Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00152 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00152 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00152 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00152 - Audioverslag vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het audioverslag  van de vorige zitting goed.

2.

2022_GR_00153 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00153 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 10
Bart Stevens, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 7
Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00153 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00153 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.

3.

2022_GR_00149 - IGL: vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van 15 december 2022: bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00149 - IGL: vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van 15 december 2022: bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00149 - IGL: vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van 15 december 2022: bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022

2022_GR_00149 - IGL: vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van 15 december 2022: bekrachtiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022

Motivering

Aanleiding en context

Op donderdag 15 december 2022 vindt de gewone vergadering van de algemene vergadering van IGL plaats.

De gemeente Heers is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

De gemeenteraad komt pas samen op 19 december 2022; het is dus aangewezen dat het college van burgemeester en schepenen de agenda van de gewone vergadering van 7 november 2022 van de Algemene Vergadering van IGL goedkeurt en het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente, of bij belet de plaatsvervanger, vaststelt. 

Deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 moet aan de eerstvolgende gemeenteraad ter bekrachtiging worden voorgelegd.

Argumentatie

De oproepingsbrief van 21 oktober 2022 voor de gewone vergadering van de algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 15 december 2022 om 18 uur bevat de volgende agendapunten:

    1. Definitieve verkiezing bestuurder met raadgevende stem: goedkeuring (stemming)

                 a. Vossen Guido

    2. Financieel rapport over het eerste semester 2022, balans, resultaat en saldo per 30 juni 2022: kennisneming

    3. Begroting 2022: goedkeuring

          

Zie de verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota's betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone vergadering van 15 december 2022 van de Algemene Vergadering.

De gemeente Heers heeft geen bezwaren om goedkeuring van de agenda te weigeren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 over de vaststelling van het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente in de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van IGL van 15 december 2020 te bekrachtigen.

4.

2022_GR_00158 - Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) - deel gemeente - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00158 - Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) - deel gemeente - Vaststelling
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 10
Bart Stevens, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 7
Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00158 - Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) - deel gemeente - Vaststelling

2022_GR_00158 - Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) - deel gemeente - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Vanaf 2020 moet de gemeente en het OCMW een gezamenlijk meerjarenplan 2020-2025 opmaken volgens de regels over de beleids- en beheerscylclus (BBC).

De aanpassing van het voorliggende meerjarenplan 2020-2025 is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel gemeente als van het OCMW zijn opgenomen.

Argumentatie

De aanpassing van het meerjarenplan en de bijhorende documentatie werden op 2 december 2022 digitaal aan de raadsleden bezorgd.

De wettelijke rapporten tonen aan dat het geraamde beschikbaar resultaat per boekjaar groter of gelijk is aan nul, en de autofinancieringsmarge in het laatste jaar van het meerjarenplan (2025) groter of gelijk is aan nul.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Art. 249 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun meerjarenplan delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscylus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden en bepaalt ook de inhoud van het meerjarenplan.

Volgens de omzendbrief KB/ABB 2019/4 houdt deze nieuwe procedure in dat zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad elk hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) vast voor het gedeelte van de gemeente.

5.

2022_GR_00159 - Goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) van het OCMW - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00159 - Goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) van het OCMW - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 10
Bart Stevens, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Christel Lambié, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 7
Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Katrien Herck
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00159 - Goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) van het OCMW - Goedkeuring

2022_GR_00159 - Goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) van het OCMW - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Vanaf 2020 moet de gemeente en het OCMW een gezamenlijk meerjarenplan 2020-2025 opmaken volgens de regels over de beleids- en beheerscylclus (BBC).

De aanpassing van het voorliggende meerjarenplan 2020-2025 is een gezamenlijk beleidsrapport waarin de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel gemeente als van het OCMW zijn opgenomen.

Argumentatie

Het meerjarenplan en de bijhorende documentatie werden op 2 december 2022 digitaal aan de raadsleden bezorgd.

De wettelijke rapporten tonen aan dat het geraamde beschikbaar resultaat per boekjaar groter of gelijk is aan nul, en de autofinancieringsmarge in het laatste jaar van het meerjarenplan (2025) groter of gelijk is aan nul.

Het gedeelte OCMW uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd door de OCMW-raad vastgesteld.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Art. 249 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun meerjarenplan delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscylus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden en bepaalt ook de inhoud van het meerjarenplan.

Volgens de omzendbrief KB/ABB 2019/4 houdt deze nieuwe procedure in dat zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad elk hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (herziening 4) - deel OCMW - goed.

