De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Op grond van artikel 39 DLB moet er in iedere gemeente een deontologische commissie worden opgericht.
De deontologische code van de gemeenteraad en de OCMW-raad is van 2013 en is gedateerd.
De raad acht het opportuun om een nieuwe deontologische code aan te nemen naar aanleiding van de van de verplichte oprichting van een deontologische commissie.
Deze oprichting maakt deel uit van de nieuwe deontologische code. De nieuwe code is geïnspireerd op het voorbeeld dat werd uitgewerkt door de VVSG.
Iedere fractie moet vertegenwoordigd zijn in de commissie.
Artikel 39 DLB verplicht iedere gemeente tot het aannemen van een deontologische code en tot de oprichting van een deontologische commissie.
De gemeenteraad neemt de nieuwe deontologische code, zoals bijgevoegd, aan.
De nieuwe deontologische code treedt in werking op 1 september 2023. De bestaande deontologische code wordt opgegeheven.
Oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal.
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
De gemeente Heers is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
Op donderdag 12 oktober 2023 om 16 uur vindt de digitale buitengewone algemene vergadering van Cipal plaats.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 ("DLB") en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De huidige statuten van Cipal.
Artikel 427 van het DLB.
Keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De woning gelegen, Dreefstraat 21 in Mechelen-Bovelingen is afgebrand.
Het perceel rond de woning is niet afgesloten, hek links en rechts staat open, waardoor de woning toegankelijk is.
Dit is een onveilige situatie omwille van het risico op afvallende balken, materialen,...
Het volledige perceel is een gevaar voor de openbare veiligheid en gezondheid van de omwonenden.
Gezien het potentiële gevaar en de risico's voor de veiligheid en de gezondheid voor de omwonenden, is het opportuun om het betreden van dit perceel in zijn geheel te verbieden.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 133 en 135 NGW.
Artikel 134 NGW.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 27 juli 2023 waardoor het voor het publiek is verboden om het volledige perceel, inclusief de woning gelegen Dreefstraat 21, 3870 Heers, te betreden.
De jaarrekening 2022 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2022 werd op 22 maart 2023 door de kerkraad OLV Boodschap Klein-Gelmen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 2.210,63
- overschot investeringen € 10,69
- exploitatietoelage € 2.596.83
- investeringssubsidie € 5.745,20
Op 27 juni 2023 werd de jaarrekening 2022 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2022 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
De kerkraad OLV Boodschap Heks heeft een aantal boekhoudverrichtingen moeten doen om de kosten voor elektriciteit en gas recht te zetten na de opstelling van de jaarrekening 2022.
Hiervoor werd een budgetwijziging 1-2023 opgemaakt.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2023 van de kerkfabriek OLV Boodschap Heks wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 7.800
Deze beslissing over te maken aan de kerkfabriek OLV Boodschap Heks
De kerkraad Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon heeft de positieve z-waarde in de jaarrekening 2022 via een budgetwijziging overgeboekt.
Het overgedrgen bedrag zal voor toekomstige noodzakelijke investeringen gebruikt worden.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 3.007,80
Deze beslissing over te maken aan:
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Stefanus Batsheers werd op 21 juni 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Stefanus Batsheers.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 2.450 euro.
Er wordt een investeringssubsidie van 20.000 euro voorzien voor dringende herstellingswerken.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Stefanus Batsheers
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers werd op 21 juni 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 17.499,52 euro.
Investeringssubsidie voor werken aan het orgel bedraagt 14.269,47 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Heers
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks werd op 11 augustus 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 7.800 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Heks
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal werd op 21 juni 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 0 euro
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen werd op 21 juni 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 13.100,00 euro.
Er wordt een investeringstoelage voor dringende restauratiewerken voorzien van 10.000 euro
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven werd op 11 augustus 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 3.000 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers werd op 21 juni 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 0 euro.
Er is een investeringstoelage van 10.000 euro voorzien voor dringende herstellingswerken.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers
Het budget 2024 moet aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd worden.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon werd op 11 augustus 2023 door het Centraal Kerkbestuur ingediend.
Het advies van het Bisdom.
De goedgekeurde afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Heers.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon.
De exploitatietoelage voor 2024 bedraagt 1.967,59 euro.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het bisdom Hasselt
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon
Het college keurde in zitting van 30 november 2020, de subsidieaanvraag opgemaakt door Land en Water, voor het uitvoeren het uitvoeren van kleinschalige erosiebestrijdingswerken in de Dikke Weyestraat 2.0, goed.
