Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Johan Missotten, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00016 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00016 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 11
Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 7
Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_GR_00016 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_GR_00016 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.

2.

2024_GR_00019 - Overdracht wegenis en inlijving bij openbaar domein - project Berkenhof - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00019 - Overdracht wegenis en inlijving bij openbaar domein - project Berkenhof - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00019 - Overdracht wegenis en inlijving bij openbaar domein - project Berkenhof - Goedkeuring

2024_GR_00019 - Overdracht wegenis en inlijving bij openbaar domein - project Berkenhof - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het voorjaar 2014 werd er een  aanvraag ingediend tot het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning voor een weg met bijbehorende pleinaanleg, beplanting en riolering ingediend door Foyer De Lork VZW, Acaciastraat 6A te 2440 Geel voor de gronden, gelegen te 3870 Heers, ‘Langs de Katzij’, 1e afd., secte A nrs. 449 F en G; dat deze aanvraag gebeurt in het kader van de aanvraag voor het bouwen van een rustoord met servicefats langs de Paardskerkhofstraat en de nieuwe wegenis.

Volgens  de gegevens waarover het gemeentebestuur van Heers op 9 april 2014 beschikt, waren de betreffende percelen eigendom  van:

- 1e afd., sectie A, nr 449F, eigendom van de gemeente Heers, Paardskerkhofstraat 20,

3870 Heers.

- 1e afd., sectie A nr 449G, eigendom van vennootschap Berkenhof/rusthuis,

Paardskerkhofstraat 59, 3870 Heers.

Het project werd vergund en werd genoemd: "GT-120240-61 Infrastructuurwerken Berkenhof Heers"

Argumentatie

Besluit van de GR dd. 24/04/2014: goedkeuring tracé van de wegen.

Besluit van de GR dd. 20/04/2017: verlenen recht van opstal en verkoop van een perceel grond gelegen in de Paardskerkhofstraat ter realisatie van de uitbreiding van woonzorgcentrum Foyer De Lork;

Op 15 juni 2023 heeft er in kader van het project "GT-120240-61 Infrastructuurwerken Berkenhof Heers" een definitieve oplevering plaatsgevonden. Het College van Burgemeester en Schepenen heeft in zitting dd. 26/06/2023 deze oplevering bevestigd.

De wegenis, thans gekend als de Smeedjesstraat, kan nu, zoals voorzien, overgedragen worden aan de gemeente Heers.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De weg met aanhorigheden en pleintje, gelegen te Heers, 1ste afdeling, sectie A, nrs. 449 F en G, “Langs de Katzij”, aangelegd in het kader van de infrastructuurwerken “Berkenhof Heers”, en thans “Smeedjesstraat” genaamd, worden gratis door de gemeente overgenomen en ingelijfd bij het openbaar domein.

Het plan met aanduiding van de over te nemen weg met aanhorigheden en pleintje maakt integraal deel uit van deze beslissing.

Artikel 2

Deze gratis overname geschiedt voor algemeen en openbaar nut.

3.

2024_GR_00022 - Informatieveiligheidsplan Gemeente Heers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00022 - Informatieveiligheidsplan Gemeente Heers - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_GR_00022 - Informatieveiligheidsplan Gemeente Heers - Goedkeuring

2024_GR_00022 - Informatieveiligheidsplan Gemeente Heers - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

IV plan moet goedgekeurd worden

Argumentatie

Gegevens worden meer en meer uitgewisseld en gedeeld door allerlei organisaties en diensten. Deze uitwisseling bevordert de dienstverlening naar de burger, maar creëert tevens nieuwe risico’s voor de privacy en de bescherming van de gegevens.

Om de haverklap verschijnen in de media berichten over vertrouwelijke informatie die verloren is gegaan of die openbaar werd gemaakt. Vooral de toegenomen mobiliteit van data door middel van mobiele dragers (smartphones, laptops en tablets) en het gebruik van internet brengen grotere risico’s met zich mee.

Het is voor het lokaal bestuur van Heers dan ook van het grootste belang dat het zijn visie op beveiliging duidelijk omschrijft en bepaalt wie toegang heeft tot welke data en welke beveiligingsmaatregelen daarvoor genomen moeten worden.

Bovendien stellen de Europese, federale en de Vlaamse overheid steeds strengere eisen bij het gebruik en de bescherming van persoonsgegevens. Momenteel hebben de Autoriteit Gegevensbescherming en de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) reeds een aantal minimale beveiligingsnormen opgesteld. Hiernaast moet het lokaal bestuur zich houden aan de geldende privacywetgeving zoals onder andere de Algemene Verordening Gegevensbescherming, beter gekend als de GDPR-wetgeving. Op de OCMW ’s zijn tevens de strenge regels van de Minimale Normen KSZ van toepassing. 

Naar analogie met het verplichte veiligheidsplan in het kader van welzijn op het werk en preventie van ongevallen, dient een openbaar bestuur wettelijk te beschikken over een functionaris voor gegevensbescherming en een meerjarenplan Informatieveiligheid. Dit plan moet jaarlijks bijgewerkt worden. De federale en Vlaamse overheid kunnen deze veiligheidsplannen gericht opvragen en controleren.

Er werd door de DPO een procedure opgestart voor het opstellen van een nieuw Informatieveiligheidsplan. Om na te gaan welke maatregelen het lokaal bestuur dient te nemen in functie van informatieveiligheid en bescherming van persoonsgegevens, werd er door de functionaris voor gegevensbescherming een scan van de informatieveiligheid uitgevoerd. Deze risicoanalyse is gebaseerd op de ‘richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van persoonsgegevens’ van de Autoriteit Gegevensbescherming (die op hun beurt voortbouwen op de ISO 270000-norm).

Uit de scan vloeiden een aantal aanbevelingen voort om de Informatieveiligheid van het lokaal bestuur te verbeteren. De uit te voeren acties ter realisatie van de aanbevelingen zijn per jaar gegroepeerd in een meerjarig Informatieveiligheidsbeleidsplan (2024-2026). Om dit verder binnen de organisatie te implementeren wordt een implementatietraject ‘Informatieveiligheid’ opgestart, opdat de Informatieveiligheid van lokaal bestuur Heers voldoet aan de geldende regelgeving. We starten met een voorstel tot visie op Informatieveiligheid die we neerschrijven in de beleidsverklaring. Er wordt vervolgens een vermelding gemaakt van het informatieveiligheidsbeheer en de rol die de informatieveiligheidsdienst en de functionaris voor gegevensbescherming hierin spelen.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het informatieveiligheidsplan van Heers goed.

13.