Artikel 2

De goedgekeurde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 met bijhorende documentatie zal op de gemeentelijke website worden gepubliceerd.

Artikel 3

Het afschrift van dit besluit zal samen met de digitale rapportering van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 verzonden worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur voor de uitoefening van het bestuurlijke toezicht.

6.

2022_GR_00157 - Toekenning nominatieve subsidies gemeente 2023 volgens lijst als bijlage

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00157 - Toekenning nominatieve subsidies gemeente 2023 volgens lijst als bijlage
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00157 - Toekenning nominatieve subsidies gemeente 2023 volgens lijst als bijlage

2022_GR_00157 - Toekenning nominatieve subsidies gemeente 2023 volgens lijst als bijlage

Motivering

Aanleiding en context

In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zijn nominatieve subsidies ingeschreven.

Argumentatie

Volgens art. 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur is het toekennen van nominatieve subsidies een bevoegdheid van de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de lijst (als bijlage) van de nominatieve subsidies 2023, zoals voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, goed.

7.

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 wordt opgeheven.

Argumentatie

Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet, en daarmee vergelijkbare procedures inzake ioniserende stralingen en springstoffen, vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is noodzakelijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Juridische grond

Artikel 170 § 4 van de Grondwet.

Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen.

Het retributiereglement van 14 december 2017 inzake de invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten en vaststelling van de algemene factuurvoorwaarden.

Het K.B. van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen.

Het K.B. van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 betreffende de retributie met betrekking tot de omgevingsvergunningen wordt opgeheven. 

Artikel 2

Er wordt voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de meldingen en aanvragen met betrekking tot de omgevingsvergunningen. De retributie is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt :

RUIMTELIJKE ORDENING

 

Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen

€ 15

Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen:

 

- vereenvoudigde procedure

€ 15

- gewone procedure

€ 25

Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

€ 20 / lot

Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning

€ 25

Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) openbaar onderzoek

€ 15

Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO)

€ 200 + € 7,5 per aangetekend schrijven

Aanvraag vastgoedinformatie per kadastraal perceel (uitgezonderd andere percelen van dezelfde eigenaar)

€ 100

Uittreksel uit plannen en vergunningenregister

€ 50

Socio-economische vergunning (handel > 400m²)

€ 175

MILIEU

 

Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit

€ 25

Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:

 

- Klasse 1 met MER /VR

€ 250

- Klasse 1 zonder MER /VR

€ 125

- Klasse 2 - vereenvoudigde procedure

€ 50

- Klasse 2 - gewone procedure

€ 62

Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 100

Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 80 of € 100 als Vlaamse Overheid of provincie vergunningverlener is

Verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden

 

- klasse 1.

€ 125

- klasse 2

€ 62

- klasse 3

€ 25

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

- volledige overdracht

€ 25

- gedeeltelijke overdracht

€ 25

Vergunningsaanvraag springstoffen (K.B. 23.09.1958)

€ 50

Vergunningsaanvraag ioniserende stralingen (K.B. 20.07.2001)

€ 50

Natuurvergunning

€ 62

Inrichting die vergunningsplichtig wordt naar aanleiding van wijziging in indelingslijst

€ 25

Tijdelijke inrichting

€ 62

   

ALGEMEEN

 

Digitaliseringsvergoeding van toepassing op aanvragen tot een omgevingsvergunning die analoog (niet via het omgevingsloket) worden ingediend - vereenvoudigde procedure

€ 125

Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art.8 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 125

Aangetekende zending bij openbaar onderzoek

€ 7,5/st

Organisatie informatievergadering (art. 25 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 125

Stopzetten dossier na volledigheidsverklaring

€ 25

Weigering

zoals bij vergunning

Het afdrukken van een digitaal verleende vergunningsaanvraag

kopiekosten volgens deze tabel

A4/zwart-wit (1zijdig)

€ 0,2

A3/zwart-wit (1zijdig)

€ 0,25

A4/kleur (1zijdig)

€ 1

A3/kleur (1zijdig)

€ 1,5

Cd-rom

€ 5

Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen gecumuleerd aangerekend.

Artikel 4

De advertentie-, publicatiekosten en de kosten voor adviezen van het toegankelijkheidsbureau zijn eveneens ten laste van de aanvrager en worden aan de aanvrager doorgerekend.

