De gemeenteraad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De storing in het Fluvius datacenter van 28/10/2021 tot en met 15/11/2021.
De storing in het Fluvius datacenter heeft er toe geleid dat onze werking gedurende een tweetal weken ernstig verstoord was. Nadat het probleem was opgelost kroop er ook veel tijd in het bijwerken van de data in onze verschillende toepassingen. De technici van Fluvius en Cipal-Schaubroeck konden immers niet alle data recupereren uit onze backups.
In afwachting van een eventuele tegemoetkoming hiervoor heeft de gemeente Heers de facturen van november en december 2021 niet betaald.
Op 8 maart 2022 werd er door Fluvius via een Teams call een "dadingsvoorstel" gedaan: Fluvius 'erkent' dat de lokale besturen inderdaad veel tijd en energie hebben moeten steken in het bijwerken van hun toepassingen. Dit bracht kosten met zich mee waar Fluvius in wil tegemoetkomen. Hierdoor laat Fluvius weten dat de facturen van november en december 2021 niet moeten betaald worden. Dit komt neer op een bedrag van twee keer € 1.702,31 (incl. btw).
De gemeenteraad keurt het dadingsvoorstel van Fluvius zoals hierboven omschreven goed.
1. Het komt regelmatig voor dat een buurthuis gehuurd wordt en kort voor de activiteit weer geannuleerd. Dit dateert van voor coronatijd. De afgelopen 2 jaren waren een uitzondering en was het erg moeilijk om iets te plannen en hebben we ons allemaal erg flexibel opgesteld en was dit geen issue.
2. De annuleringskosten worden toegevoegd aan het gebruiksreglement dat tegelijkertijd nog eens grondig doorgenomen wordt en waar nodig aangepast wordt aan de huidige situatie (schrapping van bepaalde buurthuizen, porselein wordt niet meer verhuurd door verenigingen ...)
Gelukkig kunnen we corona stilaan achter ons laten, maar willen we potentiële huurders wel bewust maken om goed na te denken over het vastleggen van een buurthuis. Door het te pas en te onpas huren en vervolgens annuleren van een buurthuis, wordt dit onnodig geblokkeerd voor andere potentiële huurders. Administratief en boekhoudkundig vraagt dit ook steeds om een rechtzetting.
Uit navraag bij een aantal omliggende buurgemeentes zoals Borgloon, Wellen, Gingelom en Sint-Truiden blijkt dat het gangbaar is om annuleringskosten aan te rekenen. Enkel de annuleringstermijn verschilt soms per gemeente, gaande van 2 maanden tot 2 weken.
Het voorstel voor onze gemeente werd besproken en goedgekeurd door de werkgroep buurthuizen op 8 februari 2022. Hetzelfde geldt voor het aangepaste gebruikersreglement voor de buurthuizen.
Vanaf 29 maart 2022 zullen voor de annulering van een buurthuis annuleringskosten worden aangerekend volgens onderstaande modaliteiten:
"De huurder kan een buurthuis uiterlijk 1 maand voor de geplande activiteit annuleren. De annulering moet schriftelijk of per mail gebeuren via evenementen@heers.be.
De annuleringskosten bedragen:
Enkel in geval van overmacht - bij overlijden in de naaste familie van de huurder of ziekte van de organisator - kan deze periode korter zijn en is de annulering kosteloos. Het College van burgemeester en schepen zal desgevallend hiertoe een besluit nemen.
*Dit is de huurprijs die je terugvindt in de goedkeuring van je reserveringsaanvraag.
In uitzonderlijke gevallen kan een reservering geannuleerd worden door het gemeentebestuur en dit wegens dringende noodzakelijkheid van openbare orde (bv. verkiezingen); deze annulering zal zo ruim mogelijk op voorhand gebeuren. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor lasten die uit de annulering voortvloeien."
Het aangepaste gebruikersreglement voor de buurthuizen wordt goedgekeurd en treedt in werking op 29 maart 2022.
Wegens problemen met de elektriciteit in de Elzenhoutlaan en omgeving is Fluvius op zoek gegaan in de nabije omgeving naar een perceel grond voor een nieuwe elektriciteitscabine.
Deze cabine zal het net versterken zodat alle omwonenden geen spanningsval meer hebben en de veiligheid gegarandeerd kan worden.
Gelet op het verzoek van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8.
Overwegende dat Fluvius een gedeelte van het openbaar domein wenst aan te kopen langs de Elzenhoutlaan in Heers.
