Terug
Gepubliceerd op 25/01/2024

2023_GR_00162 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Johan Missotten, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00162 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Aanwezig

Carina Volont, Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Dieter Janssen, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 18
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Evi Lennertz, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00162 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring 2023_GR_00162 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2022 wordt opgeheven.

Argumentatie

Het afleveren van allerlei administratieve stukken brengt voor de gemeente zware lasten met zich mee en het is daartoe aangewezen hiervoor een gematigde retributie in te vorderen.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

De Wet van 25 november 2018 houdende diverse bepalingen met betrekking tot het Rijksregister en de bevolkingsregisters.

De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.

Na de modernisering van de elektronische kaarten voor vreemdelingen van twaalf jaar en ouder dienen de verblijfstitels en -documenten die momenteel worden afgegeven aan vreemdelingen onder de twaalf jaar, te worden gemoderniseerd.

Het Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

De artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.

Artikel 2 van het Ministerieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.

Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

Artikel II.29, tweede lid van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Artikel 8 van de Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers.

Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C.

Het Ministerieel Besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.

Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (B.S. van 8 november 2019).

Het Ministerieel Besluit van 6 oktober 2021 betreffende de modernisering van de verblijfstitels afgegeven aan de onderdanen van derde landen en aan de familieleden van een burger van de Europese Unie.

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

De Omzendbrief van 6 november 2023 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2024.

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2022 betreffende de retributie voor afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven. 

Artikel 2

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een retributie geheven voor de afgifte van administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

 

NORMALE PROCEDURE

 

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°

  € 19,10 + € 3 = € 22,10

  Sociaal tarief: € 11,05 

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°

  € 7,70

Elektronisch identiteitsdocument voor vreemdelingen onder de 12 jaar; EU-kaart, EU+-kaart,  F-kaart , F+-kaart en de M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf)
  € 7,70
Elektronisch identiteitsdocument voor vreemdelingen onder de 12 jaar; A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en de L-kaart (EU-langdurige ingezetene)  € 10,70

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l)

 

  € 19,10 + € 3 = € 22,10

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) ,m) en n)

 

  € 19,60 + € 3 = € 22,60

SPOEDPROCEDURE MET GECENTRALISEERDE LEVERING VAN DE KAART EN PIN/PUK BIJ DE ALGEMENE DIRECTIE INSTELLINGEN EN BEVOLKING VAN DE FOD BINNENLANDSE ZAKEN

 

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°

 € 153,30 + € 5 = € 158,30

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°

  € 141,90 + € 5 = € 146,90

SPOEDPROCEDURE MET LEVERING VAN DE KAART EN DE PIN/PUK OP DE GEMEENTEN  
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° 
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

  € 116,40 + € 5 = € 121,40

 

  € 116,40 + € 50 = € 166,40

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

 € 105 + € 5 = € 110

 

  € 105 + € 50 = € 155

Elektronisch identiteitsdocument voor vreemdelingen onder de 12 jaar; EU-kaart, EU+-kaart,  F-kaart , F+-kaart en de M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf)

Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente
 € 105 + € 5 = € 110


 € 105 + € 50 = € 155 
Elektronisch identiteitsdocument voor vreemdelingen onder de 12 jaar; A-kaart (beperkt verblijf), B-kaart (onbeperkt verblijf), K-kaart (gevestigde vreemdeling) en de L-kaart (EU-langdurige ingezetene)

Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan
de oproeping door de gemeente

 € 116,40 + €5 = € 121,40


 € 116,40 + € 50 = € 166,40
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l)
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

   € 116,40 + € 5 = € 121,40

 

  € 116,40 + € 50 = € 166,40


Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n)
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

 € 116,40 + € 5 = € 121,40


 € 116,40 + € 50 = € 166,40


Artikel 4

De vergoeding voor de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken is gekoppeld aan de schommelingen van de gezondheidsindex en wordt automatisch aangepast.

