De gemeenteraad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Op woensdag 7 december 2022 vindt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 7 december 2022 plaatsvindt om 18.30 uur.
Aan de gemeente werd een dossier met documentatiestukken overgemaakt per brief van 22 september 2022.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 december 2022 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2023
2. Statutaire benoemingen
3. Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op dinsdag 13 december 2022 om 14.30 uur vindt de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 27 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die op 13 december 2022 om 14.30 uur plaatsvindt in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van TMVS dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger, met name de heer Kristof Pirard/mevrouw Heidi Pirlotte, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Op woensdag 21 december 2022 vindt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg plaats.
De gemeente Heers is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 21 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 21 december 2022 plaatsheeft in de gebouwen van PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te Hasselt.
De agenda met documentatiestukken werd door de Raad van Bestuur opgesteld in zitting van 13 september 2022.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 21 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 21 december 2022 plaatsheeft in de gebouwen van PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te Hasselt.
Bij deze oproepingsbrief werd samen met de agenda de documentatie met betrekking tot de verschillende agendapunten gevoegd (zie bijlagen).
In het bijzonder worden de stukken in verband met het dossier Tramontana, de structuurwijzigingen en de statutenwijzigingen onder de aandacht gebracht.
Het dossier Tramontana betreft de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen ingevolge het bindend akkoord tussen Fluvius en Telenet.
De structuurwijzigingen betreffen de decretale verplichting in hoofde van elke stad en gemeente om dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor elektriciteit en aardgas en de decretale verplichting in hoofde van elke distributienetbeheerder om een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied met minstens 200.000 aangesloten afnemers te vormen.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius Limburg wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius Limburg doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 13 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius Limburg in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt volgend onderscheid gemaakt:
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius Limburg in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 13 september 2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
3. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Laakdal van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Laakdal een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Fluvius Limburg voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Laakdal voor de activiteiten gas en warmte uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en hiervoor haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Laakdal de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dienen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw voor hun gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Limburg en Iverlek voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt voor voornoemde gemeenten) zal worden overgedragen aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek. Dit impliceert een uittreding voor de activiteit gas van de Opdrachthoudende vereniging PBE uit Fluvius Limburg en een uitbreiding van de aansluiting met de activiteit gas van de 16 voormelde gemeenten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle). Door deze partiële splitsing zullen de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009,
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur,
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 24 van de statuten.
Momenteel kan er niet worden ingeschat in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Buitengewone Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, eventuele richtlijnen van het Agentschap Binnenlands en de regelgeving, wordt in het ontwerp-raadsbesluit de mogelijkheid voorzien dat deze vergadering digitaal zou kunnen worden gehouden.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 21 december 2022:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 10, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1 en 2 en het toevoegen van een nieuw artikel 37ter en een nieuwe bijlage 4;
c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsingen) van de bestaande artikelen 2bis, 8, 9, 11, 12, 17, 25, 30 en 37ter en de bijlagen 1 en 2 en het schrappen van de hernummerde bijlage 2bis;
d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 6, 8, 9, 10, 17, 24, 25, 27, 30, 32, 33 en 39 en de bijlagen 2 en 4 en het hernummeren van de bijlagen 3 en 4;
e. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
f. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
h. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
i. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
j. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Be binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Antwerpen, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Goedkeuring van de omzetting van de aandelen Ae, Be, Ag, At, Bt, Ar en Br à rato van 25 euro per eigen eigenvermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en riolering.
c. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2025 van winstbewijzen C en vaststelling van de vervanging/hernoeming per 1 januari 2025 van de aandelen Be door aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit, van de aandelen W door aandelen Aw voor de activiteit warmte, van de aandelen Bt door aandelen At voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken, van de aandelen Aw en Bw door aandelen Alw voor de activiteit waterdistributie en van de aandelen Br door aandelen Ar voor de activiteit riolering.
d. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Fluvius Limburg kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Antwerpen, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting van de gemeente Laakdal met de activiteiten aardgas en warmte vanaf 1 januari 2025.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke voor deze activiteit optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw), dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Limburg, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Fluvius Limburg kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke voor deze activiteit optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw), dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Limburg, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit aardgas vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
10. Statutaire benoemingen.
11. Statutaire mededelingen.
DOSSIER TRAMONTANA
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
De gemeente Heers gaat akkoord om de Fluvius-NET-activiteit aan dezelfde voorwaarden verder te zetten via NetCo:
impliceert dat de gemeente Heers de bestaande diensten van de Fluvius-NET-activiteit zal verderzetten via NetCo.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
DOSSIER TRAMONTANA
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
STRUCTUURWIJZIGINGEN
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
OVERIGE WIJZIGINGEN
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21 juni 2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).