2024_GR_00024 - Kennisgeving toelichting Limburg.net m.b.t. cyberaanval - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter
13.

2024_GR_00024 - Kennisgeving toelichting Limburg.net m.b.t. cyberaanval - Kennisneming

2024_GR_00024 - Kennisgeving toelichting Limburg.net m.b.t. cyberaanval - Kennisneming

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door Limburg.net m.b.t. de recente cyberaanval.

14.

2024_GR_00026 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: budgetwijziging 1-2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00026 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: budgetwijziging 1-2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2024_GR_00026 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: budgetwijziging 1-2024 - Goedkeuring

2024_GR_00026 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: budgetwijziging 1-2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De kredieten en investeringsontvangsten (subsidies) voor de restauratiewerken aan het orgel van de kerk van Heers moeten aangepast worden.

Argumentatie

Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur;

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De budgetwijziging 1-2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 17.499,52.

Er wordt een investeringssubsidie van € 97.237,68 gevraagd voor deze werken.

Artikel 3

Deze beslissing over te maken aan:

- het centraal kerkbestuur Heers

- de kerkfabriek Sint-Martunus Heers

4.

2024_GR_00012 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie restauratie orgel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00012 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie restauratie orgel - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00012 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie restauratie orgel - Goedkeuring

2024_GR_00012 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie restauratie orgel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Clerinx-orgel van de Sint-Marinusskerk Heers wordt gerestaureerd.

Omdat de subsidie van de Vlaamse Overheid onvoldoende is vraagt de kerkfabriek een investeringssubsidie van € 96.801,34 aan de gemeente.

Argumentatie

Het advies van 12 december 2023 van het CKB.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de kerkfabriek Sint-Martinus Heers een investeringssubsidie toe te kennen van € 97.237,68 voor de  restauraite van het Clerinx-orgel van de Sint-Marinusskerk Heers.

De kerkfabriek zal hiervoor de nodige facturen indienen.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- kerkfabriek Sint-Martinus Heers

- het CKB

5.

2024_GR_00010 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor de herstelling van de klokkeninstallatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00010 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor de herstelling van de klokkeninstallatie - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00010 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor de herstelling van de klokkeninstallatie - Goedkeuring

2024_GR_00010 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor de herstelling van de klokkeninstallatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er zijn herstellingswerken nodig aan de klokkeninstallatie van de kerk in Mechelen-Bovelingen.

Argumentatie

De aanvraag van de kerkfabriek voor een investeringssubsidie van de gemeente voor het bedrag van € 8.796,70

Het advies van 12 december 2023 van het CKB.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen een investeringssubsidie toe te kennen van 8.796,70 euro voor de herstellingwerken aan de klokkeninstallatie.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen

- het CKB

6.

2024_GR_00014 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00014 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00014 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk - Goedkeuring

2024_GR_00014 - Kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen: investeringssubsidie voor ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De kerkraad van Mechelen-Bovelingen diende op 5 juli 2023 een aanvraag investeringssubsidie voor ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk in bij het CKB.

De geplande werken werden nooit uitgevoerd, maar het ereloon moest betaald worden.

Argumentatie

De aanvraag van de kerkfabriek voor een investeringssubsidie van de gemeente voor het bedrag van € 9.196 (verwijzend naar de door hen reeds betaalde factuur).

Het advies van 4 oktober 2023 van het CKB.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen een investeringssubsidie toe te kennen van 9.196,00 euro voor het ereloon opmaak van renovatiedossiers en aanvragen onderhoudspremies voor de Sint-Annakerk.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen

- het CKB

7.

2024_GR_00018 - Vernieuwen dak KSA/handbooggilde - Goedkeuring raming en lastvoorwaarden

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00018 - Vernieuwen dak KSA/handbooggilde - Goedkeuring raming en lastvoorwaarden
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00018 - Vernieuwen dak KSA/handbooggilde - Goedkeuring raming en lastvoorwaarden

2024_GR_00018 - Vernieuwen dak KSA/handbooggilde - Goedkeuring raming en lastvoorwaarden

Motivering

Aanleiding en context

 

Argumentatie

In het kader van de opdracht “vernieuwen dak KSA/handbooggilde” werd een bestek met nr. 2024-030 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 21 maart 2024 om 10.00 uur voorgesteld.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2024-030 en de raming voor de opdracht “vernieuwen dak KSA/handbooggilde”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 maart 2024 om 10.00 uur.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in MJP000992.

8.

2024_GR_00015 - Gebruikersreglement BASS - Bibliotheek - Babytheek - Speelotheek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00015 - Gebruikersreglement BASS - Bibliotheek - Babytheek - Speelotheek - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00015 - Gebruikersreglement BASS - Bibliotheek - Babytheek - Speelotheek - Goedkeuring

2024_GR_00015 - Gebruikersreglement BASS - Bibliotheek - Babytheek - Speelotheek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

N.a.v. de verhuis naar de nieuwbouw BASS en de nieuwe samenwerking via het bibliotheeksysteem Wise met de Babytheek en de Speelotheek is er een nieuw gebruikersreglement vereist. 

Argumentatie

Door het samengaan van deze verschillende diensten worden de o.a. openingsuren en de leenvoorwaarden op elkaar afgestemd. Daarnaast zullen het blokpunt en de digibank Digbij hun plaats krijgen in de Roppezaal van de bibliotheek. 

De vorige gebruikersreglementen van de bibliotheek, babytheek en Speelotheek worden hierdoor opgeheven. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het nieuwe gebruikersreglement, zoals gehecht aan dit besluit, goed betreffende het BASS - bibliotheek, babytheek en Speelotheek goed met ingang van 5 maart 2024. 

9.

2024_GR_00017 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - verkaveling Mechelen Bovelingen - Burgemeestersstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Benny Schroyen, 2de Schepen; Jozef Royer, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00017 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - verkaveling Mechelen Bovelingen - Burgemeestersstraat - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Kristof Pirard, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 9
Kristof Pirard, Henri Dumont, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Dieter Janssen
Stemmen tegen 7
Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00017 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - verkaveling Mechelen Bovelingen - Burgemeestersstraat - Goedkeuring

2024_GR_00017 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - verkaveling Mechelen Bovelingen - Burgemeestersstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met dit punt wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd van het tracé en wegenisontwerp en vaststelling waarborgen m.b.t. aanvraag omgevingsvergunning - dossier 2023_6 / OMV2023125521 - een verkaveling voor 17 loten voor grondgebonden eengezinswoningen, 1 lot voor een distributiecabine en met wegenisaanleg toegankelijk vanaf de Burgemeestersstraat.

