De gemeenteraad keurt het audioverslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op woensdag 26 mei 2021 plaatsheeft om 17.30 uur op digitale wijze.
De algemene vergadering tevens jaarvergadering moet statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op woensdag 26 mei 2021 vindt de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 mei 2021 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 30 juni 2021 plaatsheeft in "PXL-Congress (blok D), Elfde Liniestraat 23a, 3500 Hasselt.
Aan de gemeente werd een dossier met documentatiestukken overgemaakt per brief van 29 maart 2021.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Op woensdag 30 juni 2021 vindt de algemene vergadering van Fluvius Limburg plaats.
De gemeente Heers is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 30 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
De vertegenwoordiger van de gemeente Heers die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeente Heers werd per aangetekend schrijven van 1 april 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS dv die op 15 juni 2021 volledig digitaal zal plaatsvinden via interactieve video-conferencing (i.c. ZOOM). Dit laat TMVS dv toe correct gevolg te geven aan de gezondheidsadviezen van de overheid inzake social distancing en samenscholing alsook de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur te volgen. De afgevaardigden en hun plaatsvervangers zullen de elektronische link per e-mail ontvangen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van TMVS dv.
Op dinsdag 15 juni 2021 vindt de algemene vergadering van TMVS dv plaats.
De gemeente Heers is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van een deelnemer
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van deelnemers
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Overwegende dat het bestuur zich bewust is geworden van de noodzaak van een goed georganiseerd bestuur, hetgeen o.a. betekent dat men over de nodige degelijke reglementen en verordeningen beschikt en dat er op de naleving ervan wordt gehandhaafd;
Overwegende dat het nodig is om de risico’s die de inplanting en de exploitatie van deze inrichtingen met zich kunnen meebrengen (o.a. af- en aanrijden van lawaaierige motoren ook ‘s nachts, wild parkeren, …) te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid;
Overwegende dat het doel van deze politieverordening eveneens is om motorclubs te weren uit de gemeente.
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40, 41, 63, 286 - 288;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119, 119bis, 133, 134quater en 135§2;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het GAS-reglement van de politiezone kanton Borgloon van 15 mei 2014;
Overwegende dat de gemeenten instaan voor de bewaking van de openbare rust, veiligheid en reinheid;
Overwegende de historische rivaliteit tussen de motorclubs, hun supportclubs en sympathisanten en andere motorclubs.
Overwegende dat in zowel Belgisch als in Nederlands Limburg evenals in de Duitse Deelstaat Nordrein-Westfalen, recentelijk zware incidenten hebben plaatsgevonden tussen motorclubs ;
Overwegende dat er zich ook op het grondgebied van Heers al problemen hebben voorgedaan met motorclubs;
Uit de aard en plaats van de bovenvermelde incidenten blijkt dat de leden van criminele motorclubs confrontaties op plaatsen en evenementen -publiek dan wel besloten- niet schuwen en mekaar met wapens bevechten. Het risico op provocatie of confrontatie tussen rivaliserende motorclubs is gezien het huidige spanningsveld in de Euregio en concreet in de provincie Limburg zeer reëel.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende clubhuizen van motorclubs zoals gehecht aan dit besluit goed.
