De gemeenteraad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Sinds maart 2021 is het gebruik van bodycams toegelaten door agenten van de lokale politie van de zone kanton Borgloon.
Nu vraagt men om ook agenten van andere politiezones toe te laten een bodycam te dragen wanneer zij optreden binnen deze zone.
De politiezone wenst de leden van haar operationeel kader uit te rusten met bodycams;
De politiezone wenst met het gebruik van deze camera's de volgende doelstellingen te bereiken:
Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat;
In het samenwerkingsprotocol Haspengouw is er onderlinge steun en bijstand op het terrein in het kader van noodhulp voorzien tussen de politiezones Sint-Truiden / Gingelom / Nieuwerkerken, Tongeren / Herstappe en kanton Borgloon;
In het kader van ernstige en onverwachte gebeurtenissen op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon, waarbij er mogelijks onmiddellijk gevaar is voor personen en de eigen middelen van de politiezone ontoereikend blijken, kan bijstand van een andere politiedienst gevorderd worden op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon;
De toestemmingsaanvraag moet het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan preciseren;
De camera's zullen van het type "mobiele camera's" zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:
De politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Deze aanvraag houdt dus rekening houdt met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse gevalideerd;
De wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens;
De door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan;
De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht;
Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:
De in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.
Na de eerste bewaarmaand, wordt de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings;
De politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie;
Deze verwerking is onderworpen aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie;
De bevolking krijgt kennis van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur;
De toelating tot gebruik wordt door de korpschef van de politiezone ter kennis gebracht aan de procureur des Konings;
Het gebruik van deze mobiele camera's wordt enkel op zichtbare wijze toegestaan;
De met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten;
Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone;
Richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;
Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
De artikelen 25/1 en volgende van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt;
Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) en bij uitbreiding de gehele geïntegreerde politie wordt de toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder "DLB).
De gemeente Heers is lid bij Limburg.net.
De raad van bestuur van Limburg.net nam op 27 april 2022 de beslissing tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 22 juni 2022 om 18.30 uur in de kantoren van Biostoom, Industrieweg 170, Beringen.
De raad van bestuur van Limburg.net nam op 27 april 2022 de beslissing tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 22 juni 2021 met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering van 15 december 2021
2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3. Jaarrekening en jaarverslag per 31 december 2021
4. Activiteitenverslag 2021
5. Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6. Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
7. Ontslag en benoeming bestuurder en adviserend bestuurder raad van bestuur (art. 20 statuten)
8. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 statuten)
9. Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
De statuten van Limburg.net (verder "de Statuten").
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 22 juni 2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Op donderdag 23 juni 2022 vindt de buitengewone algemene vergadering van IGL plaats in de polyvalente zaal van het activiteitencentrum IGL - Ter Heide, Kruisstraat zn, Zonhoven.
De gemeente Heers is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief van 18 maart 2022 voor de buitengewone algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 23 juni 2022 om 18.00 uur bevat de volgende agendapunten:
Zie de verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022 van de Algemene Vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022 van IGL wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan:
- de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg, Klotstraat 125, 3600 Genk
- mevrouw Sonia Houbar, Bekstraat 32, 3870 Heers
- mevrouw Carina Volont, Schildstraat 25, 3870 Heers.
Op donderdag 23 juni 2022 vindt de gewone algemene vergadering van IGL plaats in de polyvalente zaal van het activiteitencentrum IGL - Ter Heide, Kruisstraat zn, Zonhoven.
De gemeente Heers is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief van 5 mei 2022 voor de gewone algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 23 juni 2022 om 18.00 uur bevat de volgende agendapunten:
Zie de verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone algemene vergadering van 23 juni 2022 van de Algemene Vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur
De agenda van de gewone algemene vergadering van 23 juni 2022 van IGL wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan:
- de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg, Klotstraat 125, 3600 Genk
- mevrouw Sonia Houbar, Bekstraat 32, 3870 Heers
- mevrouw Carina Volont, Schildstraat 25, 3870 Heers.