Artikel 5

Zijn vrijgesteld van de retributie :

  • meldingen en aanvragen ingediend door de eigen gemeente en het eigen OCMW.
  • bouw van sociale woningen.
  • dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart met uitzondering van de bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83 §1 lid 3 omgevingsvergunningsdecreet).
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus (art. 13 omgevingsvergunningsdecreet).
  • stilzwijgende weigering (art. 32, §4 en 46, §2 omgevingsvergunningsdecreet)

Artikel 6

De hoogte van de retributie wordt berekend door de gemeente en aan de aanvrager zal een factuur verzonden worden.

De verzending van de factuur en de eerste twee aanmaningen zijn gratis voor de schuldenaar. Bij verzending van de derde (aangetekende) aanmaning worden er kosten voor de aangetekende zending volgens de vigerende posttarieven. Bij niet-betaling binnen de termijn, voorzien in de aangetekende aanmaning, wordt het dossier in handen gegeven van een gerechtsdeurwaarder, de kosten hiervan vallen volledig ten laste van de schuldenaar.

8.

2022_GR_00156 - Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties: goedkeuring gewijzigde GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00156 - Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties: goedkeuring gewijzigde GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00156 - Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties: goedkeuring gewijzigde GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon - Goedkeuring

2022_GR_00156 - Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties: goedkeuring gewijzigde GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Goedkeuring ontwerp gewijzigde GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon.

Argumentatie

Het huidige GAS-reglement van de Politiezone Borgloon is vrij compact, doch lijkt werkbaar. Kennelijk zijn er wat interpretatieproblemen, en een aantal courante inbreuken zijn er niet in opgenomen. De politie wenst volgende punten te laten opnemen en/of aanpassen in het reglement :

- Een algemene bepaling m.b.t. geluidsoverlast invoeren

- "Evenementen" beter uitwerken

- Bacterievuur en Little Cherry opnemen als uitzondering - ter plaatse verbranden

- Lachgas : opnemen onder rubriek Openbare rust en gezondheid

- Begraafplaatsen opnemen

- Wildplassen opnemen

- Stoken in open lucht

- Protocolakkoord over sommige gemengde misdrijven

- Huisvuil en ongedierte

- Verduidelijking m.b.t. huisnummers

- Invoering van de combi-taks

Juridische grond

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 november 2014 betreffende overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties : goedkeuring uniforme GAS-reglementering voor de politiezone Kanton Borgloon;

Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en zijn uitvoeringsbesluiten;

Gelet op de  Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op het besluit van het politiecollege van 13 oktober 2022 waarbij goedkeuring werd verleend aan het voorliggend ontwerp van algemeen politiereglement betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor politiezone kanton Borgloon;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gewijzigd reglement "Overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties" van de politiezone kanton Borgloon wordt goedgekeurd. Dit reglement wordt gehecht aan deze beslissing en maakt er integraal deel van uit. 

Artikel 2

Deze beslissing gaat in voege vanaf 1 januari 2023.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan :

- de poltieraad van de politiezone kanton Borgloon

- de betrokken gemeenten

- de gouverneur

- de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg

- de griffie van de Politierechtbank

9.

2022_GR_00151 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub RCH Horpmaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00151 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub RCH Horpmaal - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00151 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub RCH Horpmaal - Goedkeuring

2022_GR_00151 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub RCH Horpmaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voetbalclub RCH Horpmaal diende een aanvraag in voor een infrastructuursubsidie voor sportlokalen uitgevoerd in 2022.

Argumentatie

Als bewijsstuk werden bij de aanvraag facturen gevoegd.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekening en op de aanwending van sommige toelagen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan voetbalclub RCH Horpmaal  wordt een infrastructuursubsidie voor sportlokalen van € 1.300 toegekend.

Deze som is voorzien onder MJP 000471 649010/03/0742.

10.

2023_GR_00001 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub Kon. Heers VV - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00001 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub Kon. Heers VV - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2023_GR_00001 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub Kon. Heers VV - Goedkeuring

2023_GR_00001 - Infrastructuursubsidies voor sportlokalen uitgevoerd door voetbalclub Kon. Heers VV - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voetbalclub Kon. Heers VV diende op 13 december 2022 een aanvraag in voor een infrastructuursubsidie voor sportlokalen uitgevoerd in 2022.

Argumentatie

Als bewijsstuk werden bij de aanvraag facturen gevoegd.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekening en op de aanwending van sommige toelagen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan voetbalclub Kon. Heers VV  wordt een infrastructuursubsidie voor sportlokalen van € 1.300 toegekend.