De rekening 2020 werd op 26 januari 2021 door de kerkraad Drie Moren Gutschoven als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 5.990,30
- tekort investeringen € -1,59
- exploitatietoelage € 1.068,73
Op 6 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Drie Moren Gutschoven, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Drie Moren Gutschoven
De rekening 2020 werd op 21 januari 2021 door de kerkraad Sint-Martinus Heers als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 20.323,24
- overschot investeringen € 6.479,99
- exploitatietoelage € 17.461,73
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Heers, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Heers
De rekening 2020 werd op 31 maart 2021 door de kerkraad Sint-Lambertus Horpmaal als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 27.447,92
- overschot investeringen € 22.447,07
- exploitatietoelage € 8.400,90
Op 19 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Lambertus Horpmaal
De rekening 2020 werd op 2 april 2021 door de kerkraad OLV Boodschap Klein-Gelmen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 4.045,08
- overschot investeringen € 4.505,38
- exploitatietoelage € 2.594,70
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Boodschap Klein-Gelmen
De rekening 2020 werd op 17 februari 2021 door de kerkraad Sint-Anna Mechelen-Bovelingen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 6.372,27
- overschot investeringen € 24.994,38
- exploitatietoelage € 13.100,00
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Anna Mechelen-Bovelingen
De rekening 2020 werd op 9 maart 2021 door de kerkraad Sint-Martinus Mettekoven als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 7.254,48
- overschot investeringen € 0
- exploitatietoelage € 0
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Mettekoven
De rekening 2020 werd op 1 april 2021 door de kerkraad Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 5.914,46
- overschot investeringen € 11.200,08
- exploitatietoelage € 3.199,58
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Quirinus Rukkelingen-Loon
De rekening 2020 werd op 25 maart 2021 door de kerkraad Sint-Martinus Vechmaal als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 39.715,64
- overschot investeringen € 0
- exploitatietoelage € 0
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek Sint-Martinus Vechmaal
De rekening 2020 werd op 16 februari 2021 door de kerkraad OLV Tenhemelopneming Veulen als volgt goedgekeurd:
- overschot exploitatie € 32.888,05
- overschot investeringen € 20.455,74
- exploitatietoelage € 14.700,00
- investeringssubsidie € 12.640,69
Op 2 april 2021 werd de jaarrekening 2020 door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij het gemeentebestuur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, zoals tot op heden gewijzigd.
De omzendbrief BB-2013/1 van 1 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling lokale en provinciale besturen i.v.m. de boekhouding besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2020 moet aan de gemeenteraad voor advies voorgelegd worden.
De kerkraad erop te wijzen dat er géén uitgaven mogen gebeuren als deze niet voorzien zijn in het budget; indien nodig moet er vooraf een budgetwijziging gedaan worden.
De rekening 2020 van de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Veulen, wordt gunstig geadviseerd.
Deze beslissing over te maken aan:
- de gouverneur
- het Centraal Kerkbestuur Heers
- de kerkfabriek OLV Tenhemelopneming Veulen
Gelet op het feit dat er opnieuw moet overgegaan worden tot de openbare aanbesteding voor de verhuring van het jachtrecht van de opgesomde percelen in het bestek dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en eraan gehecht wordt;
Gelet op de jachtwet van 28 februari 1882 en eventuele latere wijzigingen;
Gelet op het jachtdecreet van 24 juli 1991 en zijn uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Het bestek voor de openbare verhuring van het jachtrecht van de gemeente, zoals gehecht aan dit besluit en er integraal deel van uitmakend, wordt goedgekeurd.
De in artikel 1 vermelde verhuring zal worden toegewezen volgens een openbare aanbesteding.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van het dossier.
Jaarlijks wordt de rekening en het activiteitenverslag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, alsook het jaarlijks attest van de accountant. De vaststelling van de rekening door de accountant vond plaats in vergadering van 4 maart 2021. Het verslag van de raad van bestuur, het activiteitenverslag (en de power point presentatie), de rekening van 2020 en het attest van de boekhouder worden als bijlage toegevoegd.
Het decreet wijk-werken van 7 juli 2017.
Vanaf 1 januari 2018 ging het wijk-werken Decreet van 7 juli 2017 van start. Met het wijk-werken wil de Vlaamse Overheid werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring laten opdoen. Dat gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving.
Het wijkwerken maakt integraal deel uit van het lokaal sociaal tewerkstellingsbeleid met de nadruk op het lokale karakter, het matchen van de wijk-werker met de noden van de gebruikers, de ondersteuning van de werkzoekende in zijn traject naar de arbeidsmarkt, en de interlokale invulling. VDAB en OCMW selecteren de werkzoekenden en leiden hen als nieuwe wijk-werkers toe naar de organisator.
Als organisator van het wijk-werken treedt de interlokale projectvereniging op, bestaande uit 8 steden en gemeenten: Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Wellen, Alken, Kortessem en Borgloon.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag 2020 van de projectvereniging wijk-werken Haspengouw goed.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikel 326 tot en met 334) van het Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Logo Limburg vzw is belast met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in Limburg, waaronder de lokale besturen.
In het bijzonder ondersteunt Logo Limburg onze gemeente Heers bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid. Logo Limburg biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.
In het meerjarenplan 2020-2025 van onze gemeente is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie
Meer gezonde burgers in een gezond Heers is de finaliteit.
Ten gevolge van covid-crisis is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Limburg een belangrijke is.