De gemeente en het OCMW maken een gezamenlijke jaarrekening op volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).
Het ontwerp van de jaarrekening 2021 werd op 13 mei 2022 digitaal aan de raadsleden bezorgd.
Het gedeelte OCMW uit de jaarrekening 2021 werd door de OCMW-raad vastgesteld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Art. 249 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun beleidsrapport delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 - deel OCMW - goed.
De rekening 2021 met bijhorende documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.
Het afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de jaarrekening 2021 verzonden worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijke toezicht.
De gemeente en het OCMW maken een gezamenlijke jaarrekening op volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC).
Het ontwerp van de jaarrekening 2021 werd op 13 mei 2022 digitaal aan de raadsleden bezorgd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Art. 249 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun beleidsrapport delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 vast voor het gedeelte van de gemeente.
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 9 februari 2022 door de kerkraad Sint-Stefanus Batsheers als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 4.268,55
- overschot investeringen € 2.053,58
- exploitatietoelage € 2.000
Op 25 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
De goedgekeurde afprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur Heers en de gemeente Heers.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Stefanus Batsheers, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Stefanus Batsheers
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 26 januari 2022 door de kerkraad Drie Moren Gutschoven als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 5.489,81
- tekort investeringen € -1,59
- exploitatietoelage € 842,84
Op 25 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Drie Moren Gutschoven, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Drie Moren Gutschoven
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 18 januari 2022 door de kerkraad Sint-Martinus Heers als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 21.136,16
- tekort investeringen € -7.722,19
- exploitatietoelage € 17.496,18
- investeringssubsidie € 13.853,14
Op 9 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Heers
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 17 maart 2022 door de kerkraad OLV Boodschap Klein-Gelmen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 2.478,67
- overschot investeringen € 10,69
- exploitatietoelage € 943,09
- investeringssubsidie € 5.536,21
Op 25 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 24 februari 2022 door de kerkraad Sint-Anna Mechelen-Bovelingen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 9.631,47
- overschot investeringen € 24.994,38
- exploitatietoelage € 13.100,00
Op 9 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 14 april 2022 door de kerkraad Sint-Martinus Mettekoven als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 8.659,77
- overschot investeringen € 0
- exploitatietoelage € 3.000
Op 13 mei 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 9 februari 2022 door de kerkraad Sint-Lambertus Opheers als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 23.011,82
- overschot investeringen € 92.303,95
- exploitatietoelage € 0
Op 9 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Opheers
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 22 maart 2022 door de kerkraad Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 10.273,66
- overschot investeringen € 11.200,08
- exploitatietoelage € 3.199,62
Op 9 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 8 maart 2022 door de kerkraad Sint-Martinus Vechmaal als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 43.682,28
- overschot investeringen € 0
- exploitatietoelage € 0
Op 13 mei 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
De jaarrekening 2021 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2021 werd op 24 maart 2022 door de kerkraad OLV Tenhemelopneming Veulen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 39.075,51
- overschot investeringen € 800
- exploitatietoelage € 14.700,00
Op 9 april 2022 werd de jaarrekening 2021 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Veulen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Veulen
Het nog te betalen ereloon voor de werken aan dak- en torenstructuur en klokkenstoel bedraagt € 1.089.
Het ereloon voor de opvolging restauratiedossier orgel kerk Heers bedraagt € 8.947,04
De kerkraad Sint-Martinus Heers heeft het investeringskrediet voor deze uitgaven aangepast in budgetwijziging 1-2022.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 12.575,58
Er wordt een investeringssubsidie van € 10.036,04 gevraagd voor deze werken.
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martunus Heers
Voor de herstellingen aan dak- en torenstructuur en klokkenstoel werd DFM Architecten aangesteld, factuur te betalen ereloon € 1.089,00 incl. btw.
Het restauratiedossier orgel kerk Heers wordt door ontwerper SPECTRUM Collectief opgevolgd, factuur te betalen ereloon € 8.947,04 incl. btw.
Het advies van 10/05/2022 van het CKB.