Dit betreft een 'zaak van de wegen' die deel uitmaakt van een aanvraag omgevingsvergunning. De zaak van de wegen moet behandeld worden vooraleer een besluit kan worden genomen over het de aangevraagde verkaveling. De 'Zaak van de wegen' beoordeelt hoe de wegenis is vorm gegeven bv. is de aankleding kwalitatief, is er voldoende groenvoorziening, is de gemeente bereid de oppervlakte bereid over te nemen in het openbaar domein en in te staan voor het toekomstig onderhoud? 

Nadat een beslissing is genomen over de 'Zaak van de wegen' volgt een beoordeling van de goede ruimtelijke ordening van de aangevraagde verkaveling en kan er al dan niet overgegaan worden tot het afleveren van de omgevingsvergunning. Het niet behandelen van de 'Zaak van de wegen' zou een procedurefout zijn.

Argumentatie

Gelet op de aanvraag ingediend door Danneels Projects, met adres te 2570 DUFFEL, A. Stockletlaan 195,  tot het verkavelen van gronden voor 17 loten voor grondgebonden eengezinswoningen, 1 lot voor een distributiecabine en met wegenisaanleg toegankelijk vanaf de Burgemeestersstraat, kadastraal gekend onder Heers, 11de afdeling, sectie B nr. 323L, 323N, 342C, 345A, 346B, 346C, 346D en 351B.

De aanvraag situeert zich volgens het gewestplan ‘Sint-Truiden Tongeren’ (Koninklijk Besluit van 05/04/1977) in woongebied met landelijk karakter;

Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of gemeentelijke of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan;

Er wordt een omgevingsvergunning gevraagd voor een verkaveling met aanleg wegenis met het oog op de bouw van woningen. 

De nieuw aan te leggen weg takt aan op de Burgemeestersstraat. 

De omgevingsvergunning omvat de aanleg van de wegenis met de bedoeling deze over te laten aan de gemeente en op te nemen in het openbaar domein als een gemeenteweg. 

Concreet is er voor deze aanvraag sprake van:

 Het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg met groenstroken en parkeerstroken inclusief de nutsvoorzieningen;

 De opname in het openbaar domein van een groene openbare ruimte met ruimte voor water (bufferbuizen en bufferbekken).

Gelet op het ontwerp en de raming van de uit te voeren infrastructuur (wegen, riolering, nutsvoorzieningen en groenaanleg); 

Overwegende dat aan de verplichtingen inzake de aanleg van nutsleidingen moet voldaan worden; 

Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen i.k.v. de aanvraag omgevingsvergunning; 

Overwegende dat de bezwaren niet handelen over de Zaak van de wegen;

Overwegende dat de eigendom van de in de aanvraag aangegeven wegen en aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten zullen afgestaan worden aan de gemeente; 

Overwegende dat het lot waarop deze grondafstand betrekking heeft lot 18 is met een oppervlakte van 47a 30ca zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Burgemeestersstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023125521.


Fractie N-VA legt een stemverklaring af die als bijlage aan de notulen wordt toegevoegd.

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41;

Gelet op het gewestplan Sint-Truiden Tongeren goedgekeurd bij KB op 05/04/1977; 

Gelet op het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43; 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen, inzonderheid artikel 31 e.v.;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 47;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen, in het bijzonder artikelen 3 en 4 waarin een algemeen toetsingskader wordt aangehaald gebaseerd op volgende principes:

 Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

 Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

 De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

 Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

 Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

De bevoegdheid om het project ten aanzien van de ruimtelijke ordening te beoordelen, is uitsluitend toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de wegenis ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.

De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om (op basis van de vaste rechtspraak):

 Te oordelen over de aanleg van nieuwe wegen, de tracéwijziging en de verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke wegen en moet het onvoorwaardelijk doen;

 In dat oordeel niet alleen een aangepaste infrastructuur binnen de verkaveling zelf te betrekken, met nutsvoorzieningen zoals bv. wegen en de eigenlijke uitrusting ervan met o.m. as-verschuivingen, verkeersdrempels e.d. , voet- en fietspaden, aanplantingen, elektriciteit, gas, waterleiding, telefoon, tv-distributie, riolering en afwatering, maar eveneens een in die beoordeling aangepaste verkeerssituatie in de omgeving betrekt met, zo noodzakelijk, bijkomende aangepaste verkeersreglementen en gemeenschapsinfrastructuur;

 Kwesties als groenbehoud, verkeersinfrastructuur, verkeersveiligheid, riool- en afvalvoorzieningen, elektriciteitsnetwerken, maatschappelijke infrastructuur enz. in rekening te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen.

De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de aanvraag.

Enkel de gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijzigingen en aanpassingen aan gemeentewegen.

De gemeenteraad spreekt zich in haar beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.

Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. 

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanleg van de nieuwe wegenis zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2023/006 OMV2023125521, ingediend door Danneels Projects, vertegenwoordigd door dhr. Mathieu Descamps, met als adres A. Stocletlaan 195 te 2570 Duffel, voor het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op het realiseren van 17 loten voor woningen, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het tracé van de wegenis en de rooilijn, met name de ligging en de breedte zoals aangegeven en aangeduid op de bijgevoegde plannen zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2023/006 OMV2023125521,ingediend door Danneels Projects, vertegenwoordigd door dhr. Mathieu Descamps, met als adres A. Stocletlaan 195 te 2570 Duff, voor het verkavelen en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op 17 loten voor woningen, in het bijzonder m.b.t. lot 18 van 4.730m² zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Burgemeestersstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023125521  wordt goedgekeurd. De plannen maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 3

De verkavelaars zullen de kosten dragen voor het uitvoeren van de volledige wegenuitrusting, met inbegrip van alle nutsvoorzieningen:  

  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de waterleiding zal rechtstreeks betaald worden, door de aanvragers, aan de maatschappij, overeenkomstig hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van elektriciteit, gas en openbare verlichting zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragers, aan de maatschappij, in overeenstemming hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de riolering en aanverwante werken zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragers, aan de maatschappij, in overeenstemming hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de nodige infrastructuur van Proximus, zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragen, aan de maatschappij, in overeenstemming met hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kosten voor de aanleg van de nodige infrastructuur van Telenet, zal rechtstreeks worden betaald door de aanvrager, aan de maatschappij, in overeenstemming met hun gestelde voorwaarden.

en de verkavelaars zullen de gronden waarop de openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen die zullen worden aangelegd kosteloos overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Heers vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering van de werken.  