De Gemeenteraad heeft het besluit van het College bekrachtigd op 25 januari 2021.
De erosiewerken aan de Dikke Weyestraat zijn succesvol. Een deel van het project bestaat in een recht van opstal op een perceel van 1.245,62m².
Hiertoe werd een overeenkomst afgesloten met een landbouwer. Deze overeenkomst moet bekrachtigd worden door de gemeenteraad en er moet een notariële akte worden opgesteld.
Er moest ook nog een prekadastratie gebeuren; de ingenomen ruimte voor erosiewerken wordt als apart kadasterperceel geregistreerd. Deze prekadastratie is inmiddels gebeurd. (cf. opmetingsplan) Op grond van de prekadastratie en de voorlopige overeenkomst kan er een notariële akte worden opgesteld.
Daarna kan de uitbetaling van de subsidie aangevraagd worden.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 11°
Regelgeving met betrekking tot de subsidiëring van erosiebestrijding.
De overeenkomst met betrekking tot het recht van opstal in het kader van kleinschalige erosiebestrijdingswerken in de Dikke Weyestraat 2.0, wordt bekrachtigd.
Er wordt een notariële akte opgesteld.
De uitbetaling van de subsidies wordt aangevraagd.
In het kader van de strijd tegen de frequente water- en modderoverlast ter hoogte van de Vredestraat-Steenweg wordt door de gemeente een stuk grond aangekocht en worden er vervolgens erosiewerken (o.a. aanleg erosiedam, erosiepoel,….) uitgevoerd. De totale investeringskost (zowel aankoop grond als werken) is subsidieerbaar via het Vlaamse Gewest (75%) en de provincie (15%).
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 26 juni 2023, de subsidieaanvraag opgemaakt door De Watering van Sint-Truiden, Breendonkstraat 3 te 3800 Sint-Truiden, voor het uitvoeren van erosiewerken aan de Vredestraat-Steenweg, goed.
Dit gebeurde omdat de subsidieaanvraag tegen ten laatste eind juni (2023) moest ingediend worden bij de Vlaamse overheid voor het bekomen van een subsidie i.k.v. het erosiebesluit.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2023, betreffende de goedkeuring van de subsidieaanvraag, opgemaakt door De Watering van Sint-Truiden, Breendonkstraat 3 te 3800 Sint-Truiden, voor het uitvoeren van erosiewerken aan de Vredestraat-Steenweg, wordt eenparig bekrachtigd.
De gemeente Heers vraagt voor dit project de maximale gewestelijke en provinciale subsidies aan.
De gemeenteraad keurt de raming van de werken goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 19 april 2022 de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Fluvius voor het project: R006292 Kleinveldjestraat goed.
Er dient riolering te worden aangelegd om de nieuwbouwwoningen, die in deze straat zijn gehuisvest en worden gebouwd, hierop te kunnen aansluiten. Tot op heden is hier niets van riolering voorzien, vandaar deze totstandkoming.
Op 04 mei 2017 werd, door de raad van bestuur van Infrax (nu Fluvius genoemd), de studieopdracht aangaande riolering en wegenis voor kleine netuitbreidingen gedeeltelijk toegekend aan Geotec. Perceel 2 en 3 (Zuid-Limburg en Noord-Oost Limburg) werden geplaatst bij Geotec. Geotec is aangesteld voor het ontwerp en de opvolging.
Bovengenoemde opdracht betreft een kleine netuitbreiding riolering.
Perceel 2 werd door Fluvius op 26 juni 2020 gegund aan de firma Hermans en Co NV, Nijverheidslaan 116 te 3620 Lanaken. Dit in kader van de kleine netuitbreidingen riolering. De firma Hermans en Co NV zal zorgen voor de uitvoer van de kleine netuitbreiding riolering.
Hiervoor werd er een raming opgesteld door het studiebureau Geotec.
De raming werd voor het gemeentebestuur opgesplitst in twee delen:
-Het eerste deel betreft de werken ten laste van Fluvius met 75% tussenkomst van de gemeente via het rioleringsfonds waardoor het deel t.l.v. het bestuur geraamd wordt op € 88.606,06 excl. btw. Dit krediet moet het bestuur niet zelf voorzien aangezien dit verloopt via het rioleringsfonds.