Aan de kerkfabriek Sint-Martinus Heers een investeringssubsidie toe te kennen van € 10.036,04 voor erloon (€ 1.089,00) werken aan dak- en torenstructuur en klokkenstoel en
ereloon (€ 8.947,04) voor opvolging restauratiedossier orgel kerk Heers.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan:
- kerkfabriek Sint-Martinus Heers
- het CKB
De kerkraad OLV Boodschap Klein-Gelmen heeft het investeringskrediet voor het uitnemen en restaureren van 10 glas-in-lood panelen in een budgetwijziging 1-2022 aangepast.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2022 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 2.596,83
De gevraagde investeringssubsidie van 10.000 € definitief te berekenen na ontvangst van de factuur.
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
Er zijn glas-in-lood panelen beschadigd in de kerk van Klein-Gelmen.
Er werd aangifte gedaan aan de verzekering, die hierin niet tussenkomt.
De aangevraagde offerte voor deze herstelling van Studio Artglas voor het bedrag van € 5.745,20
De kerkfabriek voorziet in haar budgetwijziging een krediet van € 10.000 (als ontvangst en uitgave) maar de subsidie wordt berekend op basis van de ingediende factuur.
Het advies van het CKB.
Aan de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen een investeringssubsidie toe te kennen voor herstelling van de glas-in-lood ramen, deze subsidie wordt berekend op basis van de ingediende factuur (raming der werken is € 5.745,20 - voorzien in budgetwijziging € 10.000).
Afschrift van deze beslissing over te maken aan:
- kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
- het CKB
De kerkraad Sint-Martinus Vechmaal heeft het investeringskrediet voor dakwerken in een budgetwijziging 1-2022 aangepast aan de recente cijfers.
Het overleg met het CKB.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 0.
De investeringssubsidie voor de dakwerken bedraagt € 106.859,89
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
Er zijn renovatiewerken nodig aan de daken van het schip van de Sint-Martinuskerk in Vechmaal.
De aanvraag van de kerkfabriek voor een investeringssubsidie van de gemeente voor het bedrag van € 106.859,89
Het advies van 30 maart 2022 van het CKB.
De vaste belofte van toelage van ABB van 9 februari 2021 voor het bedrag van € 82.679,21
De eigen middelen van de kerkfabriek € 122.491,67
Aan de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal een investeringssubsidie toe te kennen van 106.859,89 euro voor de renovatiewerken aan de daken van het schip.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan:
- kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
- het CKB
Om als "Open Kerk" ten dienste te staan voor de bezoekers (toerisme Heers) is het automatisch openen en sluiten van de kerkdeur en in het kader van de beveiliging nodig.
De opgevraagde offerte.
Het advies van 30 maart 2022 van het CKB.
Aan de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen een investeringssubsidie toe te kennen van max. 5.500 euro voor de uit te voeren werken automatisch openen en sluiten van de kerkdeur.
Deze subsidie zal evenredig met de ingediende factuur van de werken uitbetaald worden aan de kerkfabriek.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan:
- kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen
- het CKB
Aangezien de kerk van Veulen toeristisch kan bezocht worden zal het openen en sluiten van de deur automatisch ingesteld worden.
De kerkraad OLV Ten Hemelopneming Veulen heeft daarom krediet voorzien in een budgetwijziging 1-2022.
Deze wijziging moet aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd worden.
Deze budgetwijziging moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest.
De budgetwijziging 1-2022 van de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen wordt goedgekeurd.
De exploitatietoelage blijft ongewijzigd op € 14.700.
Er wordt een investeringssubsidie van €5.500 voorzien.
Deze beslissing over te maken aan:
- het centraal kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Ten Hemelopneming Veulen
Er dient een raamovereenkomst te worden afgesloten voor de levering van dranken op afroep, de investering in materiaal en gratis materiële ondersteuning. Dit voor een periode van 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2026.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst levering dranken en materiële ondersteuning 2022-2026” werd een bestek met nr. 2022-014 opgesteld door Afdeling grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 2022-014 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst levering dranken en materiële ondersteuning 2022-2026”, opgesteld door Afdeling grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het MJP.