Artikel 4

De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aan de vergunninghouder:

  1. het aanbestedingsdossier moet ter inzage voorgelegd worden aan de technische dienst van de gemeente Heers voorafgaande aan de prijsvraag.
  2. de voorwaarden die worden opgelegd door de adviesverlenende instanties moet worden nageleefd meer bepaald: Aquafin, Agentschap voor natuur en Bos, Hulpverleningszone Zuidwest Limburg, Fluvius System Operator, De Watergroep, Proximus, Dienst Water en Domeinen van de provincie Limburg, Watering De Herk en Wyre. Deze adviezen afgeleverd in het kader van de aanvraag omgevingsvergunning (met ref. 2023/006 OMV 2023125521) maken integraal deel uit van dit besluit. 

Artikel 5

De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aan de vergunninghouder:

1. De op de plannen aangeduide openbare wegen,  aanhorigheden en nutsvoorzieningen, evenals de gronden waarop ze worden aangelegd worden vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente Heers, kosteloos overgedragen en afgestaan aan de gemeente Heers. 

2. De lasten die worden opgelegd door de nutsmaatschappijen moet worden nageleefd. (Fluvius, de watergroep e.a.)

3. Borgbepaling: 

o Om de uitvoering van de in de vergunning opgelegde lasten te verzekeren, zal de vergunninghouder een financiële waarborg dienen te voorzien. Hiertoe zal de vergunninghouder eerst een overeenkomstige bankgarantie moeten neerleggen voorafgaand aan de aanvang van de uitvoering van de omgevingsvergunning, de hierin stedenbouwkundig vergunde werkzaamheden en voorafgaand aan het bouwproject indien dit voorafgaand de wegwerkzaamheden wordt uitgevoerd.

o Als waarborgen worden gesteld voor in de vergunning opgelegde lasten met betrekking tot:

 de aanleg en inrichting van de wegenis en riolering;

 het ereloon voor studiebureau, ontwerper en veiligheidscoördinator op basis van de overeenkomsten, alsook alle overige kosten zoals voorzien in de opdracht (waaronder grondonderzoek, door de gemeente opgelegde laboratoriumproeven of andere door derden uit te voeren controles op de te gebruiken of te verwerken materialen)

 de aanleg, inrichting en het 3-jarig onderhoud (tot aan definitieve oplevering) van het openbaar groen;

 alle kosten verbonden aan het authentiseren van de eigendomsoverdracht, hierbij inbegrepen, niet limitatief, notariskosten, kosten voor het bekomen van een recent bodemattest, kosten van opmeting, …

 de kosten verbonden aan de diverse nutsvoorzieningen. 

o Het bedrag van de waarborg is gelijk aan het bedrag van de vermoedelijke kostprijs, incl. btw, van bovenvermelde werken/lasten zoals die blijkt uit de prijsofferte(s), welke ter goedkeuring is (zijn) voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

o De door de nutsmaatschappijen opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost voldaan is. Indien kan aangetoond worden dat reeds deels aan de geraamde kosten voldaan is, is het bedrag van de waarborg wat betreft de nutsvoorzieningen, gelijk aan het verschil van de door de nutsmaatschappijen geraamde kostprijs en het aan de nutsmaatschappijen reeds betaalde voorschot.

o De bankwaarborg wordt aangezuiverd, al naar gelang het geval, indien het toegewezen gunningsbedrag hoger of lager ligt dan het goedgekeurde ramingsbedrag en dit ten bedrage van het verschil tussen de goedgekeurde raming en het toegewezen gunningsbedrag. Bij verzoek tot vaststelling van de bankwaarborg op basis van de goedgekeurde gedetailleerde raming, dient de vergunninghouder reeds schriftelijk te verklaren dat deze bankwaarborg indien nodig zal worden verhoogd op het moment dat het definitieve gunningsbedrag gekend is.

o Het bedrag van de bankwaarborg van de vergunninghouder wordt vastgesteld door de gemeente, binnen de vijfenveertig (45) kalenderdagen na goedkeuring van de gedetailleerde raming. De aanzuivering van de borg dient te gebeuren ten laatste dertig (30) kalenderdagen vóór aanvang van de werken. De vergunninghouder bezorgt de gemeente het bewijs van borgstelling.

o Er kan niet tot aanvang van de werken worden overgegaan zolang deze bankwaarborg niet wordt gesteld.

o Bij de bankwaarborg dient expliciet vermeld: “Deze bankwaarborg is geldig tot de akte van kosteloze overdracht naar het openbaar domein van de gemeente Heers wordt verleden, die pas kan plaatsvinden na de definitieve oplevering van de afwerking van de werken. De bankwaarborg wordt op eerste verzoek aan de gemeente overgemaakt, wanneer de instelling een verzoek daartoe ontvangt van de gemeente.”

o Bij vertraging of niet-uitvoering van de verbintenissen (lasten) binnen de gestelde termijn van 15 kalenderdagen wordt opgelegd om alsnog tot uitvoering of herstel over te gaan. Indien de vergunninghouder nog steeds in gebreke blijft, heeft de gemeente het recht om zich ambtshalve in de plaats van de vergunninghouder te stellen voor de (verdere) uitvoering, de voltooiing of de herstelling van de in de omgevingsvergunning voor het project opgelegde verbintenissen (lasten), en dit op kosten en risico van de vergunninghouder. De bankwaarborg kan daartoe op eerste verzoek van de gemeente worden aangewend. Volgende termijnen worden daarbij in acht genomen:

 wanneer de werken reeds zes (6) maanden stil liggen;

 wanneer de voltooiingstermijn zoals beschreven in het goedgekeurde lastenboek reeds meer dan twaalf (12) maanden overschreden is; 

 wanneer de geconstateerde gebreken bij het proces-verbaal van de voorlopige oplevering niet werden verholpen binnen de daartoe gestelde termijnen;

 wanneer de geconstateerde gebreken/beschadiging aan het toekomstig openbaar domein niet werden verholpen binnen de vijftien (15) kalenderdagen na de vaststelling (via officiële ingebrekestelling).

o Bij hoogdringende noodzakelijke herstellingen, die zonder herstelling tot (verdere) schade of (openbare) onveiligheid zouden kunnen leiden, dient onmiddellijk en zonder uitstel tot herstelling te worden overgegaan en kunnen de herstellingswerken onmiddellijk ambtshalve zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling op kosten en risico van de vergunninghouder/aannemer worden uitgevoerd. Ook in dit geval kan bestuursdwang worden toegepast.

