Terug
Gepubliceerd op 07/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/02/2022 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Julien Geuten, Raadslid

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Voorzitter

Carina Volont, Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00022 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00022 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00022 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00022 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.

2.

2022_GR_00023 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00023 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 11
Bart Stevens, Benny Schroyen, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 8
Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00023 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00023 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.

3.

2022_GR_00025 - Migratie naar het C-smart Datacenter - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00025 - Migratie naar het C-smart Datacenter - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00025 - Migratie naar het C-smart Datacenter - Goedkeuring

2022_GR_00025 - Migratie naar het C-smart Datacenter - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fluvius gaat haar niet-kerntaken afbouwen. Eén van deze kerntaken is het aanbieden van datacenter faciliteiten waar de gemeente Heers sinds mei 2019 van gebruik maakt (goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 december 2017).

Tijdens de gemeenteraad van 25 oktober 2021 werd de "intrekking beheersoverdracht bij Fluvius Limburg voor de activiteit Fluvius Center" goedgekeurd.
Op deze manier is het voor de gemeente Heers mogelijk om naar een nieuwe datacenter oplossing te zoeken.

De intercommunale CIPAL dv heeft contact opgenomen met Heers en een vrijblijvende offerte (als bijlage) gedaan voor de verhuis van onze servers uit het Fluvius datacenter te Hasselt naar het C-SMART datacenter van Cipal-Schaubroeck in Geel.

Argumentatie

Toetreding en overeenkomsten

Gemeente Heers is destijds toegetreden tot de intercommunale CIPAL (nu dienstverlenende intergemeentelijke vereniging CIPAL). Zowel de gemeente als het OCMW zijn toegetreden tot CIPAL dv om een beroep te kunnen doen op hun expertise en diensten. CIPAL dv is een dienstverlenende vereniging die werkt volgens het Decreet op de Intergemeentelijke Samenwerking en bij gevolg onder het toezicht valt van Agentschap Binnenlands Bestuur, ressorterend onder de Minister van Binnenlands Bestuur;  

Er is geen participatie van privékapitaal in CIPAL dv en alle aandelen zijn in handen van lokale besturen. Het overgrote deel van de activiteiten van CIPAL behelst de uitvoering van taken die zijn opgedragen door de controlerende vennoten. Ook zijn de gemeente en het OCMW vertegenwoordigd in de bestuurs-, advies- en controleorganen van CIPAL en bijgevolg via die weg toezicht uitoefenen op de strategische doelstellingen, op belangrijke beslissingen, en op het gevoerde beleid, waardoor CIPAL aan de voorwaarden voldoet van de zogenaamde “in house” doctrine; 

In het verleden werd CIPAL opgedragen door haar controlerende vennoten via die bestuursorganen  om het beveiligde CiPort communicatie en informatiesysteem inclusief bijhorend CiPort datacenter (“CiPort”) te bouwen en te beheren; 

De gemeente en het OCMW hebben reeds eerder een overeenkomst afgesloten inzake toetreding tot en gebruik van CiPort en bijhorende diensten  met CIPAL. Ten gevolge van deze overeenkomst verlopen vertrouwelijke en privacy gevoelige communicatie- en informatiestromen sindsdien vanuit gemeente en OCMW via beveiligde Ciport-communicatie en informatie systemen in het Ciport datacenter. De gemeente en het OCMW maken vandaag reeds gebruik van het Cipal overheidsdatacenter, waartoe recent de mogelijkheden verkend werden of de gemeente en het OCMW het gebruik van het datacenter niet kunnen intensifiëren;

Het Rijksregister is bevoegd voor het toelaten van de toegang tot de informatie tot het Rijksregister.  CIPAL heeft via het KB van 16 oktober 1984 bijzondere machtigingen gekregen voor de verwerking van Rijksregister gegevens voor de vennoten van CIPAL. De gemeente en het OCMW zoeken een betrouwbare partner die zulke bijzondere machtigingen heeft verkregen waartoe enkel nog CEVI vzw uit Gent over een soortgelijke machtiging beschikt maar die geen datacenter diensten ten behoeve van lokale besturen verschaft;

Gegevensuitwisseling en informatiestromen

De gemeente wisselt reeds informatie via CiPort uit, en dus vanuit het CiPort datacenter, met onder meer de federale overheidsdienst binnenlandse zaken en dit meer bepaald voor uitwisseling van gegevens met het Rijksregister dewelke een centrale databank is die zorgt voor de registratie en opslag van identificatiegegevens van personen waaronder alle Belgen die in België verblijven maar ook vreemdelingen die verblijven in België en die de toelating hebben om zich te vestigen, of vreemdelingen (en hun familieleden) die verklaren vluchteling te zijn of die vragen als vluchteling erkend te worden. De gemeente heeft de opdracht  om deze identificatie gegevens te registreren en uit te wisselen met het Rijksregister. De gemeente zoekt een betrouwbare partner  die vanuit een datacenter zulke informatiestromen uitwisselt met het Rijksregister omdat de gemeentelijke dienst Burgerzaken daartoe een nood heeft; 

Het OCMW wisselt reeds informatie via Ciport uit, en dus vanuit het CiPort datacenter, met onder meer de Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid, waarop de openbare instellingen van sociale zekerheid zijn aangesloten waaronder het federaal agentschap voor de kinderbijslag, het federaal agentschap voor beroepsrisico’s, de federale overheidsdienst sociale zekerheid, de federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg, de federale pensioendienst, de programmatorische overheidsdienst maatschappelijke integratie, het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering, de Rijksdienst voor Sociale zekerheid, de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening. Het OCMW wisselt informatie uit met de Kruispuntenbank voor Sociale Zekerheid (“KSZ”), daarbij zoekt het OCMW een betrouwbare partner  die vanuit een datacenter zulke informatiestromen uitwisselt met de KSZ omdat de sociale dienst daartoe een nood heeft;