Fluvius wil een nieuwe cabine plaatsen op het kruispunt van de Dumontlaan met de Cartuyvelstraat. Deze cabine zal het net versterken en zorgen voor een betere dienstverlening aan de omwonenden.
Gelet op het verzoek van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8.
Overwegende dat Fluvius een gedeelte van het openbaar domein wenst aan te kopen op het kruispunt van de Dumontlaan en de Cartuyvelstraat in Heers.
Het betreft een perceel van 37m² gelegen op het kruispunt van de Dumontlaan en de Cartuyvelstraat tegenover de woning met adres Cartuyvelstraat 2 (kad. geg. 9de afdeling sectie A nr. 129m)
Overwegende dat een landmeter werd aangesteld om de betreffende delen van het perceel op te meten en te schatten.
Gelet op het opmetingsplan (dossier 12736 plan nr. 01 dd. 01/03/2022) en schattingsverslag (M.Ref.: 12736E van 28/03/2022) van de heer Marc Hennau voor Ibens Landmeters bv.
Overwegende dat het perceel voor verkoop een oppervlakte heeft van 37m² en een waarde van 600 euro.
Overwegende dat het opmetingsplan bij dit besluit wordt gevoegd.
Overwegende dat de verkoop wordt aangegaan ten voordele van de nutsvoorzieningen in het algemeen belang.
De gemeenteraad verleent, op basis van het plan en het schattingsverslag als bijlage, goedkeuring voor:
1) de onttrekking van een perceel, van 37 m² op het kruispunt van Dumontlaan en Cartuyvelstraat, uit het openbaar domein;
2) de verkoop van voormeld perceel grond van 37 m² aan Fluvius voor de prijs van 600 euro;
3) de hieronder vermelde overeenkomst.
P/902508 – Cabine 065054 – Heers : Dumontlaan
Overeenkomst voor de aankoop van een perceel grond
Tussen de ondergetekenden
A) DE GEMEENTE HEERS met adres Paardskerkhofstraat 20 te 3870 Heers, hier vertegenwoordigd door I. Carlens, algemeen directeur en C. Volont, voorzitter gemeenteraad, hierna genoemd "de verkoper"
en
B) De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voorheen Inter-energa, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8, RPR Hasselt, ondernemingsnummer 0207.165.769.
Alhier vertegenwoordigd door de heer CLAESEN Willy, ingevolge authentieke volmacht (subdelegatie volmacht inzake onroerende verrichtingen) hem toegekend bij akte verleden voor Notaris Xavier Desmet, te Antwerpen, op 22 december 2021, bij uittreksel bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 januari 2022, onder nummer 22306333.
hierna genoemd “de koper”,
is het volgende overeengekomen:
1/ De verkoper verklaart dat hij eigenaar is van het te verkopen goed en dat hij de vereiste bevoegdheden heeft om erover te beschikken. De verkoper verklaart bij deze te verkopen aan de koper, die aanvaardt:
Een perceel grond met een oppervlakte van 37 m², gelegen te Heers langs de Dumontlaan - Cartuyvelstraat, gekend ten kadaster 9de afdeling sectie A, perceel zal worden onttrokken uit openbaar domein, volgens bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de koper.
Het doel van de aankoop is het oprichten van een distributiecabine.
2/ Het onroerend goed wordt overgedragen onder de gewone waarborg in rechte en in feite en voor vrij en zuiver van alle schulden, hypotheken, voorrechten en gelijk welke beletselen.
De verkoop wordt echter gesloten onder de opschortende voorwaarde dat, ingeval de prijs betaald in handen van de notaris onvoldoende zou zijn om op de dag van het verlijden van de authentieke akte de hypothecaire schuldeisers of beslagleggers te voldoen, deze hun toestemming verlenen tot doorhaling van hun inschrijvingen of overschrijvingen. Alleen de koper zal de niet-verwezenlijking van deze voorwaarden kunnen inroepen.