-Het tweede deel betreft de werken die volledig (100%) ten laste van het bestuur zijn, deze kennen een ramingsbedrag van € 49.484,79 excl. btw of € 59.876,60 incl. 21% btw. Hiervoor moet het nodige krediet door het bestuur voorzien worden.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 19 juni 2023 de raming goed.
De firma Hermans en Co NV heeft in tussentijd de prijszetting voor deze knuit opgesteld.
De uitvoering staat ingepland vanaf eind augustus (net na riool + HA + glijbekisting in de Kraanstraat).
Hetgeen er voor de gemeente Heers voorzien moet worden werd opgesplitst in twee delen:
-Hoofdstuk 2 betreft de werken ten laste van Fluvius met 75% tussenkomst van de gemeente (€ 113.457,91 x 75% = € 85.093,43, niet btw-plichtig). Het bestuur wenst dit echter te financieren via het rioleringsfonds;
-Hoofdstuk 3 betreft de werken die volledig (100%) ten laste van het bestuur zijn, deze kennen een bedrag van € 55.105,61 excl. btw of € 66.677,79 incl. 21% btw. Hiervoor moet het nodige krediet door het bestuur voorzien worden.
Er wordt gevraagd aan het bestuur om het gemeentelijk aandeel goed te keuren, alsook om de nodige middelen te voorzien.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de door Hermans en Co opgestelde uitvoeringsmeetstaat.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk aandeel in het project "R006292 Kleinveldjestraat netuitbreiding (GT-220310-61 KNUIT Heers)" goed.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het feit dat de tussenkomst van de gemeente in hoofdstuk 2 van deze werken bekostigt zal worden via het rioleringsfonds.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het feit dat er in kader van de financiering van de werken van hoofdstuk 3, € 6.801,19 intern verschoven zal worden van de MJP000767 (Aquafinprojecten en Fluviusprojecten 20.545 en 20.545V Vechmaal en 21.894 Optimalisatie Opheers...) naar de MJP000970 (Fluvius R006292 Kleinveldjestraat netuitbreiding).
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan Fluvius.
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de financiële dienst.
Vanaf september zal het gehele sportcentrum Heers, Raes van Heerslaan 2 in Heers, volledig operationeel zijn.
Voor de organisatie van de sportactiviteiten worden er bepaalde richtlijnen en tarieven in een reglement vastgelegd.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement en de tarieven voor het sportcentrum Heers goed.
Het reglement gaat in voege vanaf 1 september 2023.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financiële dienst en aan de uitbater van de sporthal.
De cultuurraad van Heers werd opgericht op 24 februari 1981.
Het reglement voor de subsidiëring van het plaatselijk sociaal-cultureel werk werd reeds een aantal keren geactualiseerd en een laatste keer op 25 mei 2015.
Het is wenselijk dat artikel 4 § 2 van het reglement alsvolgt wordt aangepast (zie toevoeging vetgedrukte tekst):
De erkenning van een plaatselijke organisatie kan door het college ingetrokken worden indien de organisatie op drie opeenvolgende algemene vergaderingen van de cultuurraad niet aanwezig is of niet meer voldoet aan de bepalingen van de artikelen 6, 7 en 8 van dit reglement. De intrekking van de erkenning heeft het verlies van het recht op subsidies en andere toegestane voordelen tot gevolg.
De cultuurraad heeft op zijn algemene vergaderingen van 25 februari 2014 en 28 november 2019 deze aanpassingen besproken.
Het dagelijks bestuur van de cultuurraad geeft advies in het verslag van 15 mei 2023, punt 3, om artikel 4 § 2 van het reglement voor de subsidiëring van het plaatselijk sociaal-cultureel werk, aan te passen.
Artikel 4 § 2 van het reglement voor de subsidiëring van het plaatselijk sociaal-cultureel werk, goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 mei 2015, wordt aangepast (zie bijlage).
Een afschrift van het besluit wordt overgemaakt aan de heer Jos Vandebroek, voorzitter van de cultuurraad.
In de zitting van 26 oktober 2020 werden de statuten goedgekeurd.
De interlokale vereniging ‘LPHasp’ heeft tot doel de regionale samenwerking tussen de leden te organiseren, om door middel van schaalvergroting de doelmatigheid en de doeltreffendheid van preventie op het vlak van gezondheid in het werkgebied te vergroten en zo te streven naar een kwaliteitsverhoging van de geboden dienstverlening.
