Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad de bevoegdheid heeft om het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ in te vullen en om vast te stellen wat onder ‘dagelijks personeelsbeheer’ verstaan wordt, dit om het beleid zo efficiënt mogelijk te organiseren, op maat van de eigen organisatie en binnen de grenzen die het zelf wenst.
Artikel 170 DLB
Artikel 170 DLB bepaalt dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor het dagelijks personeelsbeheer maar vult dit begrip niet in.
Volgende taken worden beschouwd als taken van dagelijks personeelsbeheer en zijn aldus de bevoegdheid van de algemeen directeur:
- Met betrekking tot de organisatie
- Vaststellen van functiebeschrijvingen, met uitzondering van de decretale graden.
- Instaan voor de werkorganisatie, taakverdeling en taaktoewijzing.
- Vaststellen van tijdelijke dienstaanwijzing van een personeelslid in het kader van de goede werking van de dienst.
- Instaan voor het onthaal van nieuwe personeelsleden, afspraken voor integratie in de organisatie en inwerking in de functie.
- Met betrekking tot de werking
- Instaan voor de invulling van het vormingsrecht en de vormingsplicht.
- Behandelen van vormingsaanvragen.
- Waken over de invulling en de interne organisatie van de feedback- en evaluatiecyclus van de personeelsleden in de organisatie, met uitzondering van de decretale graden.
- Instaan voor de uitvoering van de feedback- en functioneringscyclus van de personeelsleden en instaan voor de evaluatie tijdens de proeftijd van een personeelslid.
- Verstrekken van verklaringen en ondertekenen van attesten in verband met het personeelsbeheer, bijvoorbeeld sociale documenten, tewerkstellingsattest, vakantieattest, enz.
- Opmaken van de werkplanning.
- Goedkeuren van aanvragen voor het uitvoeren van telewerk van een personeelslid.
- Met betrekking tot de arbeidsduur, verloven en afwezigheden
- Toezien op het correct naleven van de arbeidstijd en, in geval van niet-naleving van de arbeidstijdregeling, het nemen van passende maatregelen.
- Toestaan van afwijkingen op de organisatie van de arbeidstijd en rusttijden.
- Goedkeuren van prestaties buiten het uurrooster.
- Instaan voor de regeling van opdracht tot permanentieplicht en aanduiden van personeelsleden die de permanentieplicht vervullen.
- Behandelen van aanvragen van verloven en afwezigheden in het kader van loopbaanvermindering, loopbaanonderbreking, zorgkrediet en onbetaald verlof.
- Goedkeuren van afwijkingen van de overdracht van verlofdagen.
- Behandelen van dagdagelijkse individuele verlof- en afwezigheidsaanvragen.
- Vaststellen van een ongewettigde afwezigheid van een personeelslid.
- Organiseren van een medische controle bij ziekte van een personeelslid.
- Met betrekking tot het salaris, de toelagen en de vergoedingen
- Vaststellen van het individueel jaarsalaris van een personeelslid, met inbegrip van de aanrekening van eventuele relevante beroepservaring.
- Beslissen over aanvragen met betrekking tot toelagen en (onkosten)vergoedingen van een personeelslid.