Deze som is voorzien onder MJP 000471 2021/649010/03/0742.

11.

2022_GR_00154 - Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00154 - Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00154 - Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein

2022_GR_00154 - Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein

Motivering

Aanleiding en context

Gelet op het feit dat de stad/gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.

Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein.

Gelet op de goedkeuring door de stad/gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.

Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.

Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.

Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ... .

Gelet op het nieuwe Decreet Lokaal Bestuur;  

Argumentatie

Het nieuwe retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
<p>Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Algemeen.

Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, ...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten ...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg, deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.

De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

Deze retributie sluit elke andere heffinf, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar wekmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

Artikel 2

Retributie naar aanleiding van sleufwerken.

De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen € 10,24; voor werken in voetpaden € 7,88 en voor werken in aardewegen € 4,73.

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

Een begonnen dag telt voor een volledige dag.

Artikel 3

Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen.

Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.

Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

Deze retributies zijn verschuldigd voor het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij voor 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.

Artikel 4

Inning.

De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.

Artikel 5

Definitief karakter.

Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

12.

2022_GR_00150 - Overeenkomst bouw en gebruik BASS tussen K.H. Salvia en gemeente Heers - Goedkeuring

Verdaagd
13.

2022_GR_00160 - Aanvraag van Chiro Vechmaal om subsidie MJP000624 uit te betalen - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2022_GR_00160 - Aanvraag van Chiro Vechmaal om subsidie MJP000624 uit te betalen - Goedkeuring

2022_GR_00160 - Aanvraag van Chiro Vechmaal om subsidie MJP000624 uit te betalen - Goedkeuring
14.

2022_GR_00144 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur
Afwezig
Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen
Secretaris
Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00144 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring
Aanwezig
Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2022_GR_00144 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

2022_GR_00144 - Retributie voor afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2022 wordt opgeheven.

Argumentatie

Het afleveren van allerlei administratieve stukken brengt voor de gemeente zware lasten met zich mee en het is daartoe aangewezen hiervoor een gematigde retributie in te vorderen.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

De Wet van 25 november 2018 houdende diverse bepalingen met betrekking tot het Rijksregister en de bevolkingsregisters.

De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Het Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.

Het Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

De artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.

Artikel 2 van het Ministerieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.

Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

Artikel II.29, tweede lid van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Artikel 8 van de Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers.

Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C.

Het Ministerieel Besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.

Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen (B.S. van 8 november 2019).

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

De Omzendbrief van 11 oktober 2022 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2022 betreffende de retributie voor afgifte van administratieve stukken, wordt opgeheven. 

Artikel 2

Er wordt voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een retributie geheven voor de afgifte van administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

 

NORMALE PROCEDURE

 

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°

  € 18,30 + € 3 = € 21,30

  Sociaal tarief: € 10,65 

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3°

  

€ 7,30

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i)

 

 € 18,30 + € 3 = € 21,30

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) 

 

  € 18,80 + € 3 = € 21,80

SPOEDPROCEDURE MET GECENTRALISEERDE LEVERING VAN DE KAART EN PIN/PUK BIJ DE ALGEMENE DIRECTIE INSTELLINGEN EN BEVOLKING VAN DE FOD BINNENLANDSE ZAKEN

 

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° 

 € 147,10 + € 5 = € 152,10

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3°

  

€ 136,20 + € 5 = € 141,20

SPOEDPROCEDURE MET LEVERING VAN DE KAART EN DE PIN/PUK OP DE GEMEENTEN  
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° 
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

  € 111,80 + € 5 = € 116,80

 

  € 111,80 + € 50 = € 161,80

Elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid, 3°
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

 € 100,80 + € 5 = € 105,80

 

 

 € 100,80 + € 50 = € 150,80

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i)
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

 

€ 111,80 + € 5 = € 116,80

 

 

€ 111,80 + € 50 = € 161,80


Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e)
 
Als betrokkene geen gevolg heeft gegeven aan 
de oproeping door de gemeente

 

€ 111,80 + € 5 = € 116,80

 


€ 111,80 + € 50 = € 161,80


Artikel 4

De vergoeding voor de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken is gekoppeld aan de schommelingen van de gezondheidsindex en wordt automatisch aangepast.

