De financiële toestand van de gemeente. De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 wordt opgeheven.
Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet, en daarmee vergelijkbare procedures inzake ioniserende stralingen en springstoffen, vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is noodzakelijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen.
Het retributiereglement van 14 december 2017 inzake de invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten en vaststelling van de algemene factuurvoorwaarden.
Het K.B. van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen.
Het K.B. van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 september 2019 betreffende de retributie met betrekking tot de omgevingsvergunningen wordt opgeheven.
Er wordt voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de meldingen en aanvragen met betrekking tot de omgevingsvergunningen. De retributie is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
De retributie wordt vastgesteld als volgt :
|
RUIMTELIJKE ORDENING |
|
|
Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
€ 15 |
|
Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen: |
|
|
- vereenvoudigde procedure |
€ 15 |
|
- gewone procedure |
€ 25 |
|
Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: |
€ 20 / lot |
|
Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning |
€ 25 |
|
Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) openbaar onderzoek |
€ 15 |
|
Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO) |
€ 200 + € 7,5 per aangetekend schrijven |
Aanvraag vastgoedinformatie per kadastraal perceel (uitgezonderd andere percelen van dezelfde eigenaar) |
€ 100 |
|
Uittreksel uit plannen en vergunningenregister |
€ 50 |
|
Socio-economische vergunning (handel > 400m²) |
€ 175 |
|
MILIEU |
|
|
Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 25 |
|
Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit: |
|
|
- Klasse 1 met MER /VR |
€ 250 |
|
- Klasse 1 zonder MER /VR |
€ 125 |
|
- Klasse 2 - vereenvoudigde procedure |
€ 50 |
|
- Klasse 2 - gewone procedure |
€ 62 |
|
Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 100 |
|
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 80 of € 100 als Vlaamse Overheid of provincie vergunningverlener is |
|
Verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden |
|
|
- klasse 1. |
€ 125 |
|
- klasse 2 |
€ 62 |
|
- klasse 3 |
€ 25 |
|
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
|
- volledige overdracht |
€ 25 |
|
- gedeeltelijke overdracht |
€ 25 |
|
Vergunningsaanvraag springstoffen (K.B. 23.09.1958) |
€ 50 |
|
Vergunningsaanvraag ioniserende stralingen (K.B. 20.07.2001) |
€ 50 |
|
Natuurvergunning |
€ 62 |
|
Inrichting die vergunningsplichtig wordt naar aanleiding van wijziging in indelingslijst |
€ 25 |
|
Tijdelijke inrichting |
€ 62 |
|
ALGEMEEN |
|
|
Digitaliseringsvergoeding van toepassing op aanvragen tot een omgevingsvergunning die analoog (niet via het omgevingsloket) worden ingediend - vereenvoudigde procedure |
€ 125 |
|
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering (art.8 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 125 |
|
Aangetekende zending bij openbaar onderzoek |
€ 7,5/st |
|
Organisatie informatievergadering (art. 25 omgevingsvergunningsdecreet) |
€ 125 |
|
Stopzetten dossier na volledigheidsverklaring |
€ 25 |
|
Weigering |
zoals bij vergunning |
|
Het afdrukken van een digitaal verleende vergunningsaanvraag |
kopiekosten volgens deze tabel |
|
A4/zwart-wit (1zijdig) |
€ 0,2 |
|
A3/zwart-wit (1zijdig) |
€ 0,25 |
|
A4/kleur (1zijdig) |
€ 1 |
|
A3/kleur (1zijdig) |
€ 1,5 |
|
Cd-rom |
€ 5 |
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen gecumuleerd aangerekend.
De advertentie-, publicatiekosten en de kosten voor adviezen van het toegankelijkheidsbureau zijn eveneens ten laste van de aanvrager en worden aan de aanvrager doorgerekend.
Zijn vrijgesteld van de retributie :
De hoogte van de retributie wordt berekend door de gemeente en aan de aanvrager zal een factuur verzonden worden.
De verzending van de factuur en de eerste twee aanmaningen zijn gratis voor de schuldenaar. Bij verzending van de derde (aangetekende) aanmaning worden er kosten voor de aangetekende zending volgens de vigerende posttarieven. Bij niet-betaling binnen de termijn, voorzien in de aangetekende aanmaning, wordt het dossier in handen gegeven van een gerechtsdeurwaarder, de kosten hiervan vallen volledig ten laste van de schuldenaar.