Het betreft een perceel van 37m² gelegen langs de Elzenhoutlaan en palend aan het perceel van de woning met adres Elzenhoulaan 9 met kadastrale gegevens 11de afdeling, sectie C nummer 174a.
Overwegende dat een landmeter werd aangesteld om de betreffende delen van het perceel op te meten en te schatten.
Gelet op het opmetingsplan (dossier 12440J plan nr. 04 dd. 07/12/2021) en schattingsverslag (M.Ref.: 12440E van 24/01/2022) van de heer Marc Hennau voor ibens Landmeteres bv.
Overwegende dat het perceel voor verkoop een oppervlakte heeft van 37m² en een waarde van 15 euro/m².
Overwegende dat het opmetingsplan bij dit besluit wordt gevoegd.
Overwegende dat de verkoop wordt aangegaan ten voordele van de nutsvoorzieningen in het algemeen belang.
De gemeenteraad geeft, op basis van het plan en het schattingsverslag als bijlage, goedkeuring aan :
1) de onttrekking van een perceel, van 37 m² aan de Elzenhoutlaan, uit het openbaar domein;
2) de verkoop van voormeld perceel grond van 37 m² aan Fluvius voor de prijs van 15 euro/ m²;
3) de hieronder vermelde overeenkomst.
P/902495 – Cabine 065052 : Heers - Elzenhoutlaan
Overeenkomst voor de aankoop van een perceel grond
Tussen de ondergetekenden
A. DE GEMEENTE HEERS, Paardskerkhofstraat 20 te 3870 Heers, hier vertegenwoordigd door I. Carlens, algemeen directeur en C. Volont, voorzitter gemeenteraad, hierna genoemd "de verkoper"
en
B. De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voorheen Inter-energa, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 3500 Hasselt, Trichterheideweg 8, RPR Hasselt, ondernemingsnummer 0207.165.769.
Alhier vertegenwoordigd door de heer CLAESEN Willy, ingevolge authentieke volmacht (subdelegatie volmacht inzake onroerende verrichtingen) hem toegekend bij akte verleden voor Notaris Xavier Desmet, te Antwerpen, op 16 december 2020, bij uittreksel bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 17 februari 2021, onder nummer 21310910.
hierna genoemd “de koper”,
is het volgende overeengekomen:
1. De verkoper verklaart dat hij eigenaar is van het te verkopen goed en dat hij de vereiste bevoegdheden heeft om erover te beschikken. De verkoper verklaart bij deze te verkopen aan de koper, die aanvaardt:
Een perceel grond met een oppervlakte van 37m², gelegen te Heers langs de Elzenhoutlaan, gekend ten kadaster 11de afdeling sectie C, deel perceelnummer nog te bepalen na onttrekking uit openbaar domein, volgens bijgevoegd plan en later definitief op te meten op kosten van de koper.
Het doel van de aankoop is het oprichten van een distributiecabine.
2. Het onroerend goed wordt overgedragen onder de gewone waarborg in rechte en in feite en voor vrij en zuiver van alle schulden, hypotheken, voorrechten en gelijk welke beletselen.
De verkoop wordt echter gesloten onder de opschortende voorwaarde dat, ingeval de prijs betaald in handen van de notaris onvoldoende zou zijn om op de dag van het verlijden van de authentieke akte de hypothecaire schuldeisers of beslagleggers te voldoen, deze hun toestemming verlenen tot doorhaling van hun inschrijvingen of overschrijvingen. Alleen de koper zal de niet-verwezenlijking van deze voorwaarden kunnen inroepen.
De verkoop gaat door onder de gewone voorwaarden nopens staat en toestand van het verkochte goed, erfdienstbaarheden en oppervlakte. Het wordt verkocht in de staat waarin het zich thans bevindt. In geval van verborgen gebreken beschikt de koper over een verhaalmogelijkheid. Onzichtbare gebreken kunnen aanleiding geven tot een prijsvermindering of ontbinding van de koop, indien zij het goed ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het was bestemd of indien zij het gebruik zodanig verminderen dat de koper het goed niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Het perceel grond wordt verkocht met alle voor- en nadelige, zichtbare en onzichtbare, voortdurende en niet- voortdurende erfdienstbaarheden die eraan verbonden zijn. De verkoper verklaart dat er bij zijn weten geen erfdienstbaarheden bestaan en dat ook zijn eigendomstitel geen bijzondere erfdienstbaarheden noch voorwaarden vermeldt waardoor de waarde of het genot van het goed zou kunnen worden beïnvloed. De verkoper verklaart dat hij zelf geen enkele erfdienstbaarheid heeft toegestaan.