De werkingssubsidies voor de intergemeentelijke preventiewerking LP Hasp 2023 bedragen 4.193 euro. 193 euro meer dan geraamd.
De gemeenteraad keurt verschuiving van budget goed. Er wordt 193 euro overgezet van MJP000571, 2023/613350/03/0980 werkingskosten gezondheid naar MJP000674, 2023/649010/03/0980 subdsidies gezondheid.
Tussen 12 september 2023 en 12 oktober 2023 zal de gemeente Heers overstappen naar het vastgoedinformatieplatform (VIP) voor het afleveren van vastgoedinformatie (inclusief uittreksel vergunningen en plannenregister). BIV-makelaars en notarissen zullen hun aanvragen verplicht via deze nieuwe software moeten indienen en de gemeente zal dit via deze tool moeten afleveren.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat er een Besluit van de Vlaamse regering in de maak is om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).
Overwegende dat gemeenten samenwerken met Digitaal Vlaanderen/athumi[1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Heers de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het college stelt voor aan de gemeenteraad om het onder vermeld reglement 'retributie vastgoedinformatie' goed te keuren
RETRIBUTIEREGLEMENT VASTGOEDINFORMATIE
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi[1] wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Heers verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Heers doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Heers stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 1september 2023 wordt ten voordele van gemeente Heers een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Heers voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Heers bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Heers verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Heers bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Heers doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[2] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Heers, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Heers via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
[2] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Het OCMW van Tongeren vraagt om deze overdracht te realiseren.
Op het terrein zijn deze percelen niet apart zichtbaar (zijn reeds openbaar domein).
De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis overdracht door het OCMW van Tongeren naar het openbaar domein van de gemeente Heers van de percelen, gelegen te 3870 Heers (Vechmaal), Langstraat, kadastraal gekend 10de afdeling sectie C nrs. 501H en 499A.
Op het perceel dat aangekocht wordt zal er een bufferbekken worden aangelegd om zo het water en de modder afkomstig van de hoger gelegen velden te bufferen.
Het wachtbekken is noodzakelijk om de deelgemeente Opheers te beschermen tegen modder- en wateroverlast.
Het perceel is geschat door landmeter Tom Delbour (schattingsverslag als bijlage).
De verkoopbelofte is ondertekend (als bijlage).
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een gedeelte (63 a 50 ca) van een perceel grond, gelegen te 3870 Heers, Opheers, kadastraal gekend 3de afdeling sectie A nr. 106d aan de schattingsprijs van € 57.000.
In opdracht van de gemeente Heers werd het studiebureau Sweco Belgium aangesteld voor het opstellen van het ontwerp van de rooilijnplannen.
In de zitting van 29 november 2021 werd goedkeuring gehecht aan de offertes van Sweco Belgium voor het uitvoeren van het rooilijnenonderzoek in de Vechmaallaan en de Brugstraat.
Het college heeft alle maatregelen genomen voor de opmaak van de gemeentelijke rooilijnplannen en deze plannen die als bijlage bij dit besluit zijn toegevoegd bevatten alle noodzakelijke elementen zoals bepaald in het decreet houdende de gemeentewegen.
Het betreft onder vermelde plannen opgemaakt door Sweco met projectnummer 08870205, uitgave C, opgemaakt op 14/04/2023
- rooilijnplan Brugstraat - buurtweg 10, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (1/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 10, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (2/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 10 en 3, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (3/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 4, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (4/4)
In de gemeenteraadszitting van 26 juni 2023 werden de bijgevoegde rooilijnplannen voorlopig goedgekeurd. Het college van burgemeester en schepenen werd gevraagd een openbaar onderzoek te organiseren. Dit werd georganiseerd van 3 juli 2023 tot en met 2 augustus 2023.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ontvangen.
Er werden geen adviezen ontvangen.
Er wordt voorgesteld om het ontwerp van bijgevoegde gemeentelijke rooilijnplannen van de Brugstraat en Vechmaallaan definitief vast te stellen.
De verdere procedure, overeenkomstig het decreet gemeentewegen van september 2019 wordt gevolgd.