PARTIELE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR FLUVIUS LIMBURG VOOR DE ACTIVITEITEN GAS EN WARMTE VAN DE GEMEENTE LAAKDAL
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.
PARTIELE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS LIMBURG NARR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VERBONDEN AAN DE OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING PBE
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Elke gemeenteraad dient in haar begroting de gemeentelijke dotatie te voorzien aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg.
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2023 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2023 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg vastgelegd op 266.589,33 euro.
De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien op de gemeentelijke begroting 2023 onder artikel 649020/02/0410.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder "DLB").
Op woensdag 14 december 2022 vindt de algemene vergadering van Limburg.net plaats.
De gemeente Heers is lid bij Limburg.net.
De raad van bestuur van Limburg.net nam op 12 oktober 2022 de beslissing tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 14 december 2022 om 19 uur met volgende agendapunten:
1. Welkom door de voorzitter
2. Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4. Begroting 2023, te ontwikkelen activiteiten en strategie
5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten): wijzigingen in Hamont-Achel en Wellen
6. Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
De statuten van Limburg.net (verder "de Statuten").
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 14 december 2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De gemeente Heers heeft in haar beleidsplan 2020-2025 een aantal prioriteiten opgenomen om ervoor te zorgen dat haar inwoners kunnen leven, ontspannen, ondernemen en werken in een top woongemeente.
Gelet op deze prioriteiten beoogt de gemeente Heers onder meer te investeren in een propere, groene en duurzame omgeving. Daarnaast wil ze ook betere controles op sluikstorten, zwerfvuil en overlast door bepaalde groepen uitvoeren, teneinde een veilige omgeving te bewerkstelligen.
De gemeente Heers heeft in dit kader de ambitie om uit te groeien tot een slimme gemeente (Smart City). Zodoende kunnen technologie, IT-infrastructuur en softwaretoepassingen worden ingezet om de voornoemde doelstellingen op een efficiënte wijze te bereiken.
In het kader van haar Smart City-streven beoogt de gemeente Heers onder meer volgende maatregelen te nemen:
De gemeente Heers neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit, gas, elektronische-communicatienetwerken, riolering, openbare verlichting, de activiteit ‘Fluvius Net’ en de activiteit Fluvius Center, deel aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Gelet op de statutenwijziging van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 9 december 2020 waarbij het voorwerp werd aangepast met de vermelding dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor het uitoefenen van elke nevenactiviteit inzake de infrastructuur op de openbare verlichtingsinstallaties of op andere dragers, in opdracht van de deelnemende gemeenten die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen (artikel 3 A. punt 5. onderdeel 5.5. statuten Fluvius Limburg) en waarbij de infrastructuur wordt gedefinieerd als “alle verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten” (artikel 2bis, 11 statuten Fluvius Limburg).
Gelet op het besluit d.d. 11 juni 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen houdende de vernietiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen (CBS) van de stad Maaseik van 25 januari 2021 wegens strijdigheid met het artikel 398 §1 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna Decreet Lokaal Bestuur), vermits het CBS van de stad Maaseik principieel besliste om rechtstreeks een opdracht betreffende het plaatsen en exploiteren van slimme camera’s aan een andere entiteit dan Fluvius Limburg toe te wijzen.
Overwegende dat uit het voornoemd vernietigingsbesluit blijkt dat door bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg aangesloten te zijn en akkoord te gaan met het (gewijzigde) voorwerp van Fluvius Limburg, de stad Maaseik (i) i.v.m. de in voormeld artikel 3.A.5.5.5 bedoelde activiteit een beheersoverdracht in de zin van artikel 398, § 1 DLB aan Fluvius Limburg heeft teweeggebracht en (ii) zichzelf, bijgevolg het recht zou ontzegd hebben om een andere entiteit dan Fluvius Limburg opdrachten te laten uitvoeren om sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein aan te brengen.
Overwegende dat het, in het verlengde van het vernietigingsbesluit van 11 juni 2021, aangewezen is om op heden de beheersoverdracht van de gemeente Heers aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op het vlak van de “Smart City”-dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3.A.5.5.5. juncto artikel 2bis.11. van de gecoördineerde statuten van Fluvius Limburg – voor zover als nodig – uitdrukkelijk te bevestigen.
Overwegende dat de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep doet op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Gelet op het artikel 3 B. van de statuten van de Opdrachthoudede vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. Fluvius Limburg (voorheen Inter-media) heeft in dit verband in augustus 2017 beslist om s-Lim cv op te richten met als doelstelling ‘het concretiseren van samenwerking, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region via onder meer het centraliseren van kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties,…’.