De verkoper verklaart dat het betrokken perceel niet het voorwerp uitmaakt van een pacht-, huur- of gebruiksovereenkomst.
De verkoper verklaart dat er volgende rechten op het goed rusten: / .
3. De toegang naar het perceel grond gebeurt rechtstreeks via het openbaar domein.
4. De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van vijfhonderd vijvenvijftig euro (555,00 euro) conform het schattingsverslag van landmeters Ibens BVBA dd. 24.01.2022 zijnde 15,00 euro/m².
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
5. De overeenkomst wordt aangegaan onder volgende opschortende voorwaarden:
- de koper bekomt een omgevingsvergunning op het verkochte onroerend goed, indien vereist voor de werken die zij wenst uit te voeren
- de verkoop wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de koper.
Vermits dit perceel aangekocht wordt in het kader van de uitbating van het elektriciteits- en/of gasdistributienetwerk (zowel cabine als leidingen), is deze grond vrijgesteld van bodemattest, overeenkomstig artikel 2,18° van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 en artikel 4,7° van het Vlarebo.
6. Verkoper verklaart met betrekking tot het verkocht perceel geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de koper of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperking of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
7. Stedenbouwkundige inlichtingen m.b.t. het verkochte onroerend goed:
- voor het goed werd geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen uitgereikt.
- stedenbouwkundige bestemming, zoals vermeld in het plannenregister: /
- voor het goed werd geen dagvaarding of herstelvordering (vonnis) uitgebracht.
- op het onroerend goed rust geen voorkooprecht in het kader van een uitvoeringsplan.
- voor het goed is geen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing.
8. De authentieke akte zal verleden worden voor het ambt van de geassocieerde notarissen WILSENS, CLEEREN & VERDUYN, met kantoor te Volmolensteeg 1, 3830 Wellen en dit normaal binnen de vier maanden na het ondertekenen van deze overeenkomst.
Deze termijn kan mits gegronde redenen verlengd worden, onder andere om aan de koper toe te laten vooraf:
- de nodige vergunningen te bekomen op het bedoelde perceel,
- de verkoop te laten goedkeuren door zijn raad van bestuur.
Ingeval van verlenging kan de koper deze overeenkomst laten registreren vóór het einde van de termijn van vier maanden.
9. Teneinde te kunnen genieten van de vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften en dit in toepassing van artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (ex art.161, 2° van het Wetboek der Registratie-, hypotheek- en griffierechten), artikel 21, 1° van het Wetboek diverse rechten en taksen, de omzendbrief van de minister van Financiën van 5 maart 1958 en de ministeriële beslissing van 17 maart 1958, verklaart de koper:
- dat hij onder toepassing valt van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- dat hij op fiscaal vlak onder toepassing valt van artikel 26 van de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales;
- dat deze overeenkomst aangegaan wordt en noodzakelijk is voor de verwezenlijking van zijn maatschappelijk doel en dus voor openbaar nut;
- dat deze noodzakelijkheid zal erkend worden door zijn Raad van Bestuur.
De vrijstelling van registratierechten/registratiebelastingen en rechten op geschriften geldt eveneens voor de bijlagen welke aan de authentieke akte gehecht zijn (Ministeriële Beslissing van 22 november 1957, nr EE/74.413).
10. De koper zal het genot hebben van het verkochte goed vanaf de dag van de ondertekening van deze overeenkomst. Hij kan vanaf dan, op eigen risico, de voorziene werken aanvatten.
11. Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) zijn ten laste van de koper.
In drievoud opgemaakt te Hasselt op (datum ondertekening)
de verkoper, de koper,
Brief van Sociaal verhuurkantoor Land van Loon van 24 februari 2022.
Het lidgeld voor 2022 bedraagt 0,40 euro per inwoner. Dit omwille van een indexering die werd doorgevoerd. Deze indexering werd mogelijk gemaakt door een aanpassing van de statuten van het Land van Loon.
Op 1 januari 2022 waren er 7.445 inwoners ingeschreven in ons bevolkingsregister. Het totale lidgeld bedraagt dus 2.982 euro, zoals beschreven in deze brief.