Decreet houdende de gemeentewegen van 03/05/2019
Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014
De gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling goed van de onder vermelde rooilijnplannen,
opgemaakt door Sweco met projectnummer 08870205, uitgave C, opgemaakt op 14/04/2023
- rooilijnplan Brugstraat - buurtweg 10, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (1/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 10, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (2/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 10 en 3, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (3/4)
- rooilijnplan Vechmaallaan - buurtweg 4, nieuwe rooilijn, te behouden rooilijn en af te schaffen rooilijn (4/4)
Tegen het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan overeenkomstig artikel 17, § 5, of tegen het besluit van de gemeenteraad tot opheffing van een gemeenteweg overeenkomstig artikel 21, § 5, kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering.
Het beroep schorst de uitvoering van de bestreden beslissing tot de dag na de datum van de beslissing in beroep.
Het beroep leidt tot de annulatie van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op rond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.
Verdere toelichting over de beroepsprocedure wordt toegelicht in het Decreet Gemeentewegen dd. 03.05.2019 art. 24, §1-5.
Het besluit wordt bekendgemaakt conform het Decreet Gemeentewegen dd.03.05.2019, art. 18 door:
Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Voor het uitvoeren van dit project dient er een nieuwe insteekweg aangelegd te worden. Hiervoor moet er een nieuwe straatnaam toegekend worden.
Op 3 mei 2023 werd er advies gevraagd aan de Heemkundige Kring Heers. Op 2 juni 2023 is er een voorstel binnen gekomen met nieuwe straatnamen. Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van7 augustus 2023 de voorkeur gegeven aan de nieuwe straatnaam "Cabaretstraat".
De gemeenteraad besluit hierbij om aan de insteekweg die aangelegd wordt op de hoek van de Heersestraat/Marionstraat waarvoor een omgevingsvergunning is afgeleverd voor het verkavelen van een perceel de naam "Cabaretstraat" te geven.
Met dit punt wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd van het tracé en wegenisontwerp en vaststelling waarborgen mbt aanvraag omgevingsvergunning - dossier 2023_3 / OMV2023026702 - een verkaveling voor 19 loten voor woningen met wegenisaanleg tussen Bovelingenstraat / Jan Odeurslaan / Burgemeestersstraat.
Dit betreft een 'zaak van de wegen' die deel uitmaakt van een aanvraag omgevingsvergunning. De zaak van de wegen moet behandeld worden vooraleer een besluit kan worden genomen over het de aangevraagde verkaveling. De 'Zaak van de wegen' beoordeelt hoe de wegenis is vorm gegeven bv. is de aankleding kwalitatief, is er voldoende groenvoorziening, is de gemeente bereid de oppervlakte bereid over te nemen in het openbaar domein en in te staan voor het toekomstig onderhoud?
Nadat een beslissing is genomen over de 'Zaak van de wegen' volgt een beoordeling van de goede ruimtelijke ordening van de aangevraagde verkaveling en kan er al dan niet overgegaan worden tot het afleveren van de omgevingsvergunning. Het niet behandelen van de 'Zaak van de wegen' zou een procedurefout zijn.
Gelet op de aanvraag ingediend door Danneels Projects, met adres te 2570 DUFFEL, A. Stockletlaan 195, tot het verkavelen van gronden een voor 19 loten voor woningen met wegenisaanleg tussen Bovelingenstraat / Jan Odeurslaan / Burgemeestersstraat, kadastraal gekend onder Heers, 11de afdeling, sectie B nr. 516w, 516v,483b;
De aanvraag situeert zich volgens het gewestplan ‘Sint-Truiden Tongeren’ (Koninklijk Besluit van 05/04/1977) in woongebied met landelijk karakter;
Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of gemeentelijke of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan;
Er wordt een omgevingsvergunning gevraagd voor een verkaveling met aanleg wegenis met het oog op de bouw van woningen.
De nieuw aan te leggen weg takt aan op de Jan Odeurslaan en met een voetgangersdoorgang op de Bovelingenstraat.
De omgevingsvergunning omvat de aanleg van de wegenis met de bedoeling deze over te laten aan de gemeente en op te nemen in het openbaar domein als een gemeenteweg.
