Terug
Gepubliceerd op 20/12/2022

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Gerald Kindermans, Raadslid; Henri Dumont, Raadslid; Benny Schroyen, 2de Schepen; Kristof Pirard, Burgemeester; Jozef Royer, Raadslid; Luc Schalenbourg, Raadslid; Heidi Pirlotte, 1ste Schepen/voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst; Sonja Houbar, Raadslid; Erika Princen, Raadslid; Mieke Smolders, Raadslid; Anneleen Vanherck, 4de Schepen; Bart Stevens, Raadslid; Daniel Medarts, Raadslid; Evi Lennertz, Raadslid; Johan Missotten, Raadslid; Christel Lambié, Raadslid; Katrien Herck, Raadslid; Ivo Carlens, Algemeen directeur

Afwezig

Carina Volont, Voorzitter; Dieter Janssen, 3de Schepen

Secretaris

Ivo Carlens, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Aanwezig

Gerald Kindermans, Henri Dumont, Benny Schroyen, Kristof Pirard, Jozef Royer, Luc Schalenbourg, Heidi Pirlotte, Sonja Houbar, Erika Princen, Mieke Smolders, Anneleen Vanherck, Bart Stevens, Daniel Medarts, Evi Lennertz, Johan Missotten, Christel Lambié, Katrien Herck, Ivo Carlens
Stemmen voor 17
Bart Stevens, Benny Schroyen, Mieke Smolders, Gerald Kindermans, Erika Princen, Evi Lennertz, Kristof Pirard, Johan Missotten, Henri Dumont, Jozef Royer, Sonja Houbar, Anneleen Vanherck, Luc Schalenbourg, Daniel Medarts, Christel Lambié, Katrien Herck, Heidi Pirlotte
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring 2022_GR_00155 - Gemeentelijk retributiereglement met betrekking tot de omgevingsvergunningen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 wordt opgeheven.

Argumentatie

Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet, en daarmee vergelijkbare procedures inzake ioniserende stralingen en springstoffen, vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is noodzakelijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Juridische grond

Artikel 170 § 4 van de Grondwet.

Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen.

Het retributiereglement van 14 december 2017 inzake de invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten en vaststelling van de algemene factuurvoorwaarden.

Het K.B. van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen.

Het K.B. van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 betreffende de retributie met betrekking tot de omgevingsvergunningen wordt opgeheven. 

Artikel 2

Er wordt voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de meldingen en aanvragen met betrekking tot de omgevingsvergunningen. De retributie is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 3

De retributie wordt vastgesteld als volgt :

RUIMTELIJKE ORDENING

 

Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen

€ 15

Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen:

 

- vereenvoudigde procedure

€ 15

- gewone procedure

€ 25

Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

€ 20 / lot

Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning

€ 25

Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) openbaar onderzoek

€ 15

Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO)

€ 200 + € 7,5 per aangetekend schrijven

Aanvraag vastgoedinformatie per kadastraal perceel (uitgezonderd andere percelen van dezelfde eigenaar)

€ 100

Uittreksel uit plannen en vergunningenregister

€ 50

Socio-economische vergunning (handel > 400m²)

€ 175

MILIEU

 

Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit

€ 25

Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:

 

- Klasse 1 met MER /VR

€ 250

- Klasse 1 zonder MER /VR

€ 125

- Klasse 2 - vereenvoudigde procedure

€ 50

- Klasse 2 - gewone procedure

€ 62

Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 100

Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 80 of € 100 als Vlaamse Overheid of provincie vergunningverlener is

Verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden

 

- klasse 1.

€ 125

- klasse 2

€ 62

- klasse 3

€ 25

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

- volledige overdracht

€ 25

- gedeeltelijke overdracht

€ 25

Vergunningsaanvraag springstoffen (K.B. 23.09.1958)

€ 50

Vergunningsaanvraag ioniserende stralingen (K.B. 20.07.2001)

€ 50

Natuurvergunning

€ 62

Inrichting die vergunningsplichtig wordt naar aanleiding van wijziging in indelingslijst

€ 25

Tijdelijke inrichting

€ 62

   

ALGEMEEN

 

Digitaliseringsvergoeding van toepassing op aanvragen tot een omgevingsvergunning die analoog (niet via het omgevingsloket) worden ingediend - vereenvoudigde procedure

€ 125

Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art.8 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 125

Aangetekende zending bij openbaar onderzoek

€ 7,5/st

Organisatie informatievergadering (art. 25 omgevingsvergunningsdecreet)

€ 125

Stopzetten dossier na volledigheidsverklaring

€ 25

Weigering

zoals bij vergunning

Het afdrukken van een digitaal verleende vergunningsaanvraag

kopiekosten volgens deze tabel

A4/zwart-wit (1zijdig)

€ 0,2

A3/zwart-wit (1zijdig)

€ 0,25

A4/kleur (1zijdig)

€ 1

A3/kleur (1zijdig)

€ 1,5

Cd-rom

€ 5

Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen gecumuleerd aangerekend.

Artikel 4

De advertentie-, publicatiekosten en de kosten voor adviezen van het toegankelijkheidsbureau zijn eveneens ten laste van de aanvrager en worden aan de aanvrager doorgerekend.

Artikel 5

Zijn vrijgesteld van de retributie :

  • meldingen en aanvragen ingediend door de eigen gemeente en het eigen OCMW.
  • bouw van sociale woningen.
  • dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart met uitzondering van de bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83 §1 lid 3 omgevingsvergunningsdecreet).
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus (art. 13 omgevingsvergunningsdecreet).
  • stilzwijgende weigering (art. 32, §4 en 46, §2 omgevingsvergunningsdecreet)

Artikel 6

De hoogte van de retributie wordt berekend door de gemeente en aan de aanvrager zal een factuur verzonden worden.

De verzending van de factuur en de eerste twee aanmaningen zijn gratis voor de schuldenaar. Bij verzending van de derde (aangetekende) aanmaning worden er kosten voor de aangetekende zending volgens de vigerende posttarieven. Bij niet-betaling binnen de termijn, voorzien in de aangetekende aanmaning, wordt het dossier in handen gegeven van een gerechtsdeurwaarder, de kosten hiervan vallen volledig ten laste van de schuldenaar.