3. Vrijgave borg:

o De waarborg wordt tot 50% vrijgegeven na goedkeuring van de voorlopige oplevering door het college van burgemeester en schepenen. Hiertoe zal de vergunninghouder, na de voorlopige oplevering, een voorlopige eindafrekening tussen de vergunninghouder en de aannemer overmaken aan de gemeente, samen met de overeenkomstige betaalbewijzen. 

o Voor de resterende 50% zal de gemeente de bankwaarborg opheffen na de goedkeuring van de definitieve oplevering door de gemeenteraad en na de aflevering van de ten hypotheekkantore overgeschreven authentieke akte betreffende de eigendomsoverdracht, op voorwaarde dat de vergunninghouder de eindafrekening en de betalingsbewijzen voorlegt van de kosten die zijn gemaakt in verband met de eigendomsoverdracht.

o De waarborg voor de aanleg van de nutsleidingen worden volledig vrijgegeven na bevestiging door de nutsmaatschappijen van de betaling van het saldo van de geraamde kostprijs.

4. Voorlopige (VO) en definitieve oplevering (DO):

o De VO en DO gebeuren telkens voor het dossier in zijn geheel.

o Na de VO volgt nog geen eigendomsoverdracht van het publiek toegankelijk domein. Vanaf de VO wordt het toekomstig openbaar domein in gebruik genomen als privaat terrein met openbaar karakter.

o De DO vindt ten vroegste 3 jaar na goedkeuring VO plaats. Voorwaarde hierbij is dat aan alle bepalingen van het goedgekeurde lastenboek is voldaan, dat aan alle opmerkingen van het proces-verbaal van voorlopige oplevering is voldaan.

o De VO en DO worden georganiseerd op initiatief van de vergunninghouder en gebeuren in aanwezigheid van diensthoofd technische dient van de gemeente Heers.

o Bij de voorlopige oplevering wordt een heel as-built dossier, GRB gekeurd, afgeleverd aan het gemeentebestuur.

Artikel 6

Niemand mag een in deze verkaveling begrepen perceel verkopen, of verhuren voor meer dan negen jaar, een erfpacht of een opstalrecht vestigen of één van deze overdrachtsvormen aanbieden, zelfs onder opschortende voorwaarden, dan nadat de aanvrager de voorgeschreven werken en lasten uitgevoerd heeft of de financiële waarborgen voor nutsvoorzieningen, zoals hierboven bepaald, ervan verschaft heeft. De vervulling van deze formaliteit wordt geconstateerd door een bewijs dat door het college van burgemeester en schepenen afgegeven is en bij ter post aangetekende brief aan de verkavelaar medegedeeld wordt. 

Artikel 7

De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden wordt geschorst zolang de gemeente niet in het bezit is van de nodige waarborgen en betalingen, of de nodige akkoorden al naargelang de voorwaarden opgelegd door de maatschappijen. 

Artikel 8

Alle werken dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met de goedgekeurde plannen en onder toezicht van de technische dienst van de gemeente Heers. 

Artikel 9

De op de aanvraag aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, worden door de aanvrager vrij en onbelast en zonder kosten, aan de gemeente afgestaan. Het betreft  lot 18 van 4.730m² zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Burgemeestersstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023125521.

10.

2024_GR_00023 - Burgemeestersstraat/Jan Odeurslaan: afschaffing deel van voetweg nr. 29 - voorlopige aanvaarding - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Benny Schroyen, 2de Schepen; Jozef Royer, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00023 - Burgemeestersstraat/Jan Odeurslaan: afschaffing deel van voetweg nr. 29 - voorlopige aanvaarding - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Kristof Pirard, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 9
Kristof Pirard, Henri Dumont, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Dieter Janssen
Stemmen tegen 7
Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_GR_00023 - Burgemeestersstraat/Jan Odeurslaan: afschaffing deel van voetweg nr. 29 - voorlopige aanvaarding - Goedkeuring

2024_GR_00023 - Burgemeestersstraat/Jan Odeurslaan: afschaffing deel van voetweg nr. 29 - voorlopige aanvaarding - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De voetweg met nr. 29 is opgenomen in de Atlas der Buurtwegen met ingeschreven breedte van 1 meter, met tevens een breder gedeelte met een variabele breedte tussen 6 meter en 7,40 meter, lopende via de Burgemeestersstraat, de oude bedding van de waterloop ‘Meulebeek’ naar de Jan Odeurslaan. Deze oude voetweg loopt over de percelen op heden kadastraal gekend als zijnde Heers, 11e afdeling, sectie B, nrs. 351B, 345A, 537F2, 364N en openbaar domein.

De voetweg nr. 29 werd oorspronkelijk opgevat als een verbinding tussen de huidige Jan Odeurslaan en de Burgemeestersstraat. Waarbij deze trage verbinding liep over de Herk, zijnde een onbevaarbare waterloop, dienende om een ontsluiting te bieden voor de zachte mobiliteit.

Deze functie is echter doorheen de jaren verloren geraakt, aangezien de voetweg op heden geen enkel openbaar gebruik meer kent en er op het terrein geen fysieke sporen hiervan meer terug te vinden zijn. Uit topografische kaarten en historische luchtfoto’s blijkt dat het openbaar gebruik van de trage verbinding teloor is gegaan minder dan dertig jaar gelegen.

Het verlies van het openbaar gebruik van de trage verbinding is te wijten aan een gebrek van een oversteekplaats of -mogelijkheid over de onbevaarbare waterloop Herk, waarbij de zone net naast de waterloop tevens volledig dichtgegroeid is. Bovendien bevindt de voetweg nr. 29 zich op heden in een afgesloten weide, waardoor de publieke toegankelijkheid onmogelijk is.

De voetweg is gelegen in woongebied met landelijk karakter volgens het gewestplan ‘Sint-Truiden – Tongeren’ zoals goedgekeurd op 5 april 1977. Langs noordelijke zijde sluit de voetweg aan op de Jan Odeurslaan, Bovelingenstraat en de daar aanwezige verkavelingen. Langs zuidelijke zijde is de voetweg aangesloten op de Burgemeestersstraat met bewoning in de vorm van een woonlint.

De beschikbare ruimte binnen het ruimere gebied waarin de voetweg nr. 29 gelegen is, laat nog mogelijkheden toe om toekomstige projecten te realiseren met het inbegrip van de aanleg van gemeentewegen en/of de aanpassing daarvan. Echter dienen deze aanpassingen en toevoegingen aan het gemeentelijk wegennet op een duurzame, logische, doordachte en verkeersveilige wijze te gebeuren.