De verkoop gaat door onder de gewone voorwaarden nopens staat en toestand van het verkochte goed, erfdienstbaarheden en oppervlakte. Het wordt verkocht in de staat waarin het zich thans bevindt.
In geval van verborgen gebreken beschikt de koper over een verhaalmogelijkheid. Onzichtbare gebreken kunnen aanleiding geven tot een prijsvermindering of ontbinding van de koop, indien zij het goed ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het was bestemd of indien zij het gebruik zodanig verminderen dat de koper het goed niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Het perceel grond wordt verkocht met alle voor- en nadelige, zichtbare en onzichtbare, voortdurende en niet- voortdurende erfdienstbaarheden die eraan verbonden zijn.
De verkoper verklaart dat er bij zijn weten geen erfdienstbaarheden bestaan en dat ook zijn eigendomstitel geen bijzondere erfdienstbaarheden noch voorwaarden vermeldt waardoor de waarde of het genot van het goed zou kunnen worden beïnvloed. De verkoper verklaart dat hij zelf geen enkele erfdienstbaarheid heeft toegestaan.
De verkoper verklaart dat het betrokken perceel niet het voorwerp uitmaakt van een pacht-, huur- of gebruiksovereenkomst.
De verkoper verklaart dat er volgende rechten op het goed rusten: /.
3/ De toegang naar het perceel grond gebeurt rechtstreeks via het openbaar domein.
4/ De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van 600,00 € (zeshonderd euro).
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
5/ De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
Vermits dit perceel aangekocht wordt in het kader van de uitbating van het elektriciteits- en/of gasdistributienetwerk (zowel cabine als leidingen), is deze grond vrijgesteld van bodemattest, overeenkomstig artikel 2,18° van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 en artikel 4,7° van het Vlarebo.
6/ Verkoper verklaart met betrekking tot het verkocht perceel geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de koper of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperking of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
7/ Stedenbouwkundige inlichtingen m.b.t. het verkochte onroerend goed:
- voor het goed werd geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen uitgereikt.
- voor het goed is geen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing.
8/ De authentieke akte zal verleden worden voor het ambt van notaris geassocieerde notarissen Wilsens, Cleeren & Verduyn, met kantoor te Volmolensteeg 1, 3830 Wellen en dit normaal binnen de vier maanden na het ondertekenen van deze overeenkomst.
Deze termijn kan mits gegronde redenen verlengd worden, onder andere om aan de koper toe te laten vooraf:
- de nodige vergunningen te bekomen op het bedoelde perceel,
- de verkoop te laten goedkeuren door zijn raad van bestuur.
Ingeval van verlenging kan de koper deze overeenkomst laten registreren vóór het einde van de termijn van vier maanden.
9/ Teneinde te kunnen genieten van de vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften en dit in toepassing van artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (ex art.161, 2° van het Wetboek der Registratie-, hypotheek- en griffierechten), artikel 21, 1° van het Wetboek diverse rechten en taksen, de omzendbrief van de minister van Financiën van 5 maart 1958 en de ministeriële beslissing van 17 maart 1958, verklaart de koper:
- dat hij onder toepassing valt van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- dat hij op fiscaal vlak onder toepassing valt van artikel 26 van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales;
- dat deze overeenkomst aangegaan wordt en noodzakelijk is voor de verwezenlijking van zijn maatschappelijk doel en dus voor openbaar nut;
- dat deze noodzakelijkheid zal erkend worden door zijn Raad van Bestuur.
De vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften geldt eveneens voor de bijlagen welke aan de authentieke akte gehecht zijn (Ministeriële Beslissing van 22 november 1957, nr EE/74.413).
10/ De koper zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van deze overeenkomst. Hij kan vanaf dan, op eigen risico, de voorziene werken aanvatten.
11/ Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) zijn ten laste van de koper.
Opgemaakt te Hasselt op (datum) .
De verkoper, De koper,
(naam en handtekening) (naam en handtekening)
Alle bladzijden van deze overeenkomst zijn door de ondergetekenden te paraferen.
Fluvius wenst een nieuwe cabine te plaatsen langs de Pepingenlaan.