Concreet is er voor deze aanvraag sprake van:
Het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg met groenstroken en parkeerstroken inclusief de nutsvoorzieningen;
De opname in het openbaar domein van een groene openbare ruimte met wadi
Gelet op het ontwerp en de raming van de uit te voeren infrastructuur (wegen, riolering, nutsvoorzieningen en groenaanleg);
Overwegende dat aan de verplichtingen inzake de aanleg van nutsleidingen moet voldaan worden;
Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen ikv van de aanvraag omgevingsvergunning;
Overwegende dat de eigendom van de in de aanvraag aangegeven wegen en aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten zullen afgestaan worden aan de gemeente;
Overwegende dat het lot waarop deze grondafstand betrekking heeft lot 20 is met een oppervlakte van 37a 33cam² zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Bovelingenstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023026702.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41;
Gelet op het gewestplan Sint-Truiden Tongeren goedgekeurd bij KB op 05/04/1977;
Gelet op het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen, inzonderheid artikel 31 e.v.;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 47;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen, in het bijzonder artikelen 3 en 4 waarin een algemeen toetsingskader wordt aangehaald gebaseerd op volgende principes:
Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De bevoegdheid om het project ten aanzien van de ruimtelijke ordening te beoordelen, is uitsluitend toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de wegenis ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.
De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om (op basis van de vaste rechtspraak):
Te oordelen over de aanleg van nieuwe wegen, de tracéwijziging en de verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke wegen en moet het onvoorwaardelijk doen;
In dat oordeel niet alleen een aangepaste infrastructuur binnen de verkaveling zelf te betrekken, met nutsvoorzieningen zoals bv. wegen en de eigenlijke uitrusting ervan met o.m. as-verschuivingen, verkeersdrempels e.d. , voet- en fietspaden, aanplantingen, elektriciteit, gas, waterleiding, telefoon, tv-distributie, riolering en afwatering, maar eveneens een in die beoordeling aangepaste verkeerssituatie in de omgeving betrekt met, zo noodzakelijk, bijkomende aangepaste verkeersreglementen en gemeenschapsinfrastructuur;
Kwesties als groenbehoud, verkeersinfrastructuur, verkeersveiligheid, riool- en afvalvoorzieningen, elektriciteitsnetwerken, maatschappelijke infrastructuur enz. in rekening te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de aanvraag.
Enkel de gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijzigingen en aanpassingen aan gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich in haar beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De aanleg van de nieuwe wegenis zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2023/003 OMV2023026702, ingediend door Danneels Projects, vertegenwoordigd door dhr. Mathieu Descamps, met als adres A. Stocletlaan 195 te 2570 Duffel, voor het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op het realiseren van 19 loten voor woningen, wordt goedgekeurd.
Het tracé van de wegenis en de rooilijn, met name de ligging en de breedte zoals aangegeven en aangeduid op de bijgevoegde plannen zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2023/003 OMV2023026702,ingediend door Danneels Projects, vertegenwoordigd door dhr. Mathieu Descamps, met als adres A. Stocletlaan 195 te 2570 Duff, voor het verkavelen en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op 19 loten voor woningen, in het bijzonder mbt lot 20 van 3733m² zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Bovelingenstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023026702 wordt goedgekeurd. De plannen maken integraal deel uit van dit besluit.
De verkavelaars zullen de kosten dragen voor het uitvoeren van de volledige wegenuitrusting, met inbegrip van alle nutsvoorzieningen:
en de verkavelaars zullen de gronden waarop de openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen die zullen worden aangelegd kosteloos overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Heers vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering van de werken.
Het college van burgemeester en schepenen zal volgende voorwaarden in de omgevingsvergunning opnemen en aan de vergunninghouder willen opleggen:
Het college van burgemeester en schepenen zal volgende voorwaarden in de omgevingsvergunning opnemen en aan de vergunninghouder willen opleggen:
1. De op de plannen aangeduide openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen, evenals de gronden waarop ze worden aangelegd worden vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente Heers, kosteloos overgedragen en afgestaan aan de gemeente Heers.
2. De lasten die worden opgelegd door de nutsmaatschappijen moet worden nageleefd. (Fluvius, de watergroep e.a.)
3. Borgbepaling:
o Om de uitvoering van de in de vergunning opgelegde lasten te verzekeren, zal de vergunninghouder een financiële waarborg dienen te voorzien. Hiertoe zal de vergunninghouder eerst een overeenkomstige bankgarantie moeten neerleggen voorafgaand aan de aanvang van de uitvoering van de omgevingsvergunning, de hierin stedenbouwkundig vergunde werkzaamheden en voorafgaand aan het bouwproject indien dit voorafgaand de wegwerkzaamheden wordt uitgevoerd.