Omdat er bij de opmaak van het budget is uitgegaan van een lidgeld van 0,36 euro per persoon, is er nu te weinig budget voorzien en dient hiervoor een budgetverschuiving te gebeuren.
Decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad is akkoord om door verschuiving van exploitatiekrediet voldoende budget vrij te maken zodat het lidgeld voor 2022 ter waarde van 2.982 euro kan betaald worden.
De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2021 wordt opgeheven.
Het afleveren van allerlei administratieve stukken brengt voor de gemeente zware lasten met zich mee en het is daartoe aangewezen hiervoor een gematigde retributie in te vorderen.
In de omzendbrief van 29 oktober 2021 werd een verkeerd tarief vermeld voor het afleveren van een Kids-ID in spoed met centrale levering te Brussel. Het correcte tarief is € 124,20.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De Wet van 25 november 2018 houdende diverse bepalingen met betrekking tot het Rijksregister en de bevolkingsregisters.
De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
Het Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
De artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.
Artikel 2 van het Ministerieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Artikel II.29, tweede lid van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikel 8 van de Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers.
Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C.
Het Ministerieel Besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (B.S. van 8 november 2019).
De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De Omzendbrief van 29 oktober 2021 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022.
De beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2021 betreffende de retributie voor afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven.
Met ingang van 1 april 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor de afgifte van administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
|
NORMALE PROCEDURE |
|
|
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° |
€ 16,70 + € 3 = € 19,70 Sociaal tarief: € 9,85 |
|
Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3° |
€ 6,70 |
|
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i) |
€ 16,70 + € 3 = € 19,70 |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) |
€ 17,20 + € 3 = € 20,20 |
|
SPOEDPROCEDURE MET GECENTRALISEERDE LEVERING VAN DE KAART EN PIN/PUK BIJ DE ALGEMENE DIRECTIE INSTELLINGEN EN BEVOLKING VAN DE FOD BINNENLANDSE ZAKEN |
|
|
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° |
€ 134,10 + € 5 = € 139,10 |
| Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3° |
€124,20 + € 5 = € 129,20 |
| SPOEDPROCEDURE MET LEVERING VAN DE KAART EN DE PIN/PUK OP DE GEMEENTEN | |
|
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2°
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan
de oproeping door de gemeente
|
€ 101,90 + € 5 = € 106,90
€ 101,90 + € 50 = € 151,90 |
|
Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3°
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan
de oproeping door de gemeente
|
€ 91,90 + € 5 = € 96,90
€ 91,90 + € 50 = € 141,90 |
|
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i)
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan
de oproeping door de gemeente
|
€ 101,90 + € 5 = € 106,90
€ 101,90 + € 50 = € 151,90 |
|
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e)
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan
de oproeping door de gemeente
|
€ 101,90 + € 5 = € 106,90
€ 101,90 + € 50 = € 151,90 |
De vergoeding voor de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken is gekoppeld aan de schommelingen van de gezondheidsindex en wordt automatisch aangepast.
De aangerekende kostprijs voor het afleveren van een identiteitskaart wordt gehalveerd wanneer de aanvraag gebeurt door personen die genieten van een leefloon van het OCMW en door studenten voor wie een studiebeurs wordt bekomen. Een attest van het OCMW dient te worden bijgebracht of een bewijs van het bekomen van een studiebeurs. De halvering van de kostprijs is niet van toepassing bij dringende en zeer dringende procedures.
Voor de attesten van immatriculatie, afgeleverd in uitvoering van het K.B. van 29 juli 1985: € 5,00.
Voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen van minder dan twaalf jaar: € 1,25.
Voor de huwelijksboekjes :
Voor de paspoorten :
De prijs voor de superdringende procedure geldt voor de aanvragen gedaan bij de gemeente.
De retributie moet betaald worden bij aanvraag.
Voor alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, wettigingen, voor eenvormig verklaarde afschriften, vergunningen, enz. waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd:
Voor het recht op toegang met betrekking tot de gegevens die op de persoon die om inlichtingen verzoekt, betrekking hebben en die door het bestuur in een verwerking zijn opgenomen : € 2,50 per door de wet toegestane inzage.
De retributie wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. Het bewijs van betaling wordt vastgesteld door het overhandigen aan de aanvrager van een kasticket of kwitantie. De personen die onderworpen zijn aan de retributie zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 12 van toepassing is.
Worden van de retributie vrijgesteld :
De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een K.B. of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 4 juli 1956 en de K.B.'s van 20 december 1972 en 12 november 1976.