Deze cabine zal het net versterken en zorgen voor een betere dienstverlening aan de omwonenden.
Gelet op het verzoek van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8.
Overwegende dat Fluvius een gedeelte van het openbaar domein wenst aan te kopen langs de Pepingenlaan in Heers.
Het betreft een perceel van 30 m² gelegen langs de Pepingenlaan tegen de linkse perceelsgrens van het terrein van de woning met adres Pepingenlaan nr. 2 (kad. geg. 11de afdeling sectie B zn)
Overwegende dat een landmeter werd aangesteld om het betreffende deel van het perceel op te meten en te schatten.
Gelet op het opmetingsplan (dossier 12773J plan nr. 01 dd. 24/03/2022) en schattingsverslag (M.Ref.: 12773E van 8/04/2022) van de heer Marc Hennau voor Ibens Landmeters bv.
Overwegende dat het perceel voor verkoop een oppervlakte heeft van 30 m² en een waarde van 500 euro.
Overwegende dat het opmetingsplan bij dit besluit wordt gevoegd.
Overwegende dat de verkoop wordt aangegaan ten voordele van de nutsvoorzieningen in het algemeen belang.
Het college van burgemeester en schepenen zal aan de gemeenteraad, op basis van het plan en het schattingsverslag als bijlage, de goedkeuring vragen voor:
1) de verkoop van een perceel, van 30 m² langs de Pepingenlaan (tegen de zijdelingse perceelsgrens links van het perceel van de woning met adres Pepingenlaan nr. 2) aan Fluvius voor de prijs van 500 euro;
2) de onttrekking van voormeld perceel uit het openbaar domein;
3) de hieronder vermelde overeenkomst.
P/902643 – Heers : Pepingenlaan-Dreefstraat
Overeenkomst voor de aankoop van een perceel grond
Tussen de ondergetekenden
A) DE GEMEENTE HEERS met adres Paardskerkhofstraat 20 te 3870 Heers, hier vertegenwoordigd door I. Carlens, algemeen directeur en C. Volont, voorzitter gemeenteraad, hierna genoemd "de verkoper"
hierna genoemd "de verkoper"
en
B) De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voorheen Inter-energa, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8, RPR Hasselt, ondernemingsnummer 0207.165.769.
Alhier vertegenwoordigd door de heer CLAESEN Willy, ingevolge authentieke volmacht (subdelegatie volmacht inzake onroerende verrichtingen) hem toegekend bij akte verleden voor Notaris Xavier Desmet, te Antwerpen, op 22 december 2021, bij uittreksel bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 26 januari 2022, onder nummer 22306333.
hierna genoemd “de koper”,
is het volgende overeengekomen:
1/ De verkoper verklaart dat hij eigenaar is van het te verkopen goed en dat hij de vereiste bevoegdheden heeft om erover te beschikken. De verkoper verklaart bij deze te verkopen aan de koper, die aanvaardt:
Een perceel grond met een oppervlakte van 30 m², gelegen te Heers langs de Pepingenlaan, gekend ten kadaster 11de afdeling sectie B, deel van perceel 457L5, volgens bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de koper.
Het doel van de aankoop is het oprichten van een distributiecabine.
2/ Het onroerend goed wordt overgedragen onder de gewone waarborg in rechte en in feite en voor vrij en zuiver van alle schulden, hypotheken, voorrechten en gelijk welke beletselen.
De verkoop wordt echter gesloten onder de opschortende voorwaarde dat, ingeval de prijs betaald in handen van de notaris onvoldoende zou zijn om op de dag van het verlijden van de authentieke akte de hypothecaire schuldeisers of beslagleggers te voldoen, deze hun toestemming verlenen tot doorhaling van hun inschrijvingen of overschrijvingen. Alleen de koper zal de niet-verwezenlijking van deze voorwaarden kunnen inroepen.
De verkoop gaat door onder de gewone voorwaarden nopens staat en toestand van het verkochte goed, erfdienstbaarheden en oppervlakte. Het wordt verkocht in de staat waarin het zich thans bevindt.