o Als waarborgen worden gesteld voor in de vergunning opgelegde lasten met betrekking tot:
de aanleg en inrichting van de wegenis en riolering;
het ereloon voor studiebureau, ontwerper en veiligheidscoördinator op basis van de overeenkomsten, alsook alle overige kosten zoals voorzien in de opdracht (waaronder grondonderzoek, door de gemeente opgelegde laboratoriumproeven of andere door derden uit te voeren controles op de te gebruiken of te verwerken materialen)
de aanleg, inrichting en het 3-jarig onderhoud (tot aan definitieve oplevering) van het openbaar groen;
alle kosten verbonden aan het authentiseren van de eigendomsoverdracht, hierbij inbegrepen, niet limitatief, notariskosten, kosten voor het bekomen van een recent bodemattest, kosten van opmeting, …
de kosten verbonden aan de diverse nutsvoorzieningen.
o Het bedrag van de waarborg is gelijk aan het bedrag van de vermoedelijke kostprijs, incl. btw, van bovenvermelde werken/lasten zoals die blijkt uit de prijsofferte(s), welke ter goedkeuring is (zijn) voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
o De door de nutsmaatschappijen opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost voldaan is. Indien kan aangetoond worden dat reeds deels aan de geraamde kosten voldaan is, is het bedrag van de waarborg wat betreft de nutsvoorzieningen, gelijk aan het verschil van de door de nutsmaatschappijen geraamde kostprijs en het aan de nutsmaatschappijen reeds betaalde voorschot.
o De bankwaarborg wordt aangezuiverd, al naar gelang het geval, indien het toegewezen gunningsbedrag hoger of lager ligt dan het goedgekeurde ramingsbedrag en dit ten bedrage van het verschil tussen de goedgekeurde raming en het toegewezen gunningsbedrag. Bij verzoek tot vaststelling van de bankwaarborg op basis van de goedgekeurde gedetailleerde raming, dient de vergunninghouder reeds schriftelijk te verklaren dat deze bankwaarborg indien nodig zal worden verhoogd op het moment dat het definitieve gunningsbedrag gekend is.
o Het bedrag van de bankwaarborg van de vergunninghouder wordt vastgesteld door de gemeente, binnen de vijfenveertig (45) kalenderdagen na goedkeuring van de gedetailleerde raming. De aanzuivering van de borg dient te gebeuren ten laatste dertig (30) kalenderdagen vóór aanvang van de werken. De vergunninghouder bezorgt de gemeente het bewijs van borgstelling.
o Er kan niet tot aanvang van de werken worden overgegaan zolang deze bankwaarborg niet wordt gesteld.
o Bij de bankwaarborg dient expliciet vermeld: “Deze bankwaarborg is geldig tot de akte van kosteloze overdracht naar het openbaar domein van de gemeente Heers wordt verleden, die pas kan plaatsvinden na de definitieve oplevering van de afwerking van de werken. De bankwaarborg wordt op eerste verzoek aan de gemeente overgemaakt, wanneer de instelling een verzoek daartoe ontvangt van de gemeente.”
o Bij vertraging of niet-uitvoering van de verbintenissen (lasten) binnen de gestelde termijn van 15 kalenderdagen wordt opgelegd om alsnog tot uitvoering of herstel over te gaan. Indien de vergunninghouder nog steeds in gebreke blijft, heeft de gemeente het recht om zich ambtshalve in de plaats van de vergunninghouder te stellen voor de (verdere) uitvoering, de voltooiing of de herstelling van de in de omgevingsvergunning voor het project opgelegde verbintenissen (lasten), en dit op kosten en risico van de vergunninghouder. De bankwaarborg kan daartoe op eerste verzoek van de gemeente worden aangewend. Volgende termijnen worden daarbij in acht genomen:
wanneer de werken reeds zes (6) maanden stil liggen;
wanneer de voltooiingstermijn zoals beschreven in het goedgekeurde lastenboek reeds meer dan twaalf (12) maanden overschreden is;
wanneer de geconstateerde gebreken bij het proces-verbaal van de voorlopige oplevering niet werden verholpen binnen de daartoe gestelde termijnen;
wanneer de geconstateerde gebreken/beschadiging aan het toekomstig openbaar domein niet werden verholpen binnen de vijftien (15) kalenderdagen na de vaststelling (via officiële ingebrekestelling).
o Bij hoogdringende noodzakelijke herstellingen, die zonder herstelling tot (verdere) schade of (openbare) onveiligheid zouden kunnen leiden, dient onmiddellijk en zonder uitstel tot herstelling te worden overgegaan en kunnen de herstellingswerken onmiddellijk ambtshalve zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling op kosten en risico van de vergunninghouder/aannemer worden uitgevoerd. Ook in dit geval kan bestuursdwang worden toegepast.