Gelet op het verlies van de openbare toegankelijkheid, bereikbaarheid en het gebruik van de voetweg nr. 29, dringt een gedeeltelijke opheffing van deze voetweg zich op. Gedeeltelijk doordat er voor het gebied liggende aan de Burgemeestersstraat toekomstige ontwikkelingen mogelijk geacht worden, waarbij een gedeelte van deze voetweg nog een functionele invulling kan verkrijgen in het gemeentelijk wegennet.

Argumentatie

Overeenkomstig artikel 85 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen worden alle gemeentelijke wegen en buurtwegen in de zin van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen thans beschouwd als gemeenteweg, waarbij ingevolge artikel 86 van hetzelfde decreet de Atlas der Buurtwegen zijn verordenende kracht behoudt.

Overwegende dat de voetweg met nr. 29 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet houdende de gemeentewegen, waarbij ingevolge artikel 8 van dit decreet niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder een voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

Overwegende dat artikel 3 van het Decreet houdende de gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet bijzondere aandacht dient uit te gaan naar het trage wegennetwerk:

“Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. 

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”

Overwegende dat artikel 4 van het Decreet houdende de gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:

“1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

 Overeenkomstig de artikelen 8, 10, 20 en 21, §1, van het Decreet houdende de gemeentewegen wordt aan het voorliggende dossier een grafisch plan toegevoegd zoals opgesteld door het studiebureau Geotec, en dan in het bijzonder door landmeter-expert Peter Gijsen. Dit grafisch plan werd opgesteld op 25 september 2023.

 Aanvullend maakt ook een schattingsverslag deel uit van het dossier, zoals opgesteld door het studiebureau Geotec, en dan in het bijzonder door landmeter-expert Peter Gijsen. Dit schattingsverslag dateert van 8 oktober 2023.

 Overwegende dat de wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:

 Algemeen belang

 Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet houdende de gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.

 Het voorliggende grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van de voetweg nr. 29 is ingegeven vanuit de vaststelling dat deze voetweg op heden niet langer aanwezig is op het terrein. Vanwege de fysieke barrière van de onbevaarbare waterloop Herk en de afsluiting van een gedeelte van deze voetweg door een afgesloten weide, blijkt duidelijk dat deze verbinding geen meerwaarde vormt voor het gemeentelijk wegennet.

 Sterker nog zorgt de voetweg nr. 29 ervoor dat toekomstige ontwikkelingen aan het gemeentelijk wegennet die wel een meerwaarde hiervoor kunnen uitmaken, bemoeilijkt worden. Aan de noordzijde is de voetweg gelegen in een reeds gerealiseerde verkaveling, doch is er geen fysiek pad aanwezig.

 Aan de zuidelijke zijde is de voetweg gelegen binnen pluviaal overstromingsgevoelig gebied. De realisatie van de voetweg, of verplaatsing daarvan binnen de ruimtelijke context, is niet mogelijk aangezien de omgeving reeds waterbufferende en – infiltrerende maatregelen vereist, zonder dat er voorzien wordt in bijkomende verharding binnen het gebied. 

 Hoewel het voorzien van een wegenis in dit gebied niet onmogelijk is, heeft zulks een negatieve impact op het gemeentelijk wegennet aangezien niet de bereikbaarheid, toegankelijkheid en verkeersveiligheid het principieel uitgangspunt zullen uitmaken, doch wel de ruimtelijke ligging en de impact op de waterhuishouding.

 Tussen de Jan Odeurslaan en de Burgemeestersstraat is nog voldoende beschikbare ruimte gelegen om nieuwe toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken, waarbij het gemeentelijk wegennet aangepast moet worden. Daarbij wordt een nieuwe verkaveling voorzien ter hoogte van de Burgemeestersstraat, waarbij parallel aan deze gemeenteweg enkele nieuwe loten voorzien worden voor bebouwing.

 Door de gedeeltelijke opheffing van de voetweg nr. 29 wordt het gemeentelijk wegennet logisch ingericht en kunnen hierop doordachte toekomstige aansluitingen op aangebracht worden, rekening houdende met de verkeersveiligheid en mobiliteit. De aanwezigheid van de voetweg, indien deze niet opgeheven zou worden, zorgt ervoor dat zowel het gemeentelijk wegennet als de voorziene ontwikkelingen niet langer tegemoetkomen aan de doelstellingen van het Decreet houdende de gemeentewegen.

 Bovendien werden er ook principes en doelstellingen vastgelegd in het ‘Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoersregio Limburg’ dat op 11 december 2023 definitief goedgekeurd werd. Binnen dit mobiliteitsplan wordt tevens aangegeven dat het wegennetwerk geoptimaliseerd moet worden om de bestaande en toekomstige infrastructuur toe te laten hun functie uit te oefenen. Waarbij de selectieve aanpak van bestaande verbindingen, zoals de opheffing of verplaatsing, aangemoedigd worden om de functionaliteit, bereikbaarheid en mobiliteit van het gemeentelijk wegennet te verzekeren.

 Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing

 Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet houdende de gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.

 Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet houdende de gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.

 Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie, waarbij conform het principe van de ‘ladder van Lansink’ nagegaan moet worden of een behoud dan wel een verplaatsing geen alternatief kunnen bieden alvorens over te gaan tot de opheffing van de trage weg.

 De voetweg nr. 29 is vanwege zijn beperkte breedte van 1 meter en zijn oorspronkelijke inschrijving in de Atlas der Buurtwegen als ‘Sentier’ opgevat als een trage verbinding bedoeld om de zachte mobiliteit te ontsluiten. Waarbij er tevens een bredere gedeelte aanwezig is, ingeschreven met een variabele breedte tussen 6 meter en 7,40 meter, en dit gedeelte geen verbinding is voor zachte mobiliteit.

 Zoals reeds aangestipt bij de voorgaande motieven is een behoud van de voetweg nr. 29 slechts gedeeltelijk mogelijk, dit betreffende het ‘bredere’ gedeelte van deze voetweg aangezien dit bredere gedeelte nog een plaats kan verkrijgen binnen het gemeentelijk wegennet als ontsluitingsweg voor toekomstige ontwikkelingen en/of projecten en als aantakking op voetweg nr. 31.

 Het beperktere gedeelte, met een breedte van 1 meter, kan vanwege de afsluiting van een gedeelte van dit tracé en vanwege de onbereikbaarheid, en de natuurlijke barrière, niet behouden worden. De aanwezige begroeiing en het gebrek aan een oversteekplaats over de Herk zorgen voor een onveilige verbinding.