Logo Limburg vzw, die de overkoepelende en inrichtende vzw van Logo regio Hasselt en Logo regio Genk is, moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027. Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Limburg deze erkenning formeel ondersteunen (zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/01/2009).
Artikel 2. De gemeenteraad beslist dat de gemeente Heers lidmaatschap wenst van de Algemene Vergadering van Logo Limburg vzw, en duidt Carina Volont aan als vertegenwoordiger
De gemeenteraad ondersteunt de erkenning van Logo regio Hasselt en Logo regio Genk voor de periode 2022-2027 en ondertekent het erkenningsformulier en belast de dienst sociale zaken met de verdere opvolging hiervan.
Dit besluit wordt samen met het erkenningsformulier en het antwoordformulier Algemene Vergadering ter kennis gebracht aan Logo Limburg vzw.
Gezien de covid-19 pandemie nog niet onder controle is, is het aangewezen deze samenwerkingsovereenkomst te verlengen.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek met een bijhorende zelfde subsidie.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2021.
Brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 26 maart 2021 betreffende verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid in kader van lokale bron- en contactopsporing.
De vorige samenwerkingsovereenkomst liep van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2021 en is akkoord om de samenwerkingsovereenkomst optie 1 met het Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van lokale bron- en contactopsporing te verlengen van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021.
Op 24 oktober 2018 keurde de Vlaams minister bevoegd voor Wonen het afsprakenkader goed tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen, het SVK Land van Loon, en Stebo vzw, projectuitvoerder van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haspengouw en Voeren. Dit afsprakenkader regelt het afleveren van conformiteitsattesten door Stebo vzw, in opdracht van de gemeente, op vraag van het SVK Land van Loon bij nieuwe inhuringen of voor het reeds ingehuurde patrimonium.
Door de oprichting van het nieuwe intergemeentelijke samenwerkingsverband “IGSW Haspengouw-West” tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen, werd het werkingsgebied van het intergemeentelijk samenwerkingsverband aangepast voor de periode 2020-2025. Dit vraagt een aanpassing van het afsprakenkader.
Door de inwerkingtreding van het online werkingsportaal woningkwaliteit (VLOK) sinds 2018, is het aangewezen om kleine aanpassingen door te voeren in het bestaande afsprakenkader.
Het decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder titel 7 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, deel 2, titel 4 betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband “IGSW Haspengouw-West” volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, samen met de stad Borgloon, de gemeenten Gingelom en Wellen en met Stebo vzw als projectuitvoerder;
Gelet op besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 tot goedkeuring van het projectplan van het intergemeentelijk project “IGSW Haspengouw-West” voor de projectperiode 2020-2025, later goedgekeurd door de Minister van Wonen op 19 december 2019;
Overwegende dat in dit projectplan de volgende activiteit werd opgenomen: “7° een afsprakenkader met de minister en het SVK dat actief is in de gemeente, aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen door het SVK”, zoals mogelijk gemaakt door artikel 2.15 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1, dat de veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen oplegt waaraan woningen moeten voldoen en artikel 3.3 betreffende het conformiteitsonderzoek;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.2, dat de modellen van het technisch verslag vastlegt die deze vereisten en normen bevat;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.4, dat toelaat dat de burgemeester de personen aanduidt die in het kader van een conformiteitsonderzoek kunnen vaststellen of een woning voldoet aan de vereisten en normen;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 20 juli 2020, waarin de gemeente medewerkers van projectuitvoerder Stebo vzw aangewezen heeft voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.167, waarin gesteld wordt dat alleen woningen die voldoen aan de criteria van conformiteit die de Vlaamse Regering vaststelt met toepassing van artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in aanmerking komen om verhuurd te worden door een SVK;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.167, waarin de mogelijkheid geboden wordt dat er een afsprakenkader opgemaakt wordt tussen gemeente, SVK en de minister, dat toelaat dat het SVK het conformiteitsonderzoek kan aanvragen aan de gemeente,
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2018, over de goedkeuring van het afsprakenkader tussen de gemeente, SVK Land van Loon en Stebo vzw, de projectuitvoerder van het IGS-project en waarbij medewerkers van Stebo vzw op vraag van het SVK conformiteitsonderzoeken uitvoeren bij inhuurname van woningen,
Gelet op de goedkeuring door de minister bevoegd voor wonen van 24 oktober 2018 voor het afsprakenkader tussen SVK Land van Loon, de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen, projectuitvoerder Stebo vzw, en de Vlaamse minister bevoegd voor Wonen over het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK met oog op nieuwe inhuurname;
Overwegende dat het bestaande afsprakenkader aangepast moet worden omwille van de wijziging in het werkingsgebied van de intergemeentelijke samenwerking en omwille van de invoering van het online werkingsportaal woningkwaliteit (VLOK),
De gemeenteraad keurt het afsprakenkader tussen de gemeente, de stad Borgloon, de gemeenten Gingelom en Wellen, SVK Land van Loon en het IGSW Haspengouw-West, met projectuitvoerder Stebo vzw, goed. Dit afsprakenkader laat toe dat medewerkers van Stebo vzw op vraag van het SVK en in opdracht van de gemeente conformiteitsonderzoeken uitvoert bij inhuurname van woningen en legt de modaliteiten hiervoor vast.