De aangerekende kostprijs voor het afleveren van een identiteitskaart wordt gehalveerd wanneer de aanvraag gebeurt door personen die genieten van een leefloon van het OCMW en door studenten voor wie een studiebeurs wordt bekomen. Een attest van het OCMW dient te worden bijgebracht of een bewijs van het bekomen van een studiebeurs. De halvering van de kostprijs is niet van toepassing bij dringende en zeer dringende procedures.

Artikel 5

Voor de attesten van immatriculatie, afgeleverd in uitvoering van het K.B. van 29 juli 1985: € 5,00.

Artikel 6

Voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen van minder dan twaalf jaar: € 1,25.

Artikel 7

Voor de huwelijksboekjes :

  • € 13,00 voor het huwelijksboekje
  • € 7,50 omvattende de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift

Artikel 8

Voor de paspoorten :

  • gewone procedure +18 jarigen (32 blz.), voor Belgen: € 65,00 + € 12,50 (gemeentebelasting) = € 77,50
  • gewone procedure +18 jarigen (32 blz.), voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 61,00 + € 16,50 (gemeentebelasting) = € 77,50
  • gewone procedure -18 jarigen (32 blz.) voor Belgen: € 35,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 45,00
  • gewone procedure -18 jarigen (32 blz.) voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 41,00 + € 4,00 (gemeentebelasting) = € 45,00
  • dringende procedure + 18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen: € 240,00 + € 12,50 (gemeentebelasting) = € 252,50
  • dringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 230,00 + € 22,50 (gemeentebelasting) = € 252,50
  • dringende procedure -18 jarigen voor Belgen, vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: € 210,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 220,00
  • superdringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen: € 300,00 + € 20,00 (gemeentebelasting) = € 320,00
  • superdringende procedure +18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor vluchtelingen en staatlozen: € 290,00 + € 30,00 (gemeentebelasting) = € 320,00
  • superdringende procedure -18 jarigen (32 blz. of 64 blz.) voor Belgen, vluchtelingen en staatlozen: € 270,00 + € 10,00 (gemeentebelasting) = € 280,00

De prijs voor de superdringende procedure geldt voor de aanvragen gedaan bij de gemeente.

Artikel 9

  • Voor de rijbewijzen in bankkaartmodel (Mercuriusproject): € 20,00 + € 5,00 gemeentebelasting
  • Voor de voorlopige rijbewijzen bankkaartmodel (Mercuriusproject): € 20,00 + € 5,00 gemeentebelasting
  • Voor de internationale rijbewijzen: € 16,00 + € 4,00 gemeentebelasting

Artikel 10

  • Voornaamswijziging aangevraagd vanaf 1 augustus 2018 bij de ambtenaar van de burgerlijke stand door Belgen, erkende vluchtelingen en staatlozen: € 50,00
  • Voornaamswijziging aangevraagd vanaf 1 augustus 2018 bij de ambtenaar van de burgerlijke stand door transgenders: € 5,00

De retributie moet betaald worden bij aanvraag.

Artikel 11

Voor alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, wettigingen, voor eenvormig verklaarde afschriften, vergunningen, enz. waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd:

  • € 2,00 voor een enig exemplaar of voor het eerste exemplaar
  • € 1,50 voor het tweede exemplaar of ieder ander exemplaar dat samen met het eerste wordt afgeleverd

Artikel 12

Voor het recht op toegang met betrekking tot de gegevens die op de persoon die om inlichtingen verzoekt, betrekking hebben en die door het bestuur in een verwerking zijn opgenomen : € 2,50 per door de wet toegestane inzage.

Artikel 13

De retributie wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. Het bewijs van betaling wordt vastgesteld door het overhandigen aan de aanvrager van een kasticket of kwitantie. De personen die onderworpen zijn aan de retributie zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.

Artikel 14

Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 12 van toepassing is.

Artikel 15

Worden van de retributie vrijgesteld :

  • de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; die behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd
  • de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente
  • de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut
  • de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg 
  • de getuigschriften van goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding
  • geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de openbare busdiensten
  • afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen

Artikel 16

De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een K.B. of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 4 juli 1956 en de K.B.'s van 20 december 1972 en 12 november 1976.

15.

2023_GR_00003 - Natuurpunt: aanvraag gemeentelijke subsidie in aankoopdossiers natuur in je buurt - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2023_GR_00003 - Natuurpunt: aanvraag gemeentelijke subsidie in aankoopdossiers natuur in je buurt - Goedkeuring

2023_GR_00003 - Natuurpunt: aanvraag gemeentelijke subsidie in aankoopdossiers natuur in je buurt - Goedkeuring