Om dit aanbod te ontwikkelen, uit te bouwen en te exploiteren dient de gemeente Heers ingevolge hogervermelde visie een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die (zo stelt Fluvius Limburg zelf voor) door middel van haar dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten (art. 3/A/5/5.5 statuten Fluvius Limburg).
Dit houdt concreet in dat Fluvius Limburg via diens dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen die hiermee verband houden en aldus wordt de opdracht gegeven voor:
Overwegende dat deze werkwijze de beste garanties biedt aan de gemeente Heers voor een efficiënt en betaalbaar beleid inzake deze activiteit.
Gelet op de herroepbaarheid van de beheersoverdracht die voor deze activiteit is voorzien in het artikel 9 van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad besluit haar beheersoverdracht te bevestigen aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg inzake de activiteit zoals omschreven in artikel 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten en bijgevolg tevens haar uitbreiding van haar aansluiting van de gemeente Heers bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor deze activiteit uitdrukkelijk te bevestigen.
Ingevolge de beslissingen genomen in artikel 1 wordt de activiteit zoals omschreven in 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten toevertrouwd aan Fluvius Limburg die - door middel van haar werkmaatschappij Fluvius - hiervoor een beroep kan doen op haar dochtervennootschap s-Lim cv, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3 B van de statuten.
De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg te verzoeken de in de artikelen 1 en 2 genomen beslissingen te formaliseren op de eerstvolgende algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Er moet een overeenkomst zijn met de politiezone Kanton Borgloon opdat deze naar de beelden van de camera’s van Heers mag kijken.
De gemeente Heers beschikt over een aantal camera's die destijds via s-Lim werden besteld en geïnstalleerd.
De beelden worden bewaard in een centraal beheerd systeem (CBS) waartoe de politiezone Kanton Borgloon toegang heeft.
In een informatieveiligheidsovereenkomst (als bijlage) wordt vastgelegd op welke manier de politiezone Kanton Borgloon moet omgaan met de beelden en aan welke regels/voorwaarden beide partijen zich dienen te houden.
De overeenkomst werd op voorhand door zowel de DPO van de gemeente Heers als de DPO van politiezone Kanton Borgloon goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de informatieveiligheidsovereenkomst tussen de gemeente Heers en de politiezone Kanton Borgloon goed.
De gemeente Heers wenst extra beveiligingscamera's aan de sporthal en het nieuwe skatepark te installeren om overlast tegen te gaan en het veiligheidsgevoel van de inwoner te verhogen.
De huidige s-Lim camera (type speeddome) filmt het nieuwe skatepark een vijftal seconden. En dit om de 30 seconden. Voor de veiligheid is het aangewezen om een bijkomende camera te plaatsen die het skatepark continu in beeld brengt.
Ook aan de sporthal zullen er na de verbouwingswerken extra camera's geïnstalleerd worden die het nieuwe terras, speeltuin en buitenterreinen in beeld brengen.
De extra camera's zullen geleverd en geïnstalleerd worden door s-Lim. De offertes vindt u als bijlage.
De éénmalige investeringen op het vlak van infrastructuur kunnen gefinancierd worden met de overschotten op de trekkingsrechten van Fluvius.
De aankoop van de camera's kan dan weer gefinancierd worden met de verrekeningsrechten van S-Lim.
De recurrente kosten worden opgenomen in de budgetten van het meerjarenplan.
Een gedetailleerd overzicht van de investerings- en exploitatiekosten kan u ook als bijlage terugvinden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de offerte van s-Lim voor de installatie van de extra camera's aan het skatepark en de sporthal/speeltuin.
Neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Heers.
In de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.
Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.
Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Heers - wordt een som toegekend van € 1.180 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.
Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE21 7512 0078 6303
Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.
In de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.
Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.
Aan het oudercomité van de vrije basisschool Kers en Pit - Mechelen-Bovelingen - wordt een som toegekend van € 1.000 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.
Dit bedrag wordt gestort op het opgegven rekeningnummer BE 21 7512 0078 6303
Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.
In de gemeenschapsschool De Bilter is een oudercomité actief dat jaarlijks werkingskosten heeft.
Om de werking van het oudercomité te ondersteunen is een financiële bijdrage van de gemeente nodig.
Aan het oudercomité van de gemeenschapsschool De Bilter wordt een som toegekend van € 1.650 (€ 10/kind) als tussenkomst in de werkingskosten.
Dit bedrag wordt gestort op het opgegeven rekeningnummer BE13 9733 6779 5439.
Deze uitgave is voorzien onder ramingsnummer MJP000346 649010/03/0800.
