Vanaf 1 januari 2018 ging het wijk-werken Decreet van 7 juli 2017 van start. Via wijk-werken wil de Vlaamse overheid een traject aanbieden aan werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om werkervaring te kunnen opdoen. Dat gebeurt door het uitvoeren van allerlei taken en klussen die maatschappelijk relevant zijn, bij de gebruikers: een particuliere klant, een organisatie of vereniging, een fruitbedrijf, een school,….
Het wijkwerken maakt integraal deel uit van het lokaal sociaal tewerkstellingsbeleid met de nadruk op het lokale karakter, het matchen van de wijk-werker met de noden van de gebruikers, de ondersteuning van de werkzoekende in zijn traject naar de arbeidsmarkt, en de interlokale invulling. VDAB en OCMW selecteren de werkzoekenden en leiden hen als nieuwe wijk-werkers toe naar de organisator.
Als organisator van het wijk-werken treedt voor Haspengouw de interlokale projectvereniging op, bestaande uit 8 steden en gemeenten: Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Wellen, Alken, Kortessem en Borgloon. Ook de regierol sociale economie en het activeringsbeleid in de regio behoren tot de taken van de projectvereniging.
Jaarlijks wordt de rekening en het activiteitenverslag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden, alsook het jaarlijks attest van de accountant. De vaststelling van de rekening door de accountant vond plaats in vergadering van 19 april 2022. Het activiteitenverslag, de rekening van 2021 en het attest van de boekhouder worden als bijlage toegevoegd.
Het decreet wijk-werken van 7 juli 2017.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag 2021 van de projectvereniging wijk-werken Haspengouw goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.