Het CiPort datacenter huisvest ook communicatie en informatiesystemen van de lokale politie, het zogenaamde Integrated System for Local Police (ISLP netwerk), waardoor het overheidskarakter van dat datacenter extra aantoonbaar is;  

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Voornoemde informatiestromen met onder meer het Rijksregister en met de Kruispuntenbank voor Sociale Zekerheid, bevatten (sociale) gegevens van persoonlijke aard. Bijgevolg zijn ,betreffende de verwerking van deze persoonsgegevens, de nationale en Europese wetgeving ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van toepassing. Een wetgeving die reeds meermaals gewijzigd werd en waartoe steeds meer deskundigheid vereist is; 

Er is een nieuwe strengere Europese verordening in voege vanaf 25 mei 2018, met name de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 April 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), ook gekend onder de naam “General Data Protection Rules” (GDPR);

Deze verordening vermeldt in haar overwegingen dat, gezien de snelle technologische ontwikkelingen, er zich nieuwe uitdagingen stellen voor de bescherming van de persoonsgegevens wat een overweging is die eveneens voor de gemeente en het OCMW geldt; 

Het niet naleven van deze verordening kan leiden tot boetes en tot schadeclaims vanwege natuurlijke personen die daartoe voortaan een juridisch afdwingbaar kader zullen hebben; 

Voornoemde wetgeving stelt strengere eisen inzake informatiebeveiliging van persoonsgegevens, waarbij er voor dient gezorgd dat een netwerk of informatiesysteem bestand is tegen incidentele gebeurtenissen of onrechtmatige of kwaadaardige acties die de beschikbaarheid, authenticiteit, integriteit en vertrouwelijkheid van opgeslagen of doorgegeven persoonsgegevens in het gedrang brengen; 

De beveiliging van de netwerken en systemen van de gemeente tegen ongeoorloofde toegang, bijvoorbeeld door de verspreiding van kwaadaardige codes, wordt van groter belang. Voornoemde wetgeving verplicht een bestuur  om adequaat te reageren in geval van inbreuken die voortaan binnen 72 uur kenbaar gemaakt dienen te worden; 

De laatste maanden was er een grote toename te merken van de verspreiding van zulke kwaadaardige codes (ransomware,….), waarmee malafide organisaties de werking van een ganse organisatie kunnen gijzelen. Ook overheden werden slachtoffer in zulke kwaadaardige aanvallen waarbij sommige van die overheden enkel hun informatieapparatuur, software en/of informatie terug konden vrij krijgen mits betaling van een losgeld (te betalen in bitcoins);

Een diepgaande specialisatie en expertise is vereist  om zulke kwaadaardige aanvallen af te slaan, en deze het hoofd te kunnen bieden. Het op peil houden van de specialisatie en expertise terzake vergt een voortdurende investering  in zowel menselijk kapitaal als informatiesystemen;  

Gelet op voorgaande willen de gemeente en het OCMW zich voorbereiden; 

Technische know-how, infrastructuur en beveiliging

De gemeente noch het OCMW kan haar lokale computers en servers  op dezelfde wijze duurzaam en structureel beveiligen zoals dat in een overheidsdatacenter gebeurt. Door de snelle technologische evolutie zijn voortdurend nieuwe en grote investeringen nodig om de lokale serverfaciliteiten (ICT infrastructuur, behuizing, beveiliging zowel fysiek als virtueel, klimaatregeling,  mogelijke aanleg fiberverbindingen, …….) op eigentijds en veilig niveau te houden. Hierdoor is de migratie van deze servercapaciteit naar een datacenter de logische weg vooruit; 

Het bestuur kan de snelle technologische evolutie zelf niet langer op een veilige en betaalbare wijze duurzaam invullen. Binnen de ciPort datacenterwerking is deze evolutie door de schaalgrootte meer gegarandeerd, zelfs in die mate dat de risico’s op uitval, door het toepassen van redundante technologie, aanzienlijk kleiner zijn, alsook de veiligheidsrisico’s aanzienlijk kleiner zijn waar het ter beschikking stellen van deze servercapaciteit vanuit het Cipal datacenter een logische verruiming is van de huidige Ciport dienstverlening waarvan het bestuur reeds gebruikt maakt 

Het gemeente- en ocmw-bestuur wil de vertrouwelijkheid en de veiligheid van hun gevoelige data maximaliseren en waarborgen door voornoemde CiPort dienstverlening uit te breiden om alzo ook haar eigen servers beter te kunnen beheren en beveiligen, en aangezien bijgevolg alleen CIPAL zelf zulke uitbreiding aan dit bestaande contract kan aanbieden, wat ook economisch de meest efficiënte wijze van werken is met minimale impact op de bestaande processen en informatiestromen binnen de gemeente en het OCMW; 

Het bestuur beschikt ook, naast de Ciport overeenkomst, over een gebruiksovereenkomst met CIPAL aangaande het gebruik van de burgerzaken en sociale dienst software van Cipal om daarmee (sociale) gegevens van persoonlijke aard te verwerken, en het is de bedoeling om deze software voortaan vanuit een datacenter te gebruiken,  