Binnenkort zullen er werken aan de N3 plaatsvinden. Het gebied waar de werken zullen plaatsvinden betreft de N3 Steenweg ruwweg tussen de aansluitingen Paardskerkhofstraat en Hoolstraat in Heers. Het project betreft de (her)aanleg van fietspaden gekoppeld aan rioleringswerken in de doortocht van Heers.
De studieopdracht aangaande dit project werd opgedeeld in 2 fasen/delen:
-Fase 1/ Deel A: De studieopdracht voor het gedeelte van de N3: Paardskerkhofstraat - Salvialaan;
-Fase 2/ Deel B: De studieopdracht voor het gedeelte van de N3: Salvialaan - Hoolstraat.
Beide studieopdrachten werden aan Antea Belgium NV gegund.
Er werd gevraagd aan Antea Belgium NV om een raming op te stellen voor fase 1/ deel A voor het gedeelte van de N3: Paardskerkhofstraat - Salvialaan.
Er werd, zoals gevraagd, een raming opgesteld voor fase 1 / Deel A.
-De raming betreffende fase 1 / Deel A (Paardskerkhofstraat - Salvialaan) t.l.v. het gemeentebestuur Heers bedraagt: € 217.693,55 excl. btw of € 263.409,20 incl. 21% btw.
Er wordt gevraagd aan het gemeentebestuur om zich akkoord te verklaren met bovenstaande raming.
Na goedkeuring van alle partijen (AWV, Aquafin en gemeente Heers) zal Antea Belgium NV verder belast worden met de uitwerking ervan.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de raming opgesteld door Antea belgium NV:
-De raming betreffende fase 1 / Deel A (Paardskerkhofstraat - Salvialaan) t.l.v. het gemeentebestuur Heers bedraagt: € 217.693,55 excl. btw of € 263.409,20 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan (budgetsleutel MJP000651: N3 aanleg riolering en wegeniswerken: gemeentelijk aandeel).
Een afschrift zal aan het studiebureau alsook aan de overige betrokken partijen worden bezorgd.
De gemeenteraad neemt tevens kennis van de plannen van de N3 en keurt deze bijgevolg goed.
De plannen van de N3 kunnen via deze link worden geraadpleegd:
https://drive.google.com/drive/folders/1xSeflKEpBKPnE34RCirAJOMoH6cAfwdC?usp=sharing
De huidige raamovereenkomst voor maaltijdcheques waartoe de gemeente Heers en het OCMW zijn ingestapt, loopt op zijn einde op 31 december 2022. Dit contract verloopt via Creat.
Het is nodig om toe te treden tot de nieuwe raamovereenkomst.
Creat heeft een nieuwe raamovereenkomst voor maaltijdcheques afgesloten met de firma Sodexo Pass Belgium nv – Pleinlaan 15 te 1050 Brussel.
Er wordt gevraagd aan de gemeente Heers en het OCMW om in te stappen in deze nieuwe raamovereenkomst aangezien de huidige afloopt eind 2022.
Deelopdrachten worden steeds gesloten voor een periode van vier (4) jaar, waardoor de looptijd voor het gemeentebestuur Heers en het OCMW uitkomt op het volgende:
Aanvang contract: 01 januari 2023;
Einde contract: 31 december 2026.
Indien er zich tijdens de uitvoer van de overeenkomst problemen voordoen kan de deelopdracht te allen tijde opgezegd worden, mits een vooropzeg van zes maanden, te betekenen bij aangetekend schrijven aan Sodexo.
Rekening houdend met het feit dat de huidige samenwerking, die tevens via Creat werd afgesloten met de firma Sodexo, een goed verloop kent, wordt er gevraagd om opnieuw in te stappen via Creat voor de raamovereenkomst van maaltijdcheques.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 augustus 2017 waarbij de gemeente en OCMW zijn toegetreden tot de aankoopcentrale Creat.
De gemeenteraad gaat akkoord om in te stappen in de raamovereenkomst van Creat voor maaltijdcheques. Dit voor het personeel van de gemeente en het OCMW.
Een afschrift van dit besluit zal aan de personeelsdienst, het OCMW en de financiële dienst worden bezorgd.
Creat zal op de hoogte worden gebracht van deze instap voor de verdere administratieve opvolging.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
De presentatie over de uitleg van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 is als bijlage toegevoegd alsook het voorstel van de gemeenteraadsbeslissing om dit pact goed te keuren op de gemeenteraad van oktober.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Heers aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed te keuren en te ondertekenen.
Het goedgekeurde gemeenteraadsbesluit dient ten laatste ingediend te worden op maandag 5 december 2022 via het Digitaal Loket van Agentschap Binnenlands Bestuur.