De OCMW-raad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De OCMW-raad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad heeft bij besluit van 31 oktober 2013 bevoegdheden inzake dagelijks bestuur, daden van beheer en vrijstelling van visumverplichting gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Bij het OCMW bestaat zo een delegatiebesluit niet.
Om de werking van het OCMW af te stemmen op die van de gemeente en om tot een efficiëntere werking te komen, is het nodig dat er gelijkaardige beslissingsprocedures zijn. Daarom is het opportuun bepaalde bevoegdheden, inzonderheid deze die als "dagelijks bestuur" kunnen beschouwd worden, te delegeren aan het vast bureau. Tevens kan er vrijstelling van visum voorzien worden voor bepaalde besluiten.
DLB, de artikelen 78 en 84.
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. de BBC, artikel 99
Worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur:
- de verrichtingen van het exploitatiebudget die het OCMW niet jaaroverschrijdend binden;
- de verrichtingen van het exploitatiebudget die het OCMW jaaroverschrijdend binden met een maximumbedrag van 25.000,00 euro exclusief BTW berekend over de volledige opdrachtduur (voor overeenkomsten van bepaalde duur met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging en voor overeenkomsten van onbepaalde duur wordt de totale opdrachtwaarde berekend op 48 maanden.
- de verrichtingen van het investeringsbudget onder de 50.000 euro exclusief BTW voor overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten voor zover deze binnen hetzelfde boekjaar gerealiseerd of geleverd worden in normale omstandigheden;
- de bevoegdheden om in gevallen van dingende spoed, die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden, de nodige maatregelen te nemen, die normaal tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren; Het Vast Bureau brengt de OCMW-raad hier onverwijld van op de hoogte;
Als daden van beheer van gebouwen en eigendommen worden beschouwd:
- het algemeen onderhoud van de gebouwen van het OCMW;
- de toewijzing van diverse lokalen aan de gebouwen van het OCMW;
- het occasioneel ter beschikking stellen van lokalen aan derden.
Binnen de termen van dagelijks bestuur wordt het tijdelijk ter beschikking stellen van lokalen of terreinen voor een maximale duur die het OCMW niet jaaroverschrijdend bindt en tegen een maximale vergoeding van 8.500 euro per jaar begrepen.
Deze daden behoren tot de bevoegdheid van het Vast Bureau.
Alle verrichtingen m.b.t. het dagelijks bestuur in het exploitatiebudget en het investeringsbudget, waarvan het bedrag niet hoger is dan 50.000,00 euro exclusief BTW, worden vrijgesteld van het visum van de financieel directeur. Is eveneens vrijgesteld van visum: verrichtingen van het exploitatiebudget die het gemeentebestuur jaaroverschrijdend binden met een maximumbedrag van 25.000,00 euro exclusief BTW berekend over de volledige opdrachtduur. tevens worden de aanstellingen van personeelsleden waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar, uitgesloten van visumverplichting.
De bepalingen van de artikelen 1 t.e.m. 3 gelden zolang er geen andere richtlijnen door de centrale overheid worden opgelegd.
Deze toekenningen van bevoegdheden zijn van toepassing vanaf heden.
Het bestuur wenst de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Bijgevolg voorziet het bestuur in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening = (IBP) (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering, streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen, en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) behaald worden.
[1] Een aangeslotene in dienst van het bestuur
[2] Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, gemeente) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Er moet rekening gehouden worden met de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Er is een protocol van het onderhandelingscomité C1.
De nodige kredieten werden voorzien in de meerjarenplanning.
Er is de intentieverklaring van het vast bureau van 14 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Verder werd de intentie geuit om met gemeente Heers een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van het vast bureau en voormelde documenten werden via een schriftelijke procedure met het Bijzonder Comité besproken. Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: akkoordverklaring zonder opmerkingen.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROLOCUS.
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Het bestuur vormt samen met gemeente Heers een zogenaamde MIPS-groep.
De heer Ivo Carlens, algemeen directeur, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Marie Louise Cosemans, bestuurssecretaris algemene zaken, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
De voorzitter en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeente zoekt naar opvangplaatsen voor Oekraïense vluchtelingen.
Het OCMW prefereert om een collectieve opvangvoorziening te creëren omdat op deze wijze de opvang gecentraliseerd is. Zo wordt de opvang op langere termijn gegarandeerd. De plaatsen bij particulieren zijn veelal plaatsen voor een korte termijn. Wij opteren ervoor om langdurige opvang aan te bieden. Zo vermijden we dat vluchtelingen vaak moeten verhuizen.
Er werden verschillende mogelijkheden onderzocht:
- Het plaatsen van klein dorp met wooncontainers op de site van het administratief centrum. De kostprijs van de containers was hoog en het aanbod beperkt.
- Andere panden bleken niet geschikt voor langdurige opvang.
Hotel Ri Coëme is wel geschikt voor langdurige opvang omdat de accommodatie zich hiertoe leent en op korte termijn woonklaar gemaakt kan worden.
Het huurprijs is marktconform en ligt langer dan de huur die voor wooncontainers zou moeten betaald worden, om eenzelfde aantal personen onder te brengen.
Oproepen van het crisiscentrum van de Vlaamse overheid
OCMW-wet 8 juli 1976
Het OCMW gaat over tot het huren van hotel Ri Coëme, Steenweg 35 in 3870 Heers voor een periode van 1 jaar, verlengbaar, ingaande op 07.04.2022.
De maandelijkse huurprijs bedraagt 2.400 EUR exclusief vaste kosten.