Zowel de gemeente- als het OCMW-bestuur willen de operationele- en veiligheidsrisico’s in het kader van een efficiënte backoffice werking en de uitbouw van een klantgerichte dienstverlening zo beperkt mogelijk houden en daarom willen zij het gebruik van de backofficetoepassingen en infrastructuur uit technische en veiligheidsoverwegingen in één hand leggen, zodoende dat de verantwoordelijkheid duidelijk bij één enkele partij komt te liggen die ook de expertise heeft om deze verantwoordelijkheid te dragen;  

Gezien er geen andere partij is dan CIPAL zelf die op de meest efficiënte wijze de gehele verantwoordelijk kan dragen over haar eigen toepassingen, ook indien deze vanuit een datacenter aangeboden worden; 

Er is reeds een aparte overeenkomst met CIPAL voor de backoffice toepassingen die intensief informatie van persoonlijke aard verwerken (Burgerzaken, Sociale Dienst, enz.) alsook voor het gebruik van CiPort en het bijhorende datacenter voor uitwisseling van informatiestromen met databanken van het Rijksregister en de KSZ. De meest risicovolle schakel in termen van beveiliging en continuïteit is vooral de lokale ICT infrastructuur, waartoe het niet houdbaar lijkt om zelf deze verantwoordelijkheid te dragen rekening houdend met de huidige wetgevende en technologische evoluties; 

Het bestuur meent bijgevolg dat het zelf onderhouden en technologisch blijven bijbenen van de IT infrastructuur en systemen niet meer tot haar kernactiviteiten behoort; 

In uitbreiding van de bestaande CiPort overeenkomst, waarbij Cipal reeds het beheer verzorgt van communicatie en informatiesystemen voor gemeente en OCMW, kan een unieke “end-to-end” of totaal verantwoordelijkheid voor beveiliging en beheer bij CIPAL gelegd worden door gewoonweg ook de lokaal benodigde rekenkracht en opslagcapaciteiten vanuit het datacenter af te nemen in plaats van deze zelf lokaal te gaan organiseren en in eigen servers, software, beveiliging en competenties ter zake te gaan investeren;

Zulke “end-to-end” benadering omvat alle schakels in de operationele IT-ketting gaande van de software op de eindpunten die vanuit het datacenter op de lokale schermen van de gebruikers getoond zal worden (en deze software op de eindpunten ook voortdurend gemonitored en beveiligd kan worden), alsook gebruik makend van rekenkracht en diskcapaciteit uit het datacenter waarop de softwaretoepassing van gemeente en OCMW draaien, wat een centrale beveiliging en beheer toelaat, alsook het beheer van communicatie- en informatiesystemen in de ruime zin van het woord zoals onder meer monitoring van telecommunicatie verbindingen naar het datacenter, beheer en actualisatie van firewalls en beveiligingssystemen, maar ook opslag, controle en beheer van back-up van data, aanbieden van redundantie van de servers en de opslag wat een maximale bedrijfszekerheid garandeert; 

Dan ontstaat een situatie die IT-gerelateerde incidenten enerzijds proactief probeert te verhinderen, en anderzijds de efficiëntie bij het oplossen van incidenten zal verhogen, alsook de voortdurende “end-to-end” beveiliging in een totaal benadering kan aangepakt worden; 

Het bestuur zoekt een partner die de totale verantwoordelijkheid neemt over de huidige CIPAL-software die in gebruik is bij het bestuur, over de CiPort communicatie- en informatiesystemen en stromen naar Rijksregister en KSZ, alsook over het bijhorende datacenter tot en met de digitale werkplek van de ambtenaar, waartoe er maar één enkele partij dat kan doen met name CIPAL zelf; 

Zowel de grond waarop het Ciport datacenter gebouwd werd, alsook het datacenter gebouw zelf, is honderd percent eigendom van overheidsinstanties en het betreft bijgevolg een overheidsdatacenter. Het bestuur wenst met een overheidsdatacenter te werken gezien de gevoeligheid van de informatiestromen die zij behandelt; Tevens vormt CIPAL als publiekrechtelijk rechtspersoon waarvan de gemeente en het OCMW zelf aandeelhouder zijn, een grote waarborg voor de continuïteit van de dienstverlening van gemeente en OCMW wat in deze van groot belang is voor het bestuur;  

Aangezien in het kader van de CiPort overeenkomst, CIPAL in opdracht van gemeente en OCMW, reeds heden de in het datacenter aanwezige communicatie- en informatiesystemen met het Rijksregister en met de kruispuntenbank voor sociale zekerheid beheert en toekijkt op de beveiliging van deze systemen en waarmee zich tot heden nog enkel noemenswaardig incident heeft voorgedaan waardoor de betrouwbaarheid van het Cipal datacenter bewezen is; 

Gezien CIPAL voor haar datacenter, een overeenkomst heeft afgesloten met een gespecialiseerd bedrijf om alzo voortdurend het datacenter te testen op eventuele zwakke plekken, waardoor er een proces van continue verbetering is geïmplementeerd, die alzo de risico’s zo laag mogelijk houdt ook bij verdere technologische evolutie;  

Aantoonbare referenties

De gemeente en het OCMW zoeken een partij die relevante en aantoonbare referenties in de sector van lokale besturen kan aantonen waarbij de dienstenleverancier, omwille van de “end 2 end verantwoordelijkheid”, zowel aantoonbare ervaring heeft in het bouwen, aanbieden en beheren van gemeentelijke applicaties vanuit een eigen datacenter, als in het beheren en beveiligen van de onderliggende infrastructuur, alsook van de verbindingen met andere overheidsdatabanken zoals het Rijksregister, en aangezien er geen partijen geïdentificeerd konden worden naast Cipal die over zulke referenties beschikten. 