De aangerekende kostprijs voor het afleveren van een identiteitskaart wordt gehalveerd wanneer de aanvraag gebeurt door personen die genieten van een leefloon van het OCMW en door studenten voor wie een studiebeurs wordt bekomen. Een attest van het OCMW dient te worden bijgebracht of een bewijs van het bekomen van een studiebeurs. De halvering van de kostprijs is niet van toepassing bij dringende en zeer dringende procedures.

Artikel 5

Voor de attesten van immatriculatie, afgeleverd in uitvoering van het K.B. van 29 juli 1985: € 5,00.

Artikel 6

Voor de huwelijksboekjes :

  • € 13,00 voor het huwelijksboekje
  • € 7,50 omvattende de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift

Artikel 7

Voor de paspoorten :

  • gewone procedure +18 jarigen (32 blz.), voor Belgen: € 65,00 + € 12,50 (gemeentebelasting) = € 77,50
  • gewone procedure +18 jarigen (32 blz.), voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 61,00 + € 16,50 (gemeentebelasting) = € 77,50
  • gewone procedure -18 jarigen (32 blz.) voor Belgen: € 35,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 45,00
  • gewone procedure -18 jarigen (32 blz.) voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 41,00 + € 4,00 (gemeentebelasting) = € 45,00
  • dringende procedure + 18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen: € 240,00 + € 12,50 (gemeentebelasting) = € 252,50
  • dringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 230,00 + € 22,50 (gemeentebelasting) = € 252,50
  • dringende procedure -18 jarigen voor Belgen, vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 210,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 220,00
  • superdringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen: € 300,00 + € 20,00 (gemeentebelasting) = € 320,00
  • superdringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor vluchtelingen en staatlozen: € 290,00 + € 30,00 (gemeentebelasting) = € 320,00
  • superdringende procedure -18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen, vluchtelingen en staatlozen: € 270,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 280,00

De prijs voor de superdringende procedure geldt voor de aanvragen gedaan bij de gemeente.

Artikel 8

  • Voor de rijbewijzen in bankkaartmodel (Mercuriusproject): € 20,00 + € 5,00 gemeentebelasting
  • Voor de voorlopige rijbewijzen bankkaartmodel (Mercuriusproject): € 20,00 + € 5,00 gemeentebelasting
  • Voor de internationale rijbewijzen: € 16,00 + € 4,00 gemeentebelasting

Artikel 9

  • Voornaamswijziging aangevraagd vanaf 1 augustus 2018 bij de ambtenaar van de burgerlijke stand door Belgen, erkende vluchtelingen en staatlozen: € 50,00
  • Voornaamswijziging aangevraagd vanaf 1 augustus 2018 bij de ambtenaar van de burgerlijke stand door transgenders: € 5,00

De retributie moet betaald worden bij aanvraag.

Artikel 10

Voor alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, wettigingen, voor eenvormig verklaarde afschriften, vergunningen, enz. waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd:

  • € 2,00 voor een enig exemplaar of voor het eerste exemplaar
  • € 1,50 voor het tweede exemplaar of ieder ander exemplaar dat samen met het eerste wordt afgeleverd

Artikel 11

Voor het recht op toegang met betrekking tot de gegevens die op de persoon die om inlichtingen verzoekt, betrekking hebben en die door het bestuur in een verwerking zijn opgenomen : € 2,50 per door de wet toegestane inzage.

Artikel 12

De retributie wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. Het bewijs van betaling wordt vastgesteld door het overhandigen aan de aanvrager van een kasticket of kwitantie. De personen die onderworpen zijn aan de retributie zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.

Artikel 13

Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 12 van toepassing is.

Artikel 14

Worden van de retributie vrijgesteld :

  • de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; die behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd
  • de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente
  • de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut
  • de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg 
  • de getuigschriften van goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding
  • geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de openbare busdiensten
  • afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen

Artikel 15

De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een K.B. of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 4 juli 1956 en de K.B.'s van 20 december 1972 en 12 november 1976.