Het afsprakenkader wordt, na goedkeuring door de stad Borgloon, de gemeenten Heers, Gingelom en Wellen, de Raad van bestuur van SVK Land van Loon en het beheerscomité van IGS Haspengouw-West ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Wonen.
Het afsprakenkader treedt in werking 10 werkdagen na de goedkeuring door de Minister.
Dit besluit vervangt het afsprakenkader tussen SVK Land van Loon, IGS Haspengouw en Voeren, de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen en de Vlaamse minister bevoegd voor Wonen over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK met oog op nieuwe inhuurname, goedgekeurd door de minister op 24 oktober 2018 en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 30 juli 2018.
Wegens spanningsval op het net in de Opheersstraat thv nr.22 is Fluvius op zoek gegaan in de nabije omgeving naar een perceel grond voor een nieuwe elektriciteitscabine.
Deze cabine zal het net versterken zodat alle omwonenden geen spanningsval meer hebben en de veiligheid gegarandeerd kan worden.
Fluvius zou slechts +- 50 m² nodig hebben om de nieuwe cabine te plaatsen.
Het zou een groene cabine zijn zodat het groen karakter zo goed mogelijk is bewaard.
Er werden verschillende locaties onderzocht.
Fluvius zou van het perceel 3de afdeling, sectie B nummer 40b/2 - eigendom van gemeente Heers - een deel willen aankopen van 50 m². Zie plan als bijlage.
De wegentoezichter van Agentschap Wegen en Verkeer heeft hiervoor zijn akkoord gegeven.
Kan Fluvius een landmeter aansturen om de juiste opmetingen te doen zodat zij de gemeente een voorstel overeenkomst + plan kunnen bezorgen.
Het college besluit om de verkoop van 50 m² van perceel 3de afdeling, sectie B, nummer 40b2 volgens plan als bijlage goed te keuren en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Fluvius kan een landmeter aanstellen om de verkoop voor te bereiden.
Om op 1 juni 2021 met het digitaal systeem te kunnen starten, moet dit relanceplan goedgekeurd worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Voorbereidende vergaderingen met burgemeester, schepen van lokale economie, fractieleiders gemeenteraad en afvaardiging van UNIZO om een relanceplan 2.0 voor de lokale economie uit te werken voortbouwend op het bonnensysteem dat in 2020 werd uitgewerkt. Er wordt gekozen voor een digitaal cadeaubonnensysteem.
Met dit relanceplan willen we inwoners en niet-inwoners stimuleren om in Heers aan te kopen en/of te consumeren.
Het gemeentebestuur maakt hiervoor een bedrag van 50000 euro vrij.
Bij aankoop van een bon wordt de aankoopwaarde met 20% vermeerderd door tussenkomst van de gemeente en dit zo lang de voorraad strekt.
Daarnaast wordt er ook een permanente Heerse cadeaubon gelanceerd.
Om dit systeem verder uit te werken, werd een samenwerking opgezet met Gift2give en dit conform de wet op de overheidsopdrachten.
Het gemeentebestuur keurt het relanceplan voor de lokale economie goed.
Er worden (digitale) cadeaubonnen uitgegeven met een waarde van 25 euro om de diverse ondernemerssectoren in Heers te ondersteunen:
Per aangekochte bon van 25 euro verhoogt de gemeente de waarde met 20%.
Niemand mag voor meer dan 100 euro per categorie kopen.