Aangezien CIPAL wel over zulke referenties beschikt met name :

  • Het gemeentebestuur – en het ocmw van Herentals
  • Het gemeentebestuur en het ocmw van Arendonk
  • Het gemeentebestuur en het ocmw van Ravels
  • Het ocmw van Sint-Truiden, inclusief woon – en zorgcentrum
  • Het gemeentebestuur van Bocholt
  • Het gemeentebestuur van Halen
  • Het gemeentebestuur van Herk-De-Stad
  • ...

Gelet op bovenstaande toelichting, blijkt dat er maar 1 organisatie is met name Cipal die de unieke en volledige verantwoordelijkheid kan nemen inzake het aanbieden van de CIPAL applicaties vanuit IT-systemen in een professioneel overheidsdatacenter; 

De opdracht kan dus om technische redenen maar aan één welbepaalde opdrachtnemer, zijnde CIPAL, toegekend worden, waartoe een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking werd gevoerd, en waaruit blijkt dat CIPAL aan de behoeften van het bestuur voldoet met een prijsvoorstel dat onder de marktwaarde ligt; 

Gelet op het feit dat de gemeente en het OCMW reeds eerder een overeenkomst tot gebruik van CiPort en bijhorende diensten heeft afgesloten met CIPAL, waartoe reeds van informatie en communicatiesystemen in het datacenter gebruik wordt gemaakt voor onder meer informatiestromen met het Rijksregister en de KSZ, wordt voorgesteld het bestaande ciPort contract uit te breiden om voortaan ook de Cipal software en bijhorende server capaciteit vanuit het datacenter af te nemen van CIPAL.

Toelichting offerte en vergelijking huidige situatie

Hieronder vindt u een vergelijking van de huidige situatie met het voorstel van Cipal-Schaubroeck.


Fluvius DC (huidige situatie)

We betalen voor de Fluvius datacenter faciliteiten 1.702,31 per maand (incl. btw).

Tel hierbij nog het Cipal onderhoudscontract dat wordt toegepast op de 8 meest kritische virtuele machines in het Fluvius Datacenter: 848,37 per maand (incl. btw)

Tot slot wordt er, naast een backup in het Fluvius datacenter, ook een datareplicatie gedaan naar het Cipal Datacenter. Dit is belangrijk want je hebt best een backup op 2 volledig geografisch verschillende locaties.

Die backup kost ons bij Cipal 147,96 per maand (incl. btw)

Deze laatste kost zal wegvallen als we overstappen naar het C-SMART datacenter omdat zij standaard voor hun klanten een backup voorzien op 2 verschillende locaties.

In totaal betalen we nu per maand 2.698,64 (incl. btw)

C-SMART DC voorstel

Voor de C-SMART datacenter faciliteiten rekenen zij 3 zaken aan:

  • C-smart DC server resources: € 938,98 per maand (incl. btw)
  • Systeemsoftware: € 92,47 per maand (incl. btw)
  • SLA DC facility’s (niet te verwarren met het onderhoudscontract op de 8 VM’S): € 332,75 per maand (incl. btw)

 

Dit geeft een totaal van 1.364,20 per maand (incl. btw).

Het onderhoudscontract dat wordt toegepast op de 8 meest kritische virtuele machines blijft behouden: € 848,37 per maand (incl. btw).

De backupkost van € 147,96 per maand (incl. btw) valt weg.

Maar er moet ook een breedbandconnectie gelegd worden tussen het Fluvius netwerk en het Cipal netwerk. Dit was er vroeger niet waardoor Cipal ook geen gelijkaardige oplossing kon aanbieden zoals Fluvius ons dat heeft gedaan. Ondertussen heeft Cipal wel zo een connectie laten leggen en verhuren zij bandbreedte aan de klanten van het datacenter. Voor ons bieden ze een toegang 100/100 Mbits aan tegen € 647,83 per maand (incl. btw).


In totaal betalen we dan per maand 2.860,40 (incl. btw). Dit is € 161,76 per maand méér dan in onze huidige situatie.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en artikel 42 §1.1d) (de werken, leveringen of diensten alleen door een bepaalde ondernemer kunnen worden verricht omdat mededinging ontbreekt om technische redenen).

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om de huidige servers in het Fluvius datacenter te migreren naar het C-SMART datacenter.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de prijsofferte van Cipal-Schaubroeck als bijlage.

4.

2022_GR_00021 - Retributie voor de aanleg van stoepen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00021 - Retributie voor de aanleg van stoepen - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00021 - Retributie voor de aanleg van stoepen - Goedkeuring

2022_GR_00021 - Retributie voor de aanleg van stoepen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 wordt opgeheven. 

Argumentatie

Om de openbare veiligheid te vrijwaren, voorziet het gemeentebestuur in de aanleg van stoepen.

Er wordt een retributie geheven voor de aanleg van bijkomende stoepverharding op het openbaar domein. De kosten voor het leveren van deze dienst worden aangerekend aan de aanvrager.

Juridische grond

Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de uitvoeringsprincipes voor de uitvoering van het stoepenplan werden vastgesteld.

De overeenkomst betreffende de aanleg van bijkomende stoepverhardingen, opgemaakt door de administratieve technische dienst.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2021 betreffende de retributie voor de aanleg van stoepen, wordt opgeheven.

