Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_GR_00070 - Aanvraag gebruik bodycams door alle leden van de GPI in de politiezone kanton Borgloon - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 30/05/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Johan Missotten, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00070 - Aanvraag gebruik bodycams door alle leden van de GPI in de politiezone kanton Borgloon - Goedkeuring

Aanwezig

Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00070 - Aanvraag gebruik bodycams door alle leden van de GPI in de politiezone kanton Borgloon - Goedkeuring 2022_GR_00070 - Aanvraag gebruik bodycams door alle leden van de GPI in de politiezone kanton Borgloon - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Sinds maart 2021 is het gebruik van bodycams toegelaten door agenten van de lokale politie van de zone kanton Borgloon.

Nu vraagt men om ook agenten van andere politiezones toe te laten een bodycam te dragen wanneer zij optreden binnen deze zone.

Argumentatie

De  politiezone wenst de leden van haar operationeel kader  uit te rusten met bodycams;

De  politiezone wenst met het gebruik van deze camera's de volgende doelstellingen te bereiken:

  • Misdrijven of overlast op de openbare weg voorkomen, vaststellen of opsporen of er de openbare orde handhaven; 
  • De misdaden, de wanbedrijven en de overtredingen opsporen, de bewijzen ervan verzamelen, daarvan kennis geven aan de bevoegde overheden, de daders ervan vatten, aanhouden en ze ter beschikking stellen van de bevoegde overheid op de wijze en in de vormen bepaald door de wet; 
  • Informatie van bestuurlijke politie inwinnen;
  • De bevoegde overheden het verslag bezorgen van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie alsook de naar aanleiding daarvan ingewonnen informatie;
  • Didactische of pedagogische doeleinden in het kader van opleiding en training van politiemensen (zij het dan geanonimiseerd);
  • Public relations doeleinden (zij het dan geanonimiseerd);
  • Het welzijn van het personeel verzekeren, in het bijzonder het risico op besmetting verlagen door het ontraden effect op spuwen of kuchen naar politieambtenaren;
  • De omstandigheden van het verloop van een interventie registreren;
  • De verslaggeving over de interventies aan de bestuurlijke en gerechtelijke overheden verbeteren;
  • De relaties tussen de politionele interveniënten en hun gesprekspartners verbeteren volgens het principe van de de-escalatie door hen vooraf op de hoogte te brengen van de opname van de feiten, gebaren, woorden, …;
  • De veiligheid van de politieambtenaren verhogen;
  • Het aantal geweldfeiten en het aantal niet-gegronde klachten tegen de politie doen dalen;
  • De kwaliteit en de staving van vaststellingen verhogen door meer gebruik te maken van materiële vaststellingen;
  • Het professionalisme van de politie-interventies verhogen;

Een politiedienst mag camera's installeren en gebruiken in het gebied waarvoor deze dienst bevoegd is, na voorafgaande principiële toelating vanwege de gemeenteraad, wanneer het om een lokale politiezone gaat;

In het samenwerkingsprotocol Haspengouw is er onderlinge steun en bijstand op het terrein in het kader van noodhulp voorzien tussen de politiezones Sint-Truiden / Gingelom / Nieuwerkerken, Tongeren / Herstappe en kanton Borgloon;

In het kader van ernstige en onverwachte gebeurtenissen op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon, waarbij er mogelijks onmiddellijk gevaar is voor personen en de eigen middelen van de politiezone ontoereikend blijken, kan bijstand van een andere politiedienst gevorderd worden op het grondgebied van politiezone kanton Borgloon; 

De toestemmingsaanvraag moet het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan preciseren;

De  camera's zullen  van het type "mobiele camera's"  zijn en zullen de volgende gegevens kunnen registreren:

  • de beelden (video en foto) en de klank die worden geregistreerd door de individuele camera's die de leden van het operationeel kader gebruiken onder de beoogde omstandigheden en voor de beoogde doeleinden;
  • de metadata in verband met deze beelden/klank:
    1. de dag en de tijdvakken van registratie;
    2. de onrechtstreekse identificatie van het lid van het operationeel kader dat de camera draagt tijdens de registratie van de gegevens;
    3. de plaats waar de gegevens worden verzameld (geolokalisering tijdens de registratie).

De  politiezone heeft een impactanalyse gemaakt overeenkomstig de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

Deze aanvraag houdt dus rekening houdt met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, meer bepaald wat betreft de categorieën van verwerkte persoonsgegevens, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

De Data Protection Officer (DPO) van de politiezone heeft deze impactanalyse  gevalideerd;

De  wet op het politieambt stelt het wettelijk gebruikskader vast alsook de opdrachten waarvoor en de omstandigheden waarin deze camera's mogen worden ingezet evenals de modaliteiten van toegang tot en bewaring van de gegevens;

De  door middel van camera's verzamelde informatie en persoonsgegevens worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan twaalf maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan;

De  toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht;

Enkel de personen van de politiezone die bevoegd zijn om toegang te hebben tot de gegevens binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden, krijgen toegang tot de opgeslagen gegevens en informatie, met name:

  • Het personeelslid dat de beelden heeft gemaakt; 
  • De directe functionele meerdere op het tijdstip van de gemaakte beelden, zijnde de OBP, de HINP Terreincoördinatie en de HINP Dagcoördinatie;
  • De diensthoofden; 
  • Meldkamer;
  • Dossierbeheerders en de medewerkers van het LIK;
  • ICT in het kader van technische doeleinden en ondersteuning;
  • De korpschef; 
  • Intern toezicht, voor zover zij een voorafgaande individuele machtiging op naam krijgen vanwege de korpschef of van de bevoegde tuchtrechtelijke overheid;
  • De DPO.

De  in de besproken nota bedoelde toegangsrechten doen geen afbreuk aan de andere mogelijkheden van toegang waarin specifieke wetsbepalingen voorzien, ongeacht of het gaat om een gerechtelijke procedure of om opdrachten die worden toevertrouwd aan de externe toezichtsorganen.

  • Het Vast Comité P 
  • De Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie 
  • De gerechtelijke overheden

Na  de eerste bewaarmaand, wordt de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk  mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings;

De  politiezone registreert de verwerking van de gegevens en de doeleinden  in het verwerkingsregister van de geïntegreerde politie;

Deze verwerking is onderworpen  aan extern toezicht via het Controleorgaan op de politionele informatie;

De  bevolking krijgt kennis  van de door de gemeenteraad verleende toelating via de communicatiekanalen van de politiezone alsook via het gemeentebestuur;

De  toelating tot gebruik wordt door de korpschef van de politiezone ter kennis gebracht  aan de procureur des Konings;

Het  gebruik van deze mobiele camera's wordt enkel op zichtbare wijze  toegestaan;

De  met deze camera's gemaakte opnames worden stelselmatig  voorafgegaan door een mondelinge waarschuwing door de leden van het operationeel kader van de politiediensten;

Het type camera, de doeleinden en de gebruiksvoorwaarden zijn het voorwerp geweest van overleg binnen het basisoverlegcomité van de politiezone;

Juridische grond

Richtlijn 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;

Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;

Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

De  artikelen 25/1 en volgende van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de politiezone kanton Borgloon (5379) en bij uitbreiding de gehele geïntegreerde politie wordt de toelating verleend om gebruik te maken van bodycams, met name op zichtbare wijze gedragen mobiele camera's waarmee inzonderheid video- en audio-opnames kunnen worden gemaakt en foto's kunnen worden genomen van interventies op het terrein en dit volgens de voorwaarden vermeld in de toestemmingsaanvraag.