3. Vrijgave borg:
o De waarborg wordt tot 50% vrijgegeven na goedkeuring van de voorlopige oplevering door het college van burgemeester en schepenen. Hiertoe zal de vergunninghouder, na de voorlopige oplevering, een voorlopige eindafrekening tussen de vergunninghouder en de aannemer overmaken aan de gemeente, samen met de overeenkomstige betaalbewijzen.
o Voor de resterende 50% zal de gemeente de bankwaarborg opheffen na de goedkeuring van de definitieve oplevering door de gemeenteraad en na de aflevering van de ten hypotheekkantore overgeschreven authentieke akte betreffende de eigendomsoverdracht, op voorwaarde dat de vergunninghouder de eindafrekening en de betalingsbewijzen voorlegt van de kosten die zijn gemaakt in verband met de eigendomsoverdracht.
o De waarborg voor de aanleg van de nutsleidingen worden volledig vrijgegeven na bevestiging door de nutsmaatschappijen van de betaling van het saldo van de geraamde kostprijs.
4. Voorlopige (VO) en definitieve oplevering (DO):
o De VO en DO gebeuren telkens voor het dossier in zijn geheel.
o Na de VO volgt nog geen eigendomsoverdracht van het publiek toegankelijk domein. Vanaf de VO wordt het toekomstig openbaar domein in gebruik genomen als privaat terrein met openbaar karakter.
o De DO vindt ten vroegste 3 jaar na goedkeuring VO plaats. Voorwaarde hierbij is dat aan alle bepalingen van het goedgekeurde lastenboek is voldaan, dat aan alle opmerkingen van het proces-verbaal van voorlopige oplevering is voldaan.
o De VO en DO worden georganiseerd op initiatief van de vergunninghouder en gebeuren in aanwezigheid van diensthoofd technische dient van de gemeente Heers.
o Bij de voorlopige oplevering wordt een heel as-built dossier, GRB gekeurd, afgeleverd aan het gemeentebestuur.
Niemand mag een in deze verkaveling begrepen perceel verkopen, of verhuren voor meer dan negen jaar, een erfpacht of een opstalrecht vestigen of één van deze overdrachtsvormen aanbieden, zelfs onder opschortende voorwaarden, dan nadat de aanvrager de voorgeschreven werken en lasten uitgevoerd heeft of de financiële waarborgen voor nutsvoorzieningen, zoals hierboven bepaald, ervan verschaft heeft. De vervulling van deze formaliteit wordt geconstateerd door een bewijs dat door het college van burgemeester en schepenen afgegeven is en bij ter post aangetekende brief aan de verkavelaar medegedeeld wordt.
De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden wordt geschorst zolang de gemeente niet in het bezit is van de nodige waarborgen en betalingen, of de nodige akkoorden al naargelang de voorwaarden opgelegd door de maatschappijen.
Alle werken dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met de goedgekeurde plannen en onder toezicht van de technische dienst van de gemeente Heers.
De op de aanvraag aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, worden door de aanvrager vrij en onbelast en zonder kosten, aan de gemeente afgestaan. Het betreft lot 20 van 3733m² zoals aangeduid op het plan ‘Verkaveling Bovelingenstraat - Rooilijnplan’ van 30/09/2022 (dossiernr. GT-210400-62) opgemaakt door Ing. Peter Gijsen van Geotec met adres te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2023026702 .
Op het terrein van het Administratief Centrum zal de Watergroep een hydrofoor bouwen.
Voor het deel van het terrein waar de hydrofoor komt zal de gemeente een opstalrecht overeenkomen met de Watergroep.
Er werd een omgevingsvergunning afgeleverd op 7 november 2022 met nummer 2022_00088.
Het ontwerp werd reeds vergund en de overeenkomst werd nagezien en aangepast aan de opmerkingen van de gemeentelijke administratie.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst gehecht aan dit besluit alsook de in de overeenkomst vermelde bijlage 1 goed.