Artikel 2

Met ingang van 1 maart 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de aanleg van stoepen door het gemeentebestuur. De retributie is verschuldigd door de persoon die de uitvoering van de werken aanvraagt.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

- voor de plaatsing van betonklinkers: € 59,00/m²

- voor de plaatsing van boordstenen: € 15,50/m

Artikel 4

De retributie moet bij de beëindiging van de werken en na ontvangst van een factuur contant betaald worden in handen van de financieel directeur of door storting op het IBAN nummer van het gemeentebestuur. De verzending van de factuur en de eventueel hierop volgende aanmaningen worden kosteloos verzonden aan de aanvrager.

Bij niet-betaling binnen de termijn voorzien in de laatste aanmaning, wordt het dossier in handen gegeven van een gerechtsdeurwaarder, de kosten hiervan vallen volledig ten laste van de aanvrager. 

Artikel 5

De overeenkomst betreffende de aanleg van bijkomende stoepverhardingen zoals gehecht aan dit besluit, wordt eveneens goedgekeurd.

5.

2022_GR_00020 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie voor herstel van de laatste kopbalken 1 en 3 in dak- en torenstructuur en betaling van erelonen aan architect - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00020 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie voor herstel van de laatste kopbalken 1 en 3 in dak- en torenstructuur en betaling van erelonen aan architect - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00020 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie voor herstel van de laatste kopbalken 1 en 3 in dak- en torenstructuur en betaling van erelonen aan architect - Goedkeuring

2022_GR_00020 - Kerkfabriek Sint-Martinus Heers: aanvraag investeringssubsidie voor herstel van de laatste kopbalken 1 en 3 in dak- en torenstructuur en betaling van erelonen aan architect - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In voortzetting van de werken aan de restauratie van de dak- en torenstructuur van de kerk zijn er nog twee kopbalken die moeten gerestaureerd worden, raming € 10.172,47 (incl. btw)

Het ereloon van de architect moet betaald worden, raming € 3.267 (incl. btw)

Argumentatie

Het advies van het CKB.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de kerkfabriek Sint-Martinus Heers een investeringssubsidie toe te kennen van 10.172,47 euro voor de restauratie van de laatste kopbalken in  de dak- en torenstructuur en 

€ 3.267 voor het ereloon.

Totaal € 13.439,47

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan:

- kerkfabriek Sint-Martinus Heers

- het CKB

6.

2022_GR_00024 - Lidmaatschap algemene vergadering LOGO Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00024 - Lidmaatschap algemene vergadering LOGO Limburg - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00024 - Lidmaatschap algemene vergadering LOGO Limburg - Goedkeuring

2022_GR_00024 - Lidmaatschap algemene vergadering LOGO Limburg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van de gemeenteraad van 26 april 2021 werden volgende beslissingen  genomen: 

De gemeenteraad beslist dat de gemeente Heers lidmaatschap wenst van de Algemene Vergadering van Logo Limburg vzw, en duidt Carina Volont aan als vertegenwoordiger

De gemeenteraad ondersteunt de erkenning van Logo regio Hasselt en Logo regio Genk voor de periode 2022-2027 en ondertekent het erkenningsformulier en belast de dienst sociale zaken met de verdere opvolging hiervan. 

Argumentatie

Heidi Pirlotte volgt Carina Volont op als schepen van Gezondheid.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad duidt Heidi Pirlotte, schepen gezondheid aan, als vertegenwoordiger van de gemeente Heers in de algemene vergadering van LOGO LImburg.

7.

2022_GR_00026 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - hoek Heersestraat - Marionstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Volont, Voorzitter; Henri Dumont, Raadslid; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Sonja Houbar, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Bart Stevens, 4de Schepen; Anneleen Vanherck, Raadslid; Dieter Janssen, 3de Schepen; Benny Schroyen, 2de Schepen; Christel Lambié, Plaatsvervangend raadslid; Jean-Pierre Renson, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Gerald Kindermans, Raadslid; Jan Leus, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Julien Geuten, Raadslid
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur
Voorzitter
Carina Volont, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00026 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - hoek Heersestraat - Marionstraat - Goedkeuring
Aanwezig
Carina Volont, Henri Dumont, Kristof Pirard, Jozef Royer, Sonja Houbar, Heidi Pirlotte, Bart Stevens, Anneleen Vanherck, Dieter Janssen, Benny Schroyen, Christel Lambié, Jean-Pierre Renson, Luc Schalenbourg, Gerald Kindermans, Jan Leus, Mieke Smolders, Daniel Medarts, Erika Princen, Evi Lennertz, Ivo Carlens
Stemmen voor 19
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Jan Leus, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Dieter Janssen, Kristof Pirard, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Jean-Pierre Renson, Christel Lambié, Heidi Pirlotte, Carina Volont
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00026 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - hoek Heersestraat - Marionstraat - Goedkeuring

2022_GR_00026 - Tracé met wegenisontwerp en vaststelling waarborgen - hoek Heersestraat - Marionstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met dit punt wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd van het tracé en wegenisontwerp en vaststelling waarborgen mbt aanvraag omgevingsvergunning - dossier 2021/162 OMV2021191482 - een verkaveling voor groepswoningbouw van 8 wooneenheden met wegenisaanleg op hoek Heersestraat - Marionstraat. 

