
- het wijzigen van de statuten;
- het aanduiden van een voorzitter en ondervoorzitter van het beheerscomité;
- het afsluiten van contracten;
- het evalueren van het financieel beheer;
- de arbitrage bij de financiële gevolgen van het niet vervullen van activiteiten in de gemeenten;
- het organiseren van en toezicht houden op alle activiteiten die leiden tot de realisatie van de doelstellingen van de interlokale vereniging, via de door het BVR verplichte projectstuurgroep.
Het beheerscomité kan bevoegdheden delegeren.
Artikel 11
Er worden geen zitpenningen uitgekeerd aan de beheerders onder voorbehoud van hetgeen bepaald is in artikel 395 derde lid van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017.
Artikel 12
De organisatie van de werkzaamheden kan door het beheerscomité worden geregeld in een huishoudelijk reglement.
Artikel 13
De interlokale vereniging stelt Stebo vzw, Windekestraat 1 te Genk, aan als coördinator van alle projectactiviteiten. Stebo vzw voorziet autonoom in de aanstelling van het vereiste personeelskader ter uitvoering van de aan haar gemandateerde activiteiten en draagt hiervoor alle hiërarchische verantwoordelijkheden evenals het juridisch werkgeverschap.
HOOFDSTUK 3: inbreng van de deelnemende gemeenten, goedkeuring van de rekeningen en bestemming van het resultaat
Artikel 14
De middelen worden telkens aan het begin van het werkjaar opgevraagd door de projectuitvoerder bij de verschillende financierende overheden.
De projectuitvoerder staat in voor de boekhoudkundige administratie van de vereniging.
Artikel 15
De projectuitvoerder coördineert de jaarlijkse inhoudelijke en financiële rapportage en zorgt ervoor dat deze binnen de vier maanden na afloop van het werkjaar worden voorgelegd aan het beheerscomité. Na goedkeuring door het beheerscomité worden deze stukken bezorgd aan de financierende partners.
De rekeningen van de interlokale vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het jaarverslag (zijnde de verslagen van de stuurgroep), het budget voor het komende werkjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkjaar.
De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten deze goedkeurt. Indien de gemeenteraad haar besluit niet binnen de negentig dagen na de voorlegging verstuurd heeft, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
De projectuitvoerder staat in voor de coördinatie van het projectprogramma en de daarbij horende inhoudelijke en financiële rapportage. De rapportering gebeurt conform de vormvereisten van Wonen in Vlaanderen en desgevallend de Provincie Limburg.
De taakverdeling voor de uitvoering van de activiteiten wordt in onderling overleg tussen de gemeenten en Stebo vastgelegd en gebudgetteerd. Deze vormt de basis voor de berekening van de gemeentelijke bijdragen.
Het lid, hetzij de gemeente, hetzij de projectuitvoerder die de afgesproken activiteiten niet of onvoldoende uitvoert waardoor subsidies worden ingehouden door het Agentschap Wonen in
Vlaanderen of de Provincie Limburg, neemt deze inhouding integraal ten laste. De leden van de vereniging hebben kennis genomen van de sanctioneringsmogelijkheden van deze subsidiërende overheden.
Bij een batig saldo van de totale resultatenrekening van het project op jaarbasis, beslist het beheerscomité over de bestemming hiervan. Indien de projectuitvoerder meer kosten voorlegt dan voorzien in haar financiering door de verschillende co-financierende overheden, zuivert zij zelf het ontbrekende saldo aan.
HOOFDSTUK 4: vereffening
Artikel 16
Wanneer aan het bestaan van de vereniging een einde komt, tenzij van rechtswege, wordt door de deelnemende gemeenten in gezamenlijk akkoord één of meerdere vereffenaars aangesteld.
Voor alles wat niet door deze overeenkomst en het eventuele huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging wordt geregeld, zal het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017, houdende de intergemeentelijke samenwerking van toepassing zijn.
Aldus opgemaakt te Genk op 27/09/2024, in 7 exemplaren (voor elke partij en voor de Provincie en Vlaanderen een exemplaar ter kennisgeving), waarbij elk der voornoemde partijen erkent één exemplaar te hebben ontvangen.
Betreft de zendmast op het terrein van voetbalvereniging FC De Zwaluw te Vechmaal, O.L.Vrouwstraat.
BTP, Belgian Tower Partners, contacteerde de gemeente Heers met de vraag om een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten voor de zendmast.
De huidige overeenkomst loopt nog maar gezien het feit dat BTP ong. 2 jaar nodig zou hebben om elders operationeel te zijn, indien de eigenaar de lopende overeenkomst niet zou willen verlengen, wordt de vraag nu al voorgelegd.
OCMW Heers is verpachter van dit terrein.
Gemeente Heers is erfpachter van dit terrein tot 2092.
Gemeente Heers verhuurt dit terrein aan voetbalvereniging De Zwaluw tot 2046.
Gemeente Heers heeft in 2004 een overeenkomst gesloten met BASE voor een zendmast. Deze overeenkomst werd jaarlijks verlengd door o.a. KPNGroupBelgium nv, TelenetGroup bvba en nu Belgium Tower Partners NV.
De voorgestelde overeenkomst voor de zendmast zou lopen vanaf 29/09/2026 met een duurtijd van 9 jaar (tot 2035).
De betalingen van de bestaande overeenkomst zijn voor 2023 --> €1630,11 per kwartaal (€6520,44 per jaar) en voor 2024 --> €1650,98 per kwartaal (6603,92 per jaar).
De voorgestelde prijs is jaarlijks 7.000 euro en er wordt jaarlijks geïndexeerd.
Koppeling naar vorige besluiten
Besluit gemeenteraad 16/12/2019 m.b.t. verhuur terrein door gemeente Heers aan voetbalvereniging vzw De zwaluw voor de periode van 01/01/2020 tem 31/12/2046
Besluit van college van burgemeester en schepenen van 3/04/2017 m.b.t. "Subsidie voetbalvereniging Vechmaal voor GSM-mast"
Besluit van de gemeenteraad van 18/10/2004 m.b.t. "Huurovereenkomst met BASE i.v.m. de plaatsing van een zendmast voor mobiele telefonie te Vechmaal: goedkeuring"
Besluit gemeenteraad 23/03/1993 en 27/03/1995: een erfpacht werd afgesloten voor de duur van 99 jaar en met aanvang op 01/01/1993
De gemeenteraad keurt de onderstaande huurovereenkomst goed.
Voor de bijkomende ondersteuning van Stebo uitgevoerd in de tweede helft van 2023 werd in 2024 een factuur ontvangen.
Deze factuur stemt overeen met de uitgevoerde werken en kan voldaan worden mits een budgetwijziging.
De administratie stelt voor om een budgetverschuiving van budgetsleutel MJP000337 (werkingsbijdrage limburg.net) naar budgetssleutel MJP000536 (bijdrage in de werkingskosten van STEBO) uit te voeren voor een bedrag van € 4341,81.
De gemeenteraad keurt een budgetverschuiving van € 4.341,81 van budgetsleutel MJP000337 naar budgetsleutel MJP000536 goed.