 Tot slot brengt het overstromingsgevoelig karakter van de omgeving waarin de voetweg gelegen is met zich mee dat er waterbufferende maatregelen vereist worden, waarbij de ligging en uitrusting van de voetweg, bij realisatie, hier een negatief effect op zullen hebben. Een behoud op de huidige ligging zou dus niet enkel een toekomstige ruimtelijke ontwikkeling doch eveneens een toekomstige ontwikkeling van het gemeentelijk wegennet verhinderen.

 De toekomstige ontwikkeling van de verkaveling langsheen de Burgemeestersstraat voorziet in een uitgraving van het gebied naast de Herk om zo in een waterbuffering te voorzien, waarbij een hellingsgraad voorzien wordt. Door de aanleg van deze waterbufferingszone is het niet gewenst om hierdoor de realisatie op te nemen van voetweg nr. 29, evenmin aangezien langs de noordelijke zijde van de waterloop Herk ook geen fysieke verbinding aanwezig is.

 Bovendien is er geen ander tracé waarnaar de trage verbinding verplaatst kan worden, aangezien er op heden nergens een oversteek over de Herk voorzien wordt, noch een ‘logische’ verbinding gerealiseerd kan worden. Noch is er een andere trage verbinding beschikbaar in de buurt om op aan te sluiten, waardoor een verplaatsing niet geschikt is.

 Gelet op de onmogelijkheid om de trage verbinding te behouden en deze te verplaatsen, is de voorgenomen wijziging verantwoord.

 Verkeersveiligheid

 Overeenkomstig art. 4, 3° Decreet houdende de gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.

 De voetweg nr. 29 heeft in zijn bestaande toestand een impact op de verkeersveiligheid, aangezien de verbinding niet beschikt over een oversteekplaats over de Herk en door een dichtbegroeide groenzone dient te verlopen. Deze omstandigheden, inbegrepen een gebrek aan een fysieke aanwezigheid van enig pad, maken dat de verbinding verkeersonveilig is voor de zachte weggebruikers.

 Door de opheffing van de voetweg nr. 29 wordt de mogelijkheid gecreëerd om op andere wijzen invulling te geven aan het gebied en te komen tot een ruimtelijk doordacht wegennet, dat een balans vindt tussen de mobiliteit en de verkeersafwikkeling en anderzijds de ruimtelijke ontwikkeling.

 Met de voorliggende gedeeltelijke opheffing wordt duidelijkheid gecreëerd en wordt vermeden dat zachte weggebruikers gebruik zouden maken van een verkeersonveilige verbinding, waarvan er op heden geen enkel openbaar gebruik meer mogelijk is.

 Hoewel de trage verbindingsweg in se een ontsluitende functie kan omhelzen, wordt deze functie op heden niet langer vervult aangezien het openbaar gebruik teloor is gegaan. Tevens lijkt er ook geen gebruik of noodzaak meer te zijn als ontsluitende functie, gelet de verbinding minder dan dertig jaar geleden in onbruik geraakt is – hetgeen erop wijst dat het verkeer stelselmatig is verminderd.

 De impact van de opheffing op de ontsluiting van de aangrenzende percelen is aldus nihil aangezien deze gelegen zijn langs de goed uitgeruste gemeentewegen Burgemeestersstraat en Jan Odeurslaan. 

 Niettemin gaat over dit aspect ook de nodige aandacht uit naar de toekomstige ontwikkeling van het gebied, waarbij de voorziene verkaveling langs de Burgemeestersstraat zal voorzien in een publiek toegankelijke zone, weliswaar op een andere locatie. Als zodanig wordt bij wijze van zakenrechtelijk gedogen nog toegelaten dat er enige ontsluiting kan plaatsvinden, doch zal dit uiterst beperkt zijn.

 Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

 Overeenkomstig art. 4, 4° Decreet houdende de gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief. 

 In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door gedeeltelijke opheffing van de voetweg nr. 29 redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden. 

 Dit gezien de wegenis reeds in onbruik geraakt is en het openbaar gebruik gestopt is. 

 Actuele functie – toekomstige generaties

 Overeenkomstig art. 4, 5° Decreet houdende de gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.

 Hierbij dient allereerst vastgesteld te worden dat de voetweg nr. 29 op heden geen enkel openbaar gebruik meer kent, waardoor de wegenis zelf geen enkele ruimtelijke behoefte meer vervuld. De opheffing biedt de mogelijkheid om binnen de omgeving ontwikkelingen uit te voeren, met aandacht voor het gemeentelijk wegennet.

Daarbij kan o.m. verwezen worden naar de toekomstige verkaveling langs de Burgemeestersstraat waarin de voetweg nr. 29 geen plaats meer zal hebben, dit o.m. door de talrijke maatregelen die binnen het kader van de waterhuishouding genomen moeten worden.

 De opheffing voorziet aldus de toekomstige generaties in de mogelijkheid om ontwikkelingen te verrichten en hun ruimtelijke behoeften in te passen in het gemeentelijk wegennet. Met daardoor logische en doordachte aanpassingen aan het gemeentelijk wegennetwerk in navolging.

 In die optiek kan verwezen worden naar de publiek toegankelijke zone die voorzien zal worden in de nieuwe verkaveling, waarbij de toegankelijkheid van de zone gewaarborgd wordt op zakenrechtelijk niveau. Door de opheffing van de voetweg wordt tevens de opening gecreëerd om naar de toekomstige generaties toe geschikte alternatieven en duurzame toekomstige oplossingen mogelijk te maken.

 Ook wordt op deze de verkeersveiligheid van de toekomstige generaties verzekert, doordat niet langer enige onduidelijkheid zal bestaan of men langs een onveilig tracé, zonder oversteekmogelijkheid en met dichte begroeiing, doorgang kan vinden.

Overwegende dat ingevolge artikel 20, §§2-3 van het Decreet houdende de gemeentewegen, het grafisch plan dient te voldoen aan volgende voorschriften:

 “§ 2. Het besluit tot opheffing van een gemeenteweg bevat een grafisch plan waarop minstens de volgende elementen zijn aangeduid: 

1° de op te heffen rooilijn, het op te heffen rooilijnplan of het desbetreffende deel daarvan; 

2° de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen; 

3° de naam van de eigenaars van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn. 

 § 3. In voorkomend geval bevat het grafisch plan de volgende aanvullende elementen: 

1° een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28; 

2° de nutsleidingen die als gevolg van de opheffing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen; 3° de op te heffen achteruitbouwstroken.”

 Het grafisch plan, zoals opgesteld door landmeter-expert Peter Gijsen op 25 september 2023, bevat een duidelijke weergave van de op te heffen rooilijnen alsook worden de kadastrale gegevens van de betrokken percelen voldoende duidelijk vermeld, alsook de getroffen oppervlaktes per kadastraal perceel.