Argumentatie

Gelet op de aanvraag ingediend door BV Projectdevelopers, met adres te 3001 Leuven, Grauwmeer 1 bus 51/63, tot het verkavelen van grond voor groepswoningbouw van 8 wooneenheden met wegenisaanleg te Heers, hoek Heersestraat / Marionstraat, kadastraal gekend onder Heers, 1ste afdeling, sectie C nr. 67; 

De aanvraag situeert zich volgens het gewestplan ‘Sint-Truiden Tongeren’ (Koninklijk Besluit van 05/04/1977) in woongebied met landelijk karakter;

Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of gemeentelijke of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan;

Er wordt een omgevingsvergunning gevraagd voor een verkaveling met aanleg wegenis met het oog op de bouw van 8 wooneenheden zijnde halfopen bebouwingen. De nieuw aan te leggen weg takt aan op de Marionstraat. De omgevingsvergunning omvat de aanleg van de wegenis met de bedoeling deze over te laten aan de gemeente en op te nemen in het openbaar domein als een gemeenteweg. 

Concreet is er voor deze aanvraag sprake van:

 Het aanleggen van een nieuwe gemeenteweg met groenstroken en parkeerstroken inclusief de nutsvoorzieningen;

 De opname in het openbaar domein van de randen van het perceel gelegen tegen de bestaande straten omwille van de bestaande groenaanplant op de talud te kunnen behouden en onderhouden. 

Voorliggende aanvraag voorziet in een woonontwikkeling met daarbij horend de realisatie van een autoluw en groen doodlopende straatje.

De nieuwe weg heeft toegang tot 8 loten waarop elk een gekoppelde halfopen bebouwing wordt voorzien. 

De hoofdfunctie van dit type weg is toegang verlenen tot de aanpalende percelen (bestemmingsverkeer). 

De breedte van de weg is deels 10m. breed en deels 7,5m. breed. incl. groenbermen, parkeerplaatsen, inritten. 

Gelet op het ontwerp en de raming van de uit te voeren infrastructuur (wegen, riolering, nutsvoorzieningen en groenaanleg); 

Overwegende dat aan de verplichtingen inzake de aanleg van nutsleidingen moet voldaan worden; 

Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen ikv van de aanvraag omgevingsvergunning; 

Overwegende dat de eigendom van de in de aanvraag aangegeven wegen en aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten zullen afgestaan worden aan de gemeente; 

Overwegende dat het lot waarop deze grondafstand betrekking heeft lot 9 is met een oppervlakte van 676m² zoals aangeduid op het plan ‘verkavelingsplan – grondafstand’ van 14/12/2021 (dossiernr. HD322) opgemaakt door Ing. Hans Dens landmeter expert met adres te Ham, Zwartenhoekstraat 22 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2021191482.

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41;

Gelet op het gewestplan Sint-Truiden Tongeren goedgekeurd bij KB op 05/04/1977; 

Gelet op het decreet van 22 februari 1995 houdende de bodemsanering, inzonderheid de artikels 32, 41, 42 en 43; 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen, inzonderheid artikel 31 e.v.;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 47;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen, in het bijzonder artikelen 3 en 4 waarin een algemeen toetsingskader wordt aangehaald gebaseerd op volgende principes:

 Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

 Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

 De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

 Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

 Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. 

De bevoegdheid om het project ten aanzien van de ruimtelijke ordening te beoordelen, is uitsluitend toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de wegenis ligt de bevoegdheid bij de gemeenteraad.

De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om (op basis van de vaste rechtspraak):

 Te oordelen over de aanleg van nieuwe wegen, de tracéwijziging en de verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke wegen en moet het onvoorwaardelijk doen;

 In dat oordeel niet alleen een aangepaste infrastructuur binnen de verkaveling zelf te betrekken, met nutsvoorzieningen zoals bv. wegen en de eigenlijke uitrusting ervan met o.m. as-verschuivingen, verkeersdrempels e.d. , voet- en fietspaden, aanplantingen, elektriciteit, gas, waterleiding, telefoon, tv-distributie, riolering en afwatering, maar eveneens een in die beoordeling aangepaste verkeerssituatie in de omgeving betrekt met, zo noodzakelijk, bijkomende aangepaste verkeersreglementen en gemeenschapsinfrastructuur;

 Kwesties als groenbehoud, verkeersinfrastructuur, verkeersveiligheid, riool- en afvalvoorzieningen, elektriciteitsnetwerken, maatschappelijke infrastructuur enz. in rekening te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen.

De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kan nemen over de aanvraag.

Enkel de gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijzigingen en aanpassingen aan gemeentewegen.

De gemeenteraad spreekt zich in haar beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.

Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. 

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanleg van de nieuwe wegenis zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2021/162 OMV2021191482, ingediend door BV Project Developers, vertegenwoordigd door dhr. Pieter Vangeel, met als adres Grauwmeer 1/51/63 te 3001 Leuven, voor het verkavelen van gronden en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op het bouwen van een groepswoningbouwproject voor 8 wooneenheden, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Het tracé van de wegenis en de rooilijn, met name de ligging en de breedte zoals aangegeven en aangeduid op de bijgevoegde plannen zoals aangevraagd in de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2021/162 OMV2021191482, ingediend door BV project Developers, vertegenwoordigd door dhr. Pieter Vangeel, met als adres Grauwmeer 1/51/63 te 3001 Leuven, voor het verkavelen en de aanleg van nieuwe wegenis met het oog op het bouwen van een groepswoningbouwproject voor 8 wooneenheden, in het bijzonder mbt lot 9 van 676m² zoals aangeduid op het plan ‘verkavelingsplan – grondafstand’ van 14/12/2021 (dossiernr. HD322) opgemaakt door Ing. Hans Dens landmeter expert met adres te Ham, Zwartenhoekstraat 22, wordt goedgekeurd. De plannen maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 3

De verkavelaars zullen de kosten dragen voor het uitvoeren van de volledige wegenuitrusting, met inbegrip van alle nutsvoorzieningen:  

