De OCMW-raad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De OCMW-raad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Met de 'minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling' (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW's een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid.
Deze regeling is optioneel voor OCMW's. Het OCMW van Heers maakt reeds jaren gebruik van deze regeling omdat het een oplossing biedt aan de mensen met energiearmoede.
De extreem hoge energieprijzen hebben een hoge impact op het gezinsbudget.
De minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling kan gezinnen die grote kans maken op energiearmoede tijdens de winterperiode ondersteunen.
Deze regelgeving loopt van 1 november 2022 tot en met 31 maart 2023. Afhankelijk van de noden van de betrokken gezinnen, kunnen de tussenkomsten maximaal gedurende 5 maanden worden toegekend.
De noden van de betrokken gezinnen worden onderzocht via het sociaal onderzoek.
De 'minimale hoeveelheid aardgas' wordt berekend op basis van een tabel, vastgesteld door de minister van Energie.
Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s.
Wet van 4 september 2002 houdende toewijzigingen van een opdracht aan de OCMW’s inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering, betreffende het Sociaal Fonds voor gas en elektriciteit.
Energiebesluit van 19.11.2010.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om de minimale levering aardgas en exlusief nachttarief toe te passen voor de winterperiode van 01.11.2022 tot en met 31.03.2023.
Gezinnen met een digitale meter in voorafbetaling worden aangeschreven om hun op de hoogte te stellen van deze regeling.
De sociale dienst werkt met richtlijnen voor het toekennen van tussenkomsten in het kader van socioculturele participatie.
Wij wensen het reglement aan te passen aangezien het niet meer up-to- date is.
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 5 oktober 2022 over de vernietiging van de OCMW-raadsbeslissing van 27 juni 2022 houdende de goedkeuring van de verkoop van percelen landbouwgrond, eigendom van het OCMW en gelegen buiten het grondgebied Heers.
Om investeringen te financieren worden er percelen grond gelegen buiten Heers verkocht.
Er werd voor elke van de te verkopen percelen een schattingsverslag opgemaakt. De minimale prijs van de schatting wordt gerespecteerd. Het OCMW verkoopt niet onder deze prijs die billijk geacht wordt. Dit is zo in het algemeen belang: geen verarming van het OCMW, geen financiële moeilijkheden creëren bij de pachter/koper.
Er wordt een procedure gevolgd die transparantie en mededinging garandeert. De bepalingen van de pachtwet inzake het recht van voorkoop worden toegepast.
Om te vermijden dat speculanten percelen van het OCMW zouden kopen, worden er bij de verkoop een aantal voorwaarden opgelegd die de percelen niet interessant maken voor speculanten:
- Verplichte exploitatie door de koper gedurende 6 jaar
- Vervreemdingsverbod voor de koper gedurende 6 jaar
- Indien verkoop binnen de 6 jaar; meerwaarde richting bestuur
- Indien verkoop binnen de 6 jaar; recht van terugkoop voor bestuur.
De niet-verpachte percelen of de percelen waarvan de pachter de pacht niet wenst verder te zetten bij verkoop, worden openbaar verkocht. De mededinging kan hier ten volle spelen. Iedereen krijgt het recht te bieden op deze percelen. Ook het wettelijk recht van voorkoop van de pachter die te kennen gaf niet rechtstreeks van het OCMW te willen kopen, dient nog steeds gerespecteerd te worden (cf. pachtwetgeving).
Aan de pachters die geïnteresseerd zijn om wel de door hen gepachte percelen te kopen, moet de kans geboden worden deze percelen te kopen tegen een marktconforme prijs. Dit is minimum de schattingsprijs. Het OCMW moet zijn patrimonium als een goede huisvader beheren en het algemeen belang dienen. Daarom vraagt het aan de pachters een eerlijke prijs als dezen hun pachtperceel willen kopen. Enerzijds is dit geen verarming voor het OCMW, anderzijds is het absoluut niet de bedoeling om landbouwers, pachters en niet-pachters, tegen elkaar op te zetten door hen tegen elkaar op te laten bieden. Het is nog minder de bedoeling om speculanten aan te trekken. Het OCMW geeft aan de huidige pachters gewoon de kans om hun areaal uit te breiden en hun activiteiten op deze percelen te bestendigen.
Het OCMW gaat over tot de verkoop van alle percelen grond gelegen buiten de gemeente Heers.
De niet-verpachte percelen of de percelen waarvan de pachter de pacht niet wenst verder te zetten bij verkoop, worden openbaar verkocht, dit via een klassieke openbare verkoop of via een Biddit-verkoop.
De percelen waarvan de pachters geïnteresseerd zijn om ze aan te kopen, worden uit de hand verkocht aan de huidige pachters tegen minimum de schattingsprijs.
De aktekosten en leveringskosten zijn ten laste van de koper.
Voor alle percelen gelden de volgende voorwaarden bij de verkoop:
De kosten voor opmeting van schatting zijn ten laste van de verkoper.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Teneinde de transparantie en de beginselen van mededinging te garanderen, wordt volgende procedure gevolgd:
Voor zover dan enkel de pachter interesse toont om dit perceel te kopen, aan de vooropgestelde schattingsprijs die opgemaakt werd door een beëdigd landmeter, wordt dit punt terug op de OCMW-raad gebracht met de nodige motivatie om het perceel onderhands te verkopen aan de vooropgestelde prijs aan de enige geïnteresseerde in casu de initiële pachter. Is de pachter niet geïnteresseerd om te kopen dan krijgt de pachter, indien hij nog steeds landbouwactiviteiten uitoefent volgens het KBO, de kans om verder te pachten of pachtafstand te doen. Gezien de procedure voor een eventuele onderhandse verkoop door het lokaal bestuur duidelijk en transparant is, is deze niet verboden gezien deze bijzonder gemotiveerd en gestaafd is.
Is de pachter niet geïnteresseerd om verder te pachten, dan is een openbare verkoop aan de orde waarbij alles zal verlopen via bijv. Biddit. Uiteraard dient hier dan alsnog rekening gehouden te worden met het voorkooprecht van de pachter, en mogelijke andere voorkoop- en voorkeurrechten. De pachtovereenkomst zal dan verder bekeken worden nadat het perceel openbaar verkocht werd.
De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de verkooprsovereenkomst en authentieke akte.