Ook worden de nutsleidingen correct weergegeven, en wordt op het grafisch plan geen meerwaardevergoeding vermeld in toepassing van artikel 28 van het Decreet houdende de gemeentewegen. Volgens het gevoegde schattingsverslag, zoals opgesteld door landmeter-expert Peter Gijsen, wordt de meerwaardevergoeding begroot op 0,00 EURO omwille van volgende overwegingen:

Het gedeelte van de Sentier nr. 29 zorgt voor een verbinding tussen de Jan Odeurslaan en de Burgemeestersstraat. Er is vastgesteld dat het openbaar karakter van deze verbinding is verdwenen, zoals hieronder uiteengezet:

- Onderbreking van het tracé door waterloop de Herk: Het feit dat de Sentier nr. 29 de waterloop de Herk doorkruist zonder een brugje om deze over te steken, resulteert in een onderbreking van het tracé van de weg. Dit maakt de doorgang onmogelijk en onveilig voor voetgangers.

- Beperkte toegankelijkheid door een afgesloten weide: De Sentier nr. 29 bevindt zich binnen een afgesloten weide, waardoor deze voor het publiek ontoegankelijk is geworden. Dit draagt bij aan het verlies van het openbare karakter van de weg en beperkt het gebruik ervan.

De geplande nieuwe verkaveling zal de initiële verbinding tussen de Jan Odeurslaan en de Burgemeestersstraat herstellen door de aanleg van een brugje over de waterloop de Herk ter hoogte van de Jan Odeurslaan en lot 18 (zone voor publiek toegankelijk groen: zie bijlage p.15). Hierdoor wordt de verbinding verlegd naar een locatie waar deze niet langer onderbroken is.

Op basis van deze overwegingen is het gerechtvaardigd om geen bijkomende vergoeding te vragen voor het afschaffen van het betreffende Sentier-gedeelte, aangezien er een alternatieve oplossing wordt geboden om de verbinding te herstellen.


Fractie N-VA legt een stemverklaring af die als bijlage aan de notulen wordt toegevoegd.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het grafisch plan voor de gedeeltelijke opheffing van de voetweg nr. 29 van 25 september 2023 van landmeter-expert Peter Gijsen van studiebureau Geotec vast.

Artikel 2

Het college van burgmeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 21; § 2 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

11.

2024_GR_00021 - Interlokale vereniging "Omgeving Haspengouw" Werkingsbijdrage 2023 + bijdrage presentiegelden 2023: budgetverschuiving - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00021 - Interlokale vereniging "Omgeving Haspengouw" Werkingsbijdrage 2023 + bijdrage presentiegelden 2023: budgetverschuiving - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2024_GR_00021 - Interlokale vereniging "Omgeving Haspengouw" Werkingsbijdrage 2023 + bijdrage presentiegelden 2023: budgetverschuiving - Goedkeuring

2024_GR_00021 - Interlokale vereniging "Omgeving Haspengouw" Werkingsbijdrage 2023 + bijdrage presentiegelden 2023: budgetverschuiving - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er wordt jaarlijks een bedrag van € 1.575 voorzien voor deze subsidie (budgetsleutel MJP 000579). Dit bedrag is niet toereikend voor 2023.

Argumentatie

Voor 2023 bedraagt de factuur € 2.340. De administratie stelt voor om een budgetverschuiving in 2024 van budgetsleutel MJP 000532 (Tussenkomst derdebetalerssysteem De Lijn) naar budgetsleutel MJP 000579 (subsidie gecoro) uit te voeren voor een bedrag van € 765. De factuur zal betaald worden met budget van 2024. Er zal voor de komende jaren een aanpassing gevraagd worden in het meerjarenplan. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt een budgetverschuiving van € 765 van budgetsleutel MJP 000532 naar budgetsleutel MJP 000579 goed.

12.

2024_GR_00020 - Interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' - uitstap Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025 tgv fusietrajecten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Johan Missotten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00020 - Interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' - uitstap Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025 tgv fusietrajecten - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont, Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2024_GR_00020 - Interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' - uitstap Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025 tgv fusietrajecten - Goedkeuring

2024_GR_00020 - Interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' - uitstap Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025 tgv fusietrajecten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 12/11/2019 keurde de gemeenteraad de oprichting en de statuten van de interlokale vereniging 'IGS Omgeving Haspengouw' goed.

Het 'IGS Omgeving Haspengouw' is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen met als doel de samenwerking tussen deze deelnemende gemeenten te faciliteren en te regelen met betrekking tot taken die onder het beleidsdomein ‘omgeving’ vervat zitten, in eerste instantie de organisatie van een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (i-gecoro).

Borgloon en Kortessem zitten momenteel in een fusietraject met respectievelijk Tongeren en Hasselt.

Zij zullen dan ook vanaf 1/1/2025 beroep doen op de gecoro van deze gemeenten.

Argumentatie

De statuten van de IGS voorzien geen vaste eindtermijn. Artikel 5 voorziet een opzegmogelijkheid uiterlijk op 1 maart van elk nieuw werkingsjaar, maar met onmiddellijke ingang. Hierdoor zouden Borgloon en Kortessem in de periode van maart tot december 2024 geen gecoro hebben, wat niet wenselijk is.

Bijgevolg wordt aan de raad voorgesteld akkoord te gaan met de uitstap van Borgloon en Kortessem vanaf 1/1/2025, in plaats van met onmiddellijke ingang.

Zo kunnen zij tot 31/12/2024 deel blijven uitmaken van de IGS en de i-gecoro en blijft 2024 een volledig werkingsjaar met alle besturen.

De overige besturen (Gingelom, Heers en Wellen) zullen in de nieuwe legislatuur de werking evalueren. Indien gewenst kan dan nog steeds via artikel 5 van de statuten de beslissing genomen worden om vanaf 2025 uit te stappen uit de IGS en bijgevolg ook terug zelf een gecoro te organiseren.

De samenstelling van de i-gecoro blijft ongewijzigd en in werking tot een nieuwe i-gecoro is samengesteld of tot dat beslist wordt de i-gecoro op te heffen.

Juridische grond

De oprichting en de statuten van de IGS Omgeving Haspengouw.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeenten Borgloon en Kortessem voor het volledige werkingsjaar 2024, t.e.m. 31/12/2024, blijven deelnemen aan de 'IGS Omgeving Haspengouw' en aan de i-gecoro.

Vanaf 1/1/2025 zullen zij ten gevolge van nakende fusies niet meer deelnemen aan dit samenwerkingsverband.