  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de waterleiding zal rechtstreeks betaald worden, door de aanvragers, aan de maatschappij, overeenkomstig hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van elektriciteit, gas en openbare verlichting zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragers, aan de maatschappij, in overeenstemming hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de riolering en aanverwante werken zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragers, aan de maatschappij, in overeenstemming hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kostprijs voor de aanleg van de nodige infrastructuur van Proximus, zal rechtstreeks worden betaald door de aanvragen, aan de maatschappij, in overeenstemming met hun gestelde voorwaarden. 
  • De betaling van de kosten voor de aanleg van de nodige infrastructuur van Telenet, zal rechtstreeks worden betaald door de aanvrager, aan de maatschappij, in overeenstemming met hun gestelde voorwaarden.

en de verkavelaars zullen de gronden waarop de openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen die zullen worden aangelegd kosteloos overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Heers vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering van de werken.  

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen zal volgende voorwaarden in de omgevingsvergunning opnemen en aan de vergunninghouder willen opleggen:

  1. het aanbestedingsdossier moet ter inzage voorgelegd worden aan de technische dienst van de gemeente Heers voorafgaande aan de prijsvraag.
  2. de voorwaarden die worden opgelegd door de adviesverlenende instanties moet worden nageleefd meer bepaald: Hulpverleningszone Zuidwest Limburg, Fluvius System Operator, De Watergroep, Proximus, Dienst Water en Domeinen van de provincie Limburg, Agentschap wegen en verkeer, Departement Landbouw en Visserij. Deze adviezen afgeleverd in het kader van de aanvraag omgevingsvergunning (met ref. 2021/162 OMV 2021191482) maken integraal deel uit van dit besluit. 

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen zal volgende voorwaarden in de omgevingsvergunning opnemen en aan de vergunninghouder willen opleggen:

1. De op de plannen aangeduide openbare wegen,  aanhorigheden en nutsvoorzieningen, evenals de gronden waarop ze worden aangelegd worden vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente Heers, kosteloos overgedragen en afgestaan aan de gemeente Heers. 

2. De lasten die worden opgelegd door de nutsmaatschappijen moet worden nageleefd. (Fluvius, de watergroep e.a.)

3. Borgbepaling: 

o Om de uitvoering van de in de vergunning opgelegde lasten te verzekeren, zal de vergunninghouder een financiële waarborg dienen te voorzien. Hiertoe zal de vergunninghouder eerst een overeenkomstige bankgarantie moeten neerleggen voorafgaand aan de aanvang van de uitvoering van de omgevingsvergunning, de hierin stedenbouwkundig vergunde werkzaamheden en voorafgaand aan het bouwproject indien dit voorafgaand de wegwerkzaamheden wordt uitgevoerd.

o Als waarborgen worden gesteld voor in de vergunning opgelegde lasten met betrekking tot:

 de aanleg en inrichting van de wegenis en riolering;

 het ereloon voor studiebureau, ontwerper en veiligheidscoördinator op basis van de overeenkomsten, alsook alle overige kosten zoals voorzien in de opdracht (waaronder grondonderzoek, door de gemeente opgelegde laboratoriumproeven of andere door derden uit te voeren controles op de te gebruiken of te verwerken materialen)

 de aanleg, inrichting en het 3-jarig onderhoud (tot aan definitieve oplevering) van het openbaar groen;

 alle kosten verbonden aan het authentiseren van de eigendomsoverdracht, hierbij inbegrepen, niet limitatief, notariskosten, kosten voor het bekomen van een recent bodemattest, kosten van opmeting, …

 de kosten verbonden aan de diverse nutsvoorzieningen. 

o Het bedrag van de waarborg is gelijk aan het bedrag van de vermoedelijke kostprijs, incl. btw, van bovenvermelde werken/lasten zoals die blijkt uit de prijsofferte(s), welke ter goedkeuring is (zijn) voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

o De door de nutsmaatschappijen opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost voldaan is. Indien kan aangetoond worden dat reeds deels aan de geraamde kosten voldaan is, is het bedrag van de waarborg wat betreft de nutsvoorzieningen, gelijk aan het verschil van de door de nutsmaatschappijen geraamde kostprijs en het aan de nutsmaatschappijen reeds betaalde voorschot.

o De bankwaarborg wordt aangezuiverd, al naar gelang het geval, indien het toegewezen gunningsbedrag hoger of lager ligt dan het goedgekeurde ramingsbedrag en dit ten bedrage van het verschil tussen de goedgekeurde raming en het toegewezen gunningsbedrag. Bij verzoek tot vaststelling van de bankwaarborg op basis van de goedgekeurde gedetailleerde raming, dient de vergunninghouder reeds schriftelijk te verklaren dat deze bankwaarborg indien nodig zal worden verhoogd op het moment dat het definitieve gunningsbedrag gekend is.

o Het bedrag van de bankwaarborg van de vergunninghouder wordt vastgesteld door de gemeente, binnen de vijfenveertig (45) kalenderdagen na goedkeuring van de gedetailleerde raming. De aanzuivering van de borg dient te gebeuren ten laatste dertig (30) kalenderdagen vóór aanvang van de werken. De vergunninghouder bezorgt de gemeente het bewijs van borgstelling.

o Er kan niet tot aanvang van de werken worden overgegaan zolang deze bankwaarborg niet wordt gesteld.