In geval van verborgen gebreken beschikt de koper over een verhaalmogelijkheid. Onzichtbare gebreken kunnen aanleiding geven tot een prijsvermindering of ontbinding van de koop, indien zij het goed ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het was bestemd of indien zij het gebruik zodanig verminderen dat de koper het goed niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Het perceel grond wordt verkocht met alle voor- en nadelige, zichtbare en onzichtbare, voortdurende en niet- voortdurende erfdienstbaarheden die eraan verbonden zijn.
De verkoper verklaart dat er bij zijn weten geen erfdienstbaarheden bestaan en dat ook zijn eigendomstitel geen bijzondere erfdienstbaarheden noch voorwaarden vermeldt waardoor de waarde of het genot van het goed zou kunnen worden beïnvloed. De verkoper verklaart dat hij zelf geen enkele erfdienstbaarheid heeft toegestaan.
De verkoper verklaart dat het betrokken perceel niet het voorwerp uitmaakt van een pacht-, huur- of gebruiksovereenkomst.
De verkoper verklaart dat er volgende rechten op het goed rusten: /.
3/ De toegang naar het perceel grond gebeurt rechtstreeks via het openbaar domein.
4/ De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van 500,00 € (vijfhonderd euro) cfr schattingsverslag van landmeters Ibens dd. 08.04.2022.
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
5/ De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
Vermits dit perceel aangekocht wordt in het kader van de uitbating van het elektriciteits- en/of gasdistributienetwerk (zowel cabine als leidingen), is deze grond vrijgesteld van bodemattest, overeenkomstig artikel 2,18° van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 en artikel 4,7° van het Vlarebo.
6/ Verkoper verklaart met betrekking tot het verkocht perceel geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de koper of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperking of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
7/ Stedenbouwkundige inlichtingen m.b.t. het verkochte onroerend goed:
- voor het goed werd geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen uitgereikt.
- voor het goed is geen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing.
8/ De authentieke akte zal verleden worden voor het ambt van notaris ……………………………… met kantoor te ……………………….. en dit normaal binnen de vier maanden na het ondertekenen van deze overeenkomst.
Deze termijn kan mits gegronde redenen verlengd worden, onder andere om aan de koper toe te laten vooraf:
- de nodige vergunningen te bekomen op het bedoelde perceel,
- de verkoop te laten goedkeuren door zijn raad van bestuur.
Ingeval van verlenging kan de koper deze overeenkomst laten registreren vóór het einde van de termijn van vier maanden.
9/ Teneinde te kunnen genieten van de vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften en dit in toepassing van artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (ex art.161, 2° van het Wetboek der Registratie-, hypotheek- en griffierechten), artikel 21, 1° van het Wetboek diverse rechten en taksen, de omzendbrief van de minister van Financiën van 5 maart 1958 en de ministeriële beslissing van 17 maart 1958, verklaart de koper:
- dat hij onder toepassing valt van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- dat hij op fiscaal vlak onder toepassing valt van artikel 26 van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales;
- dat deze overeenkomst aangegaan wordt en noodzakelijk is voor de verwezenlijking van zijn maatschappelijk doel en dus voor openbaar nut;
- dat deze noodzakelijkheid zal erkend worden door zijn Raad van Bestuur.
De vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften geldt eveneens voor de bijlagen welke aan de authentieke akte gehecht zijn (Ministeriële Beslissing van 22 november 1957, nr EE/74.413).
10/ De koper zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van deze overeenkomst. Hij kan vanaf dan, op eigen risico, de voorziene werken aanvatten.
11/ Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) zijn ten laste van de koper.
Opgemaakt te Hasselt op 31 mei 2022.
De verkoper, De koper,
(naam en handtekening) (naam en handtekening)
Alle bladzijden van deze overeenkomst zijn door de ondergetekenden te paraferen.
Het college zal voor het verlijden van de authentieke akte beroep doen op de geassocieerde notarissen Wilsens, Cleeren & Verduyn, Volmolensteeg 1, 3830 Wellen.