o Bij de bankwaarborg dient expliciet vermeld: “Deze bankwaarborg is geldig tot de akte van kosteloze overdracht naar het openbaar domein van de gemeente Heers wordt verleden, die pas kan plaatsvinden na de definitieve oplevering van de afwerking van de werken. De bankwaarborg wordt op eerste verzoek aan de gemeente overgemaakt, wanneer de instelling een verzoek daartoe ontvangt van de gemeente.”

o Bij vertraging of niet-uitvoering van de verbintenissen (lasten) binnen de gestelde termijn van 15 kalenderdagen wordt opgelegd om alsnog tot uitvoering of herstel over te gaan. Indien de vergunninghouder nog steeds in gebreke blijft, heeft de gemeente het recht om zich ambtshalve in de plaats van de vergunninghouder te stellen voor de (verdere) uitvoering, de voltooiing of de herstelling van de in de omgevingsvergunning voor het project opgelegde verbintenissen (lasten), en dit op kosten en risico van de vergunninghouder. De bankwaarborg kan daartoe op eerste verzoek van de gemeente worden aangewend. Volgende termijnen worden daarbij in acht genomen:

 wanneer de werken reeds zes (6) maanden stil liggen;

 wanneer de voltooiingstermijn zoals beschreven in het goedgekeurde lastenboek reeds meer dan twaalf (12) maanden overschreden is; 

 wanneer de geconstateerde gebreken bij het proces-verbaal van de voorlopige oplevering niet werden verholpen binnen de daartoe gestelde termijnen;

 wanneer de geconstateerde gebreken/beschadiging aan het toekomstig openbaar domein niet werden verholpen binnen de vijftien (15) kalenderdagen na de vaststelling (via officiële ingebrekestelling).

o Bij hoogdringende noodzakelijke herstellingen, die zonder herstelling tot (verdere) schade of (openbare) onveiligheid zouden kunnen leiden, dient onmiddellijk en zonder uitstel tot herstelling te worden overgegaan en kunnen de herstellingswerken onmiddellijk ambtshalve zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling op kosten en risico van de vergunninghouder/aannemer worden uitgevoerd. Ook in dit geval kan bestuursdwang worden toegepast.

3. Vrijgave borg:

o De waarborg wordt tot 50% vrijgegeven na goedkeuring van de voorlopige oplevering door het college van burgemeester en schepenen. Hiertoe zal de vergunninghouder, na de voorlopige oplevering, een voorlopige eindafrekening tussen de vergunninghouder en de aannemer overmaken aan de gemeente, samen met de overeenkomstige betaalbewijzen. 

o Voor de resterende 50% zal de gemeente de bankwaarborg opheffen na de goedkeuring van de definitieve oplevering door de gemeenteraad en na de aflevering van de ten hypotheekkantore overgeschreven authentieke akte betreffende de eigendomsoverdracht, op voorwaarde dat de vergunninghouder de eindafrekening en de betalingsbewijzen voorlegt van de kosten die zijn gemaakt in verband met de eigendomsoverdracht.

o De waarborg voor de aanleg van de nutsleidingen worden volledig vrijgegeven na bevestiging door de nutsmaatschappijen van de betaling van het saldo van de geraamde kostprijs.

4. Voorlopige (VO) en definitieve oplevering (DO):

o De VO en DO gebeuren telkens voor het dossier in zijn geheel.

o Na de VO volgt nog geen eigendomsoverdracht van het publiek toegankelijk domein. Vanaf de VO wordt het toekomstig openbaar domein in gebruik genomen als privaat terrein met openbaar karakter.

o De DO vindt ten vroegste 3 jaar na goedkeuring VO plaats. Voorwaarde hierbij is dat aan alle bepalingen van het goedgekeurde lastenboek is voldaan, dat aan alle opmerkingen van het proces-verbaal van voorlopige oplevering is voldaan.

o De VO en DO worden georganiseerd op initiatief van de vergunninghouder en gebeuren in aanwezigheid van diensthoofd technische dient van de gemeente Heers.

o Bij de voorlopige oplevering wordt een heel as-built dossier, GRB gekeurd, afgeleverd aan het gemeentebestuur.

Artikel 6

Niemand mag een in deze verkaveling begrepen perceel verkopen, of verhuren voor meer dan negen jaar, een erfpacht of een opstalrecht vestigen of één van deze overdrachtsvormen aanbieden, zelfs onder opschortende voorwaarden, dan nadat de aanvrager de voorgeschreven werken en lasten uitgevoerd heeft of de financiële waarborgen voor nutsvoorzieningen, zoals hierboven bepaald, ervan verschaft heeft. De vervulling van deze formaliteit wordt geconstateerd door een bewijs dat door het college van burgemeester en schepenen afgegeven is en bij ter post aangetekende brief aan de verkavelaar medegedeeld wordt. 

Artikel 7

De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden wordt geschorst zolang de gemeente niet in het bezit is van de nodige waarborgen en betalingen, of de nodige akkoorden al naargelang de voorwaarden opgelegd door de maatschappijen. 

Artikel 8

Alle werken dienen uitgevoerd te worden in overeenstemming met de goedgekeurde plannen en onder toezicht van de technische dienst van de gemeente Heers. 

Artikel 9

De op de aanvraag aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, worden door de aanvrager vrij en onbelast en zonder kosten, aan de gemeente afgestaan. Het betreft lot 9 van 676m² zoals aangeduid op het plan ‘verkavelingsplan – grondafstand’ van 14/12/2021 (dossiernr. HD322) opgemaakt door Ing. Hans Dens landmeter expert met adres te Ham, Zwartenhoekstraat 22 en opgenomen in het dossier ‘aanvraag omgevingsvergunning